• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • Xenia
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-24 14:31:01 följande:
    De fattiga outbildade har alltså svårt att finna arbete. 
    Men det gäller väl samma här, de lågutbildade har svårt att hitta arbete. Men här så finns ju myndigheter som hjälper till, komvux, yrkesutbildning, praktik etc. Vet inte hur det är i USA.
  • Xenia

Åas så finns det ju fler arbeten för lågutbildade i USA än i Sverige.T ex inom jordbruket och byggbranschen.

Betr att stoppa inflödet så försöket Biden göra något men Trump satte stopp för det. Han ville ha kvar problemet för kunna skylla på demokraterna och påstå att han är den enda som vill göra något.

"Biden föreslog i vintras en gränsreform, som är den mest restriktiva sedan 1980-talet. Men Republikanerna satte tummen ned.
    Den främsta orsaken var att Donald Trump inte vill se en uppgörelse. Gränsfrågan är Trumps främsta politiska vapen i kampen om att återta Vita huset.svenska.yle.fi/a/7-10056001

• Anonym (Jz)
    Xenia skrev 2024-11-24 13:10:32 följande:
    Men de som immigrerar till USA kan ju inte leva på bidrag från myndigheterna, de jobbar (svart eller vitt) och försörjer sig själva, så jag förstår fortfarande inte hur de skulle påverka amerikanerna så negativt att det blir en valfråga.

Exempel på galna woke ideer är they/them pronomina för singular, biologiska män i kvinnlig idrott

Det där med they i stället för "hen" som vi har när man inte vet könet upptäckte när jag läste en deckare på engelska. Den kvinnliga huvudpersonen förföljdes i natten av en mörk skepnad och så stod det "they". Va, var det flera förföljare? Nej, hon visste inte om det var en man eller kvinna (det visade sig vara en lång kvinna).  Men då kunde det ju stått "s/he" och "him/her". När man pratar går det ju bra att säga "he or she" resp "him or her". Eller är det politiska och inte praktiska skäl bakom? (Vårt hen är tydligare.)

Känns hur som helst som ett mindre irritationsmoment. Är det verkligen sådant som avgör hur amerikanerna röstar?

Biologiska män i kvinnoidrotter? Menar du män som opererat om sig till kvinnor? Eller män som säger sig känna sig som kvinnor och sedan kräver att bli behandlade som kvinnor?  Är det inte något idrottsorgansationerna kan lösa själva?

"Cancel culture" gillar jag inte heller men drabbar det inte mest kulturpersonligheter, inte vanliga amerikaner?
    Du försöker förminska det, men dessa peoblem har det skrikits högt om i media. Hade det inte funnits publik så hade man bytt ämne, så enkelt är det. 
  • Anonym (JK)
    Xenia skrev 2024-11-22 12:44:49 följande:
    Alltså något som ingen kan veta om någon annan. Därför ogiltigt som argument.

Jag har en känsla av att folk använder mer osakliga argument nuförtiden. Jag minns iaf inte "godhetssignalerande" från förr.
    Godhetssignalerande indikerar faktiskt en tilltro till förmågan hos den man anser godhetssignalerar.

Egentligen VET de bättre (de är inte dumma) men de "tvingas" ändå säga exempelvis att "invandringen är en plusaffär för samhället" för att passa in i sin grupp.
  • Anonym (JK)
    Xenia skrev 2024-11-24 13:10:32 följande:
    Men de som immigrerar till USA kan ju inte leva på bidrag från myndigheterna, de jobbar (svart eller vitt) och försörjer sig själva, så jag förstår fortfarande inte hur de skulle påverka amerikanerna så negativt att det blir en valfråga.

Exempel på galna woke ideer är they/them pronomina för singular, biologiska män i kvinnlig idrott

Det där med they i stället för "hen" som vi har när man inte vet könet upptäckte när jag läste en deckare på engelska. Den kvinnliga huvudpersonen förföljdes i natten av en mörk skepnad och så stod det "they". Va, var det flera förföljare? Nej, hon visste inte om det var en man eller kvinna (det visade sig vara en lång kvinna).  Men då kunde det ju stått "s/he" och "him/her". När man pratar går det ju bra att säga "he or she" resp "him or her". Eller är det politiska och inte praktiska skäl bakom? (Vårt hen är tydligare.)

Känns hur som helst som ett mindre irritationsmoment. Är det verkligen sådant som avgör hur amerikanerna röstar?

Biologiska män i kvinnoidrotter? Menar du män som opererat om sig till kvinnor? Eller män som säger sig känna sig som kvinnor och sedan kräver att bli behandlade som kvinnor?  Är det inte något idrottsorgansationerna kan lösa själva?

"Cancel culture" gillar jag inte heller men drabbar det inte mest kulturpersonligheter, inte vanliga amerikaner?
    Du kan inte vara så oförstående?!
    .

Exempel 1

.

Exempel 2

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (JK) skrev 2024-11-25 07:49:45 följande:
    Godhetssignalerande indikerar faktiskt en tilltro till förmågan hos den man anser godhetssignalerar.

Egentligen VET de bättre (de är inte dumma) men de "tvingas" ändå säga exempelvis att "invandringen är en plusaffär för samhället" för att passa in i sin grupp.
    Ja, man signalerar att man tillhör den goda och Sofistikerade och lyckade gruppen. 
  • Xenia
    Anonym (JK) skrev 2024-11-25 08:20:57 följande:
    Du kan inte vara så oförstående?!
    .

Exempel 1

.

Exempel 2
    Men påstår du att mord endast begås av immigranter? Skulle alla vara laglydiga och fridsamma, bara det inte fanns några immigranter? Är inte hela USA grundat på immigration?

Har inte USA f ö roffat åt sig Texas, New Mexico och Kalifornien från Mexiko? Mexiko lät slavägande amerikaner flytta in till Texas, trots att Mexiko hade avskaffat slaveriet. Snart var de flera än mexikanerna och utropade Texas till en egen republik. Blodigt krig som Mexiko förlorade. Snart inlemmades republiken Texas i USA.

Jag skulle säga betr bekymren med Mexiko idag, USA had it coming.
  • Xenia
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-25 09:28:12 följande:
    Ja, man signalerar att man tillhör den goda och Sofistikerade och lyckade gruppen. 
    Och vad kallas det när man (som Trump) signalerar att man tillhör den rasistiska och sexistiska och osofisterade gruppen?
  • Tow2Mater

Annu ett exempel idag av Expressen att smutskasta Trump;

Rubriken:

Vad som sas:

Då hörde jag att Donald Trump sa till sin son: ?Ser du? Jag sa ju det, alla fotbollsspelare får de snygga tjejerna?. Och jag berättade det för min mamma, jag sa bara, ?vilken smutsig idiot?, säger Coleen Rooney

• Padirac
    Tow2Mater skrev 2024-11-25 18:20:38 följande:

Annu ett exempel idag av Expressen att smutskasta Trump;

Rubriken:

Vad som sas:

Då hörde jag att Donald Trump sa till sin son: ?Ser du? Jag sa ju det, alla fotbollsspelare får de snygga tjejerna?. Och jag berättade det för min mamma, jag sa bara, ?vilken smutsig idiot?, säger Coleen Rooney

När citat från Trump själv är att smutskasta Trump är det inte bara en sak som är fel.Tomte
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?