• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • Anonym (Huh)
    Xenia skrev 2024-11-12 18:56:10 följande:
    Vilka är de goda sidorna? Att han lovar en massa, det brukar politiker göra.

Att han gör papperslösa invandrare från Mexiko till syndabockar, det är  ju klassisk populism, men ingen "god sida".

Beror det på att massmedia är missvisande att 80% av svenska folket är emot Trump (även en del SD:are)?

Är alla stora media i Sverige (SVT, SR, TV4, DN, Svenska Dagbladet, Göteborgsposten, Expressen, Aftonbladet etc) samma sak som "vänstermedia"? Då har du missuppfattat vad "vänster" är. Eller anser du att allt utom SD är "vänster"?
    Du må tycka att han är hur ond som helst, men människor i USA anser att han är bra i deras slagträ mot etablissemanget, dit vänstern (diffust begrepp) anses ingå. Frågan är väl snarare vad de som är emot Trump ska göra åt saken? Har du några idéer?
  • Anonym (Röstar på partiet)
    Anonym (Fast ...) skrev 2024-11-12 17:19:25 följande:
    Helt rätt! Bra att du ändå tänker på det; det visar ju faktiskt att du ändå tänker till lite kring det du säger - att du ändå har ett visst mått av självinsikt som kan se att du kanske varit lite snabb att döma ut vad nån annan säger bara för att du utgår från dig själv 👍 (Eller detta är iaf den tolkning av det citerade inlägget som jag väljer att göra; kan man tolka någon annan snällt skadar det ju inte att göra det 😊)
    Jag diskuterar trådstarten och trådens ämne, och jag förmedlar mina åsikter och mitt tyckande med anknytning till detta.
    Dessutom lägger jag mig vinning om att försöka beskriva utförligt och berättar vad som utgör grunderna för min åsikt, mina tankar eller mina frågeställningar.

Dessutom reflekterar jag och svarar på inlägg direkt riktade till mig, på de inlägg som jag tycker är intressanta och/eller är seriösa och/eller har anknytning till trådens ämne så försöker jag svara utförligt.

Jag försöker utförligt förklara varför jag har dessa åsikter och vilka grunder jag har för mina åsikter.
    Jag försöker undvika att diskutera person, åtminstone så länge som den som citerar mig diskuterar det jag skriver,
    men avstår från att diskutera mig som person.

Jag kanske har missat något av dina inlägg? I så fall får du gärna göra mig uppmärksam på det.
    Men jag kan inte direkt finna att du har diskuterat trådens ämne på något särskilt seriöst sätt?
    Om du på riktigt har framfört några av dina tankar, eller diskuterat trådstarten eller trådens ämne, så verkar jag ha missat var du gjorde detta? Och om jag har missat något av dina inlägg så verkar jag ha missat där du beskriver vad som utgör grunden för dina tankar, åsikter och ditt tyckande?

Jag förstår att du inte gillar det jag skriver.
    Och som sagt, du måste absolut inte hålla med mig.
    Men har du något mer bakom, något mera än bara dina känslor som spelar dig ett spratt?
    Om du tycker att jag har fel så vore det ju bra för tråden, för diskussionerna, om du berättade vad du tycker är fel i det jag har skrivit? Varför du tycker det är fel? Och på vad grundar du dina åsikter och dina tankar? Finns det t ex någon saklig grund annat än bara dina känslor?
    Jag tror att du kan hålla med om att det skulle vara bra för tråden och för diskussionen om du berättar något om detta?
    Anonym (Fast ...) skrev 2024-11-12 17:27:09 följande:
    En helt annan sak: tänk på att du måste sätta ut punkter på de ställen i ett direkt citat där du har tagit bort bitar. I det du citerade när du skrev ovanstående (alltså i inlägg #219) hade du tagit bort stora delar av citatet utan att markera det med punkter, vilket är galet bara som det är, men vilket blir direkt motbjudande när det dessutom förvränger innehållet i det som citeras. Riktigt, riktigt sunkig argumentationsteknik.
    Ja du har rätt. Jag slarvade och gjorde fel i detta.
    Jag ber dig om ursäkt för mitt slarv.
    Hoppas min ursäkt är bra för dina känslor och att du mår lite bättre nu.

Om det känns bättre nu så ser jag med förväntan fram mot ditt nästa inlägg som förhoppningsvis har någon anknytning till trådstarten och till ämnet.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Huh) skrev 2024-11-12 19:09:03 följande:
    Du må tycka att han är hur ond som helst, men människor i USA anser att han är bra i deras slagträ mot etablissemanget, dit vänstern (diffust begrepp) anses ingå. Frågan är väl snarare vad de som är emot Trump ska göra åt saken? Har du några idéer?
    Trumpen tillhör ju etablisemanget 
  • Pehrmedh

Tror inte så många gillar Trump, men man gillar republikanernas politik som anser vara bättre än wokealternativet.

Sedan förstörde ju Biden allt för demokraterna. Hade han hoppat av ett år tidigare hade de kunnat få fram en bättre kandidat som också fått längre tid på sig.

• Anonym (Huh)
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-12 20:21:00 följande:
    Trumpen tillhör ju etablisemanget 
    Nej, de som röstar på honom anser inte att han tillhör etablissemanget hur mycket du än tycker att han gör det. Han ses som ett slagträ mot etablissemanget bland de som röstar på honom. Om man någonsin vill förstå hur han kunnat bli president borde detta vara den absolut första insikten.
  • Xenia

Ja, vad ska demokraterna göra när folk röstar mot sina egna intressen och följer Trump som de som följde råttfångaren i Hameln?

"Folk är inte så dumma som man tror, de är dummare."

Moralen och omdömet måste ha sjunkit mycket i USA, när så många struntar i att den de väljer till landets högsta ämbete både har usel moral och är totalt opålitlig.

Trump är ju också bara tre år yngre än Biden, han kan bli dement när som helst eller dö i hjärtinfarkt m m. Och då får världen J.D. Vance som president.

Anonym (Huh) skrev 2024-11-13 00:17:01 följande:
    Nej, de som röstar på honom anser inte att han tillhör etablissemanget hur mycket du än tycker att han gör det. Han ses som ett slagträ mot etablissemanget bland de som röstar på honom. Om man någonsin vill förstå hur han kunnat bli president borde detta vara den absolut första insikten.
    Du har rätt.

Dessutom bör alla (vänsterblivna?) som låter sina kritiska känslor svalla gällande Trump också visa åtminstone någon liten insikt och någon liten självkritik gällande Demokraterna, och gällande både Biden och den där Harris.

Om man nu har åsikten att allt är så dåligt med Trump,
    hur kan det komma sig att inte Demokraterna misslyckades med att få fram en kandidat som ens klarade att spöa Trump i valet?

Det känns ju ändå rätt ynkligt med alla möjliga och omöjliga bortförklaringar.
    Mycket ynkligt av någon person från det pyttelilla och obetydliga landet Sverige  att kritisera alla de ca 40 miljoner människor som röstat på Trump.

Intressant notera att ca 40% av alla kvinnliga väljare också röstade på Trump, sannolikt dubbelt så många kvinnor röstade på Trump som det finns innevånare i Sverige (!).

Är Amerikanska kvinnor inte lika känslostyrda?
    Eller väcker Trump inte samma känslor hos Amerikanska kvinnor som hos Svenska kvinnor?
    Varför i så fall?
    Är det möjligen och återigen betydande skillnader i media-rapporteringen mellan USA och Sverige som är den stora orsaken?

Många personer i Sverige verkar inbilla sig att de faktiskt vet något, medan sanningen mera kan vara att de egentligen bara har bildat sig en känslomässig uppfattning enbart grundad på svensk enögd (vänsterbliven?) media-rapportering?
  • Xenia
    Anonym (Huh) skrev 2024-11-12 19:09:03 följande:
    Det har ju alltid funnits rika och fattiga. Det har alltid funnits ett "etablissemang", varför detta hat mot "etablissemanget" nu?

Att hata de som är välutbildade är illavarslande. I stället borde folk se till att de själva och deras barn blir välutbildade. Att de tar reda på fakta och grundar sina beslut på det istf för på känslor och fördomar.

Kanske internet gjort folk dummare? De tar bara emot den information/propaganda som stämmer med deras egna åsikter och fördomar.

På vilket sätt ska Trump göra USA "great again"? Jag fattar inte ens vad han menar. USA har ju alltid varit stort, både i storlek och makt. Dessutom verkar han vilja göra USA mindre i världspolitiken.
    Ooops, rättelse:Oskyldig

Om man nu har åsikten att allt är så dåligt med Trump,

hur kan det komma sig att Demokraterna misslyckades med att få fram en kandidat som ens klarade att spöa Trump i valet?

Svar på tråden Varför gillar så många Trump?