• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • nattuw
    Xenia skrev 2024-11-14 21:52:27 följande:
    Du menar att de röstade på honom för att de felaktigt skyllde inflationen på Biden?

Men det verkar ändå konstigt. Det hände väl tråkiga saker under Trumps tid också, som pandemin. Men ingen skyllde det på Trump.
    När folk får det sämre har de en tendens att leta efter alternativ. Oavsett om det är i USA eller i Sverige.

Hade det gått lasta Trump för pandemin så hade det funnits personer som skyllt pandemin på Trump.
  • nihka
    Anonym (Huh) skrev 2024-11-15 16:38:28 följande:
    Men nu är detta en generell trend över hela världen som inte är övergående. Man kan försöka förminska detta som du försöker göra, men faktum är att högerpopulismen faktiskt vinner.

Jag för min del har varit orolig och varnat för detta länge, men folk tar inte detta på allvar. Och jag förstår inte varför? Varför tar du inte detta på större allvar utan istället försöker stryka över detta?
    Jag förminskar ingenting. Proportionell representation ger kanske sken av större skillnader i stöd än det finns. Trump fick knappt 52% av rösterna och Harris drygt 48% av rösterna. Det är knappast en högerpopulistisk trend bland väljarna. 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-15 16:41:58 följande:
    Om det skulle vara som du säger så skulle inte Trump får mer än 4% röster...

Intressant att du tror dig själv ensam veta mycket mer om sanningen än vad 70 miljoner Amerikaner kan veta tillsammans.
    Nej, det skulle innebära ett överväldigande stöd för demokraterna. Nu visade valresultatat ungefär lika mycket stöd för republikaner och demokrater och att komma fram till det är enbart en fråga om att kunna räkna. 
  • Mickezzz

USA har gått om vad skall man säga white trash folk, som skyller allt på alla andra, där flyktingar brukar vara en stor del.

usa har en stor del riktigt korkade invånare helt enkelt.

• Anonym (Paula)
    Mickezzz skrev 2024-11-15 19:47:23 följande:

USA har gått om vad skall man säga white trash folk, som skyller allt på alla andra, där flyktingar brukar vara en stor del.

usa har en stor del riktigt korkade invånare helt enkelt.

Och man stavar gått på det sättet du gör nu? 
  • Anonym (Huh)
    nihka skrev 2024-11-15 19:05:34 följande:
    Jag förminskar ingenting. Proportionell representation ger kanske sken av större skillnader i stöd än det finns. Trump fick knappt 52% av rösterna och Harris drygt 48% av rösterna. Det är knappast en högerpopulistisk trend bland väljarna. 
    Okej, men då får du tycka att det är så om du vill. Själv ser jag det som rätt allvarligt att Trump vinner i USA och att protektionism tar över mer och mer.
  • Mickezzz
    Anonym (Paula) skrev 2024-11-15 21:38:32 följande:
    Och man stavar gått på det sättet du gör nu? 
    Oj vad det allt du kunde komma med mot en person som inte gillar Trump?
  • Anonym (GF)
    Anonym (Huh) skrev 2024-11-15 18:29:10 följande:
    Det där håller jag inte med om. Vänstervågen var i synnerhet från mellankrigstiden/ andra världskrigets slut för att ersättas av en avregleringsperiod från oljekrisen. Nu är liberaliseringen påväg att ersättas med protektionism, inte vänsterpolitik. Kolla den här videon, som jag tycker är upplysande:

Så jag håller verkligen inte med att det i nån större omfattning sker en vänstervåg.
    Och jag har inte skrivit att det sker en vänstervåg. Men det kan komma i framtiden när världsläget lugnat sig. Sedan kan man kalla det liberalism mot protektionism istället, men det är ungefär samma sak.

Pengar är det som styr, och att stänga gränser för både människor och varor är inte lönsamt. 
  • nihka
    Anonym (Huh) skrev 2024-11-15 23:07:08 följande:
    Okej, men då får du tycka att det är så om du vill. Själv ser jag det som rätt allvarligt att Trump vinner i USA och att protektionism tar över mer och mer.
    Valresultatat är inget tyckande och stödjer inte ditt påstående om att högern skulle vara så dominerande. Lite knappt hälften av väljarna röstade inte på Trump.

Att republikanerna stödjer just Trump tycker jag själv är olyckligt.
  • Anonym (Huh)
    nihka skrev 2024-11-16 13:39:04 följande:
    Valresultatat är inget tyckande och stödjer inte ditt påstående om att högern skulle vara så dominerande. Lite knappt hälften av väljarna röstade inte på Trump.

Att republikanerna stödjer just Trump tycker jag själv är olyckligt.
    Globalt stödjer faktiskt fakta att högerpopulismen är på frammarsch. Sen kan man sitta och låtsas som det regnar bäst man vill, men Trump kommer att vara president, republikanerna gjorde sitt bästa val sedan 1984 och detta med en person som Trump som kanditat. Om vi vänder på frågan: vad skulle få dig att reagera? Att Trump fick 60%? 70%? 80%? 100%?
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?