• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • Kunniglingvist
    Landora skrev 2024-11-12 11:42:26 följande:

Valresultatet visar på att Trump vann en jordskredsseger 312 electorer mot Harris 226, Gjorde han verkligen det?

Om man i stället kollar på antal röster så fick Trump 74 miljoner röster och Harris 71 miljoner röster.  Fortfarande vinst för Trump men inte så stor som man tror när man bara kollar på antal electorer.

Tittar man på kartan (se länken) så ser man att en del stater är väldigt jämna. Du ser hur varje stat röstat om du rör musen över dem.

https://www.reuters.com/graphics/USA-ELECTION/RESULTS/zjpqnemxwvx/

Precis. Jag har tänkt dra det argumentet själv men det faller lite för döva öron
    2016
    Donald J. Trump Republican 62,984,828
    Hillary R. Clinton Democratic 65,853,514

2020
    Joseph R. Biden Democratic 81,268,867
    Donald J. Trump (I) Republican 74,216,747

Knappast Trumps storhet som gör att Demokraterna tappar 10 miljoner röster samtidigt som Trump själv vinner mindre än 1 M
  • Anonym (Huh)
    Reasonandsense skrev 2024-11-08 10:15:09 följande:

John Kelly ich Mark Milley kallade ju bäda Trump för en "fascist". Men vad vet vänsterextremister som dom? 🤷?♂️

Nej vänta nu, fet här är ju högt uppsatta Amerikanska generaler som fick tunga poster av dåvarande President Trump. När allierade kommer med såna här refernser, vem behöver fiender.🙄 Kanske är Trump inte så vettig, när x antal f.d. allierade till honom påstår det. Jag tycker det är uppenbart att han inte är vettig redan utan dom här referenserna, men ja.

Menar du att Trump är fascist?
  • Anonym (JK)
    Anonym (GF) skrev 2024-11-12 12:03:07 följande:
    50% av de som röstade. Dvs cirka 25% av befolkningen som fick rösta  röstade på honom. 
    Frågeställningen handlade om att få 50% av rösterna.
  • TriC

Jag har inte läst tråden. Men till TS är mitt svar, att ni i din bekantskapskrets antagligen får all er information enbart från vinklad svensk vänstermedia. 

Andra människor följer fler nyhetsmedia, och får därmed en mer nyanserad bild och kan därför se både de bra och de dåliga sidorna hos Trump. 

• Anonym (Fast ...)
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-12 11:58:58 följande:

Hur var den där om att:

"-Efter sig själv dömer man andra"..?

Helt rätt! Bra att du ändå tänker på det; det visar ju faktiskt att du ändå tänker till lite kring det du säger - att du ändå har ett visst mått av självinsikt som kan se att du kanske varit lite snabb att döma ut vad nån annan säger bara för att du utgår från dig själv 👍 (Eller detta är iaf den tolkning av det citerade inlägget som jag väljer att göra; kan man tolka någon annan snällt skadar det ju inte att göra det 😊)
  • Anonym (Fast ...)
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-12 11:58:58 följande:

Hur var den där om att:

"-Efter sig själv dömer man andra"..?

En helt annan sak: tänk på att du måste sätta ut punkter på de ställen i ett direkt citat där du har tagit bort bitar. I det du citerade när du skrev ovanstående (alltså i inlägg #219) hade du tagit bort stora delar av citatet utan att markera det med punkter, vilket är galet bara som det är, men vilket blir direkt motbjudande när det dessutom förvränger innehållet i det som citeras. Riktigt, riktigt sunkig argumentationsteknik.
  • nihka
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-11-08 15:31:52 följande:
    Japp, jag poängterade bara att Harris pengapåse var störst.
    Ja, hon fick samla själv men även överta Bidens.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tow2Mater
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-11-08 15:31:52 följande:
    Japp, jag poängterade bara att Harris pengapåse var störst.
    Hon verkar ha spenderat mycket mer än hon hade, hon verkar ha en massa skulder hon nu försöker få sponsorer att betala för henne. Och de får inte ens grisen i säcken för det,
  • Anonym (Huh)

Som svar på TS fråga beror det på en rad olika anledningar. Människor gillar inte det etablerade samhället, människor känner sig överkörda av en liberal vänster i USA som de inte anser står på folkets sida och det finns överlag en väldigt stark misstro mot det som kallas "politisk korrekthet". Trump ses som ett gott slagträ mot etablissemanget, och därför gillar folk honom.

• Xenia
    TriC skrev 2024-11-12 13:11:41 följande:

Jag har inte läst tråden. Men till TS är mitt svar, att ni i din bekantskapskrets antagligen får all er information enbart från vinklad svensk vänstermedia. 

Andra människor följer fler nyhetsmedia, och får därmed en mer nyanserad bild och kan därför se både de bra och de dåliga sidorna hos Trump. 

Vilka är de goda sidorna? Att han lovar en massa, det brukar politiker göra.

Att han gör papperslösa invandrare från Mexiko till syndabockar, det är  ju klassisk populism, men ingen "god sida".

Beror det på att massmedia är missvisande att 80% av svenska folket är emot Trump (även en del SD:are)?

Är alla stora media i Sverige (SVT, SR, TV4, DN, Svenska Dagbladet, Göteborgsposten, Expressen, Aftonbladet etc) samma sak som "vänstermedia"? Då har du missuppfattat vad "vänster" är. Eller anser du att allt utom SD är "vänster"?
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?