Xenia skrev 2024-11-07 18:30:03 följande:
Om vi jämför Kamala Harris och Donald Trump så är Harris minst lika välutbildad som Trump, hon har juridisk utbildning.
Jag tror det är snarare tvärtom, de "vanliga människor" som dyrkar Trump, saknar förtroende för högutbildade, de ses som "eliten" man vill bli av med.
Jag har aldrig fattat vad Biden gjort som är så hemskt. Priserna har höjts. Är det politikernas sak att bestämma priserna på mat, bilar m m? Det var så man gjorde i Sovjet.
Det finns inget direkt samband mellan att vara välutbildad och att vara kompetent. Många som troligen saknar tillräcklig erfarenhet och tillräcklig kompetens, men som ändå anser sig vara välutbildade, dessa verkar ofta vara de som har lättast att förväxla utbildning med kompetens.
När det gäller att låta sig styras av känslor mer än av fakta så verkar det inte heller i detta fall generellt finnas något direkt samband med hög eller låg utbildning.
Då tror jag mera som en annan medlem påpekade att det t ex finns ett starkare samband mellan känslostyrd och vilket kön man tillhör.
Det du tror i andra stycket tror jag allra mest beror på att du grundar din tro mest bara på den mycket begränsade och ensidiga bild du har fått dig till del via svenska medier.
Bidens misslyckande, eller framförallt Democratic Partys misslyckande, ett tydligt misslyckande i väldigt många amerikaners ögon, det har gått dig förbi för att du mest har tagit del av svenska medier, vilka tydligen har haft en agenda att inte rapportera, eller att så lindrigt som möjligt rapportera, om negativa saker gällande demokraterna och gällande Biden.
Jag tror du kan hålla med om att Trump har synts mycket mera i svenska medier än president Biden.
Trump har jämförelsevis fått oproportionerligt stort utrymme i svenska medier, och det har varit mycket övervikt åt att rapportera om negativa saker.
Biden, trots att han har varit president, har fått mindre utrymme, ha bevakats på ett helt annat sätt, och ofta har då enbart de positiva sakerna rapporterats.
Denna sneda fördelning, såväl gällande utrymme som negativ/positiv fördelning, har inte varit lika framträdande i amerikanska medier.
Biden och Demokraterna har fått väldigt mycket mera kritik i amerikanska medier än i svenska. T ex har Bidens ålder, eller snarare alla hans tydliga problem pga hög ålder, rapporterats och kritiserats mycket mera i de flesta andra länder, mycket tydligt i amerikanska medier, än i svenska medier, där detta snarare verkar ha tystats ned.