• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • nihka
    Mentat skrev 2024-11-19 16:06:20 följande:
    Säkert. Väldigt många röstar efter känslor snarare än rationalitet och logik. Det kan vi se i Sverige också.
    Du har förstås ingen aning om vad som ligger bakom olika människors val av politiskt även om det känns så för dig.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-19 18:25:54 följande:
    Jag såg några unga kvinnor på TV. De sa att Trump  var som deras pappa. Trump är lite burdus och säger ibland lite konstiga saker, men så är pappor säger de. Men de har ändå ett hjärta av guld. Trump ses som en pappa för USA . 
    "Jag såg några unga kvinnor på TV." Vilket fantastiskt statistiskt säkerställt underlag. Not.

Det finns oerhört många som tycker oerhört illa om Trump också.
  • nihka
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-19 19:25:33 följande:
    Ja, väldigt många röstar efter sina känslor,
    Det har förstås ingen som helst aning om vad som ligger bakom olika människors val av politiskt parti. Det bara känns så för dig.
  • Anonym (Jz)
    Xenia skrev 2024-11-19 14:26:40 följande:
    Ja, det är ju ett problem. Men är det verkligen ett så stort problem attt det påverkar valet?

Troligtvis ja, med tanke på hur mycket trump sidan tryckte på det. Svårt att tro att det inte spelade någon roll hos väljare eftersom det var väsentlig del av trump retoriken.

Själv skulle jag kalla mig för en old school liberal. Trumps vägran att erkänna valförlust finns ingen ursäkt för och enbart därför skulle jag välja harris. MEN wokeism och cancel culture är djupt besvikande. Det här nederlaget är bra för demokraterna för de har beblandat sig för mycket med extrem vänster. Låt oss hoppas att de kommer ha dignitet nog att se sig själva i spegel och komma tillbaka till jorden i stället för att rabbla floskler om hur det är bara mindre värda och mindre intelligenta människor som röstar mot dem. 

• TvillingmammaVästgöte
    nihka skrev 2024-11-19 20:04:38 följande:
    "Jag såg några unga kvinnor på TV." Vilket fantastiskt statistiskt säkerställt underlag. Not.

Det finns oerhört många som tycker oerhört illa om Trump också.
    Det var SVTs journalist som valt ut dem för att exemplifiera att många unga kvinnor gillar Trump. Såg det på SVT.se inte på FOX News.
  • Anonym (Röstar på partiet)
    nihka skrev 2024-11-19 20:09:32 följande:
    Det har förstås ingen som helst aning om vad som ligger bakom olika människors val av politiskt parti. Det bara känns så för dig.
    Ingen annan kan ha en aning medan du själv påstår dig veta...

Du är väl en av dem som påstår dig veta t ex att lägre utbildningsgrad leder till att man gillar Trump?
    Och detta grundar du på att det bara känns så för dig.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Paula) skrev 2024-11-05 11:06:21 följande:
    Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

Det finns mycket som är bra med Trump men det kommer sällan fram i svensk media. Om han håller ett tal på 1 tim så visas ett referat på 20 sek där han säger något som låter vrickat.

USA-valet är inte en popularitetstävling med två kandidater, där man röstar på den man tycker har en mest sympatisk framtoning.

Det många tycks glömma är det fundamentala faktum att de representerar varsitt parti. Tror de flesta svenskar agerar som de flesta amerikaner och ser att partiledaren inte är den som ensamt styr. En gammal sosse skulle inte helt plötsligt rösta på moderaterna för att han gillar Ulf bättre än Magda, och vice versa. 

I svensk media handlar det bara om att Trump är mot abort och vill bygga mur mot Mexico. Men vad tycker ni om repubikanernas resp demokraternas åsikter när det gäller t.ex skolpolitik, utrikespolitik, utbildning, infrastrukturfrågor etc etc? Och då menar jag vad de EGENTLIGEN tycker, inte vad man själv gissar att Trump tycker om saker. 

Amerikaner vill ha ett starkt USA, både militärt och ekonomiskt, och vill ha en stark ledare som Trump. Man kan tycka vad man vill om honom men titta på fakta framöver och se hur det går för USA resp Sverige de närmaste åren.
  • Xenia
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-19 18:25:54 följande:
    Jag såg några unga kvinnor på TV. De sa att Trump  var som deras pappa. Trump är lite burdus och säger ibland lite konstiga saker, men så är pappor säger de. Men de har ändå ett hjärta av guld. Trump ses som en pappa för USA . 
    Verkligen ett känslomässigt argument! Ingen kvinna kommer någonsin att ha chansen då. Det är bara en pappa man litar på.

Fast det blir ännu svårförståeligare för mig. Jag kan förstå att en del såg t ex Reagan eller Bush som en trygg pappa (och struntade i deras politik).

Men en pappa som ljuger, förolämpar och säger saker som "grab them by the pussy" eller "they are not human" (om papperslösa mexikaner)? Ja, det beror på vilken slags pappa man har.

Alltså handlar allt om hur karismatisk presidentkandidaten är? Därför vann Kennedy, Clinton och Obama, men Biden och Harris är inte tillräckligt karismatiska? Biden vann bara för att en del absolut inte ville ha Trump, men de har tydligen ändrat sig sen dess.

Jag har fortfarande inte hittat något att gilla hos Trump. Kanske jag är för "svensk".
  • TvillingmammaVästgöte
    Xenia skrev 2024-11-20 15:01:44 följande:
    Verkligen ett känslomässigt argument! Ingen kvinna kommer någonsin att ha chansen då. Det är bara en pappa man litar på.

Fast det blir ännu svårförståeligare för mig. Jag kan förstå att en del såg t ex Reagan eller Bush som en trygg pappa (och struntade i deras politik).

Men en pappa som ljuger, förolämpar och säger saker som "grab them by the pussy" eller "they are not human" (om papperslösa mexikaner)? Ja, det beror på vilken slags pappa man har.

Alltså handlar allt om hur karismatisk presidentkandidaten är? Därför vann Kennedy, Clinton och Obama, men Biden och Harris är inte tillräckligt karismatiska? Biden vann bara för att en del absolut inte ville ha Trump, men de har tydligen ändrat sig sen dess.

Jag har fortfarande inte hittat något att gilla hos Trump. Kanske jag är för "svensk".
    Biden förlorade för att han blivit för gammal. Hade han varit fyra år yngre hade han slagit Trump igen. Men nu var han ju så tydligt för gammal. De var tvungna att lämna över till Kamala Harris och hon var ju helt tydligt inte mogen för uppgiften. Man kan ju bara se på att hon i princip inte uträttat något under fyra år som vicepresident och knappts hörts av. Hon var ansvarig för gränsfrågan , som är en av USAs viktigaste frågor just nu, och där han hon inte levererat alls. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Xenia skrev 2024-11-20 15:01:44 följande:

Biden förlorade för att han blivit för gammal. Hade han varit fyra år yngre hade han slagit Trump igen. Men nu var han ju så tydligt för gammal. De var tvungna att lämna över till Kamala Harris och hon var ju helt tydligt inte mogen för uppgiften. Man kan ju bara se på att hon i princip inte uträttat något under fyra år som vicepresident och knappts hörts av. Hon var ansvarig för gränsfrågan , som är en av USAs viktigaste frågor just nu, och där han hon inte levererat alls. 
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?