• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • Dr Nail

Jag skiter i USA, jag skiter i deras abort, vapenlagar och migration. Men de påverkar fortfarande min plånbok, börsen och då är Trump generellt sett bättre.

• Anonym (Huh)
    nihka skrev 2024-11-15 10:36:52 följande:
    Svar: fel.

Alla som inte gillar Trump är inte "hjärntvättade". Den som tror att alla som inte gillar Trump är hjärntvättade är nog den hjärntvättade i så fall.

Trump är bara en person med väldigt mycket pengar och väldigt låg moral där det sistnämnda hjälper det förstnämnda på traven rejält. Han kommer bli den första presidenten i USAs historia som är en dömd brottsling. Givetvis är det många som inte vill ha personer som anser sig stå över lagen på viktiga poster.
    Om det vore så att Trump är en isolerad företeelse skulle jag kunna köpa det du säger. Men runtom i världen ses samma mönster: Folk beundrar auktoritära ledare, högerpopulismen växer sig starkare och tar alltmer plats och protektionismen ökar, så uppenbart är att Trump inte är ensam. Detta tyder ju på att folk vill ha mer auktoritära ledare, mer högerpopulism och mer protektionism. Varför tror du det är så?
  • Anonym (GF)
    Anonym (Huh) skrev 2024-11-15 12:45:27 följande:
    Om det vore så att Trump är en isolerad företeelse skulle jag kunna köpa det du säger. Men runtom i världen ses samma mönster: Folk beundrar auktoritära ledare, högerpopulismen växer sig starkare och tar alltmer plats och protektionismen ökar, så uppenbart är att Trump inte är ensam. Detta tyder ju på att folk vill ha mer auktoritära ledare, mer högerpopulism och mer protektionism. Varför tror du det är så?
    För att det är oroliga tider. Sedan tar många demokratin för givet. De tror att de kommer att ha kvar sina rättigheter och friheter fast de röstar fram en auktoritär ledare.
    Sedan är det skillnad på icke-demokratier och på demokratier med auktoritära ledare. USA är ju fortfarande en demokrati. 
  • Anonym (Huh)
    Anonym (GF) skrev 2024-11-15 13:01:43 följande:
    För att det är oroliga tider. Sedan tar många demokratin för givet. De tror att de kommer att ha kvar sina rättigheter och friheter fast de röstar fram en auktoritär ledare.
    Sedan är det skillnad på icke-demokratier och på demokratier med auktoritära ledare. USA är ju fortfarande en demokrati. 
    Det där var visserligen ett nyktert svar vilket såklart uppskattas, men jag måste ändå säga emot detta. Högerpopulismen har varit på frammarsch i världen sedan slutet av 00-talet, och det skedde en explosion av högerpopulistiska vinster under 2010-talets mitt när tiderna var goda. Det måste ligga något mer i detta.
  • Anonym (GF)
    Anonym (Huh) skrev 2024-11-15 13:04:28 följande:
    Det där var visserligen ett nyktert svar vilket såklart uppskattas, men jag måste ändå säga emot detta. Högerpopulismen har varit på frammarsch i världen sedan slutet av 00-talet, och det skedde en explosion av högerpopulistiska vinster under 2010-talets mitt när tiderna var goda. Det måste ligga något mer i detta.
    I takt med att världen blir allt mer globaliserad så ökar konkurrensen. Många förlorar jobben för att det kommer billigare arbetskraft, eller så flyttar företag sin produktion utomlands.
    Då är det lätt för för höger populistiska partier att locka folk med mer arbete och mer pengar i plånboken om man stänger gränser, utvisar folk, höjer tullar osv. 
    För tittar man på vilka som röstar på dessa partier så är det oftare män, oftare folk med lägre utbildning. Dvs de som drabbas av globaliseringen, de som drabbas när kvinnor kommer ifatt på arbetsmarknaden osv. 

I USA märks detta ännu tydligare än i tex Sverige, för där finns inte gratis utbildning, där finns inte sociala skyddsnät i samma omfattning osv samt att där finns massor med fattiga människor som gärna arbetar till låga löner. Självklart röstar man då på någon som säger att han ska fixa allt. Någon som säger att det är inte ditt fel. 
  • nihka
    Anonym (Sokrates) skrev 2024-11-15 12:20:49 följande:
    Du förstår att om de hade velat att Biden skulle vara dömd brottsling hade han varit det, likså Kamela?

Fråga dig varför Washington D.C ser ut som Romariket när det kommer till arkitektur... 
    Nej, lagbrott är inget man kan vilja fram hos någon annan.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Huh) skrev 2024-11-15 12:45:27 följande:
    Om det var som du säger skulle inte Trump fått endast knappt 4% fler röster än Harris.
  • Anonym (Sokrates)
    nihka skrev 2024-11-15 13:51:48 följande:
    Nej, lagbrott är inget man kan vilja fram hos någon annan.
    Du menar du tror inte de mörkar saker hos Biden? 
  • nihka
    Anonym (Sokrates) skrev 2024-11-15 13:56:09 följande:
    Du menar du tror inte de mörkar saker hos Biden? 
    Jag tror ingenting utan håller mig till de fakta som finns och Trump är en dömd brottsling vilket varken Biden eller Harris är.
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?