Anonym (Paula) skrev 2024-11-05 11:06:21 följande:
Varför gillar så många Trump?
I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat.
Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex.
Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt?
Det finns mycket som är bra med Trump men det kommer sällan fram i svensk media. Om han håller ett tal på 1 tim så visas ett referat på 20 sek där han säger något som låter vrickat.
USA-valet är inte en popularitetstävling med två kandidater, där man röstar på den man tycker har en mest sympatisk framtoning.
Det många tycks glömma är det fundamentala faktum att de representerar varsitt parti. Tror de flesta svenskar agerar som de flesta amerikaner och ser att partiledaren inte är den som ensamt styr. En gammal sosse skulle inte helt plötsligt rösta på moderaterna för att han gillar Ulf bättre än Magda, och vice versa.
I svensk media handlar det bara om att Trump är mot abort och vill bygga mur mot Mexico. Men vad tycker ni om repubikanernas resp demokraternas åsikter när det gäller t.ex skolpolitik, utrikespolitik, utbildning, infrastrukturfrågor etc etc? Och då menar jag vad de EGENTLIGEN tycker, inte vad man själv gissar att Trump tycker om saker.
Amerikaner vill ha ett starkt USA, både militärt och ekonomiskt, och vill ha en stark ledare som Trump. Man kan tycka vad man vill om honom men titta på fakta framöver och se hur det går för USA resp Sverige de närmaste åren.