• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • Anonym (Röstar på partiet)
    Anonym (Fuck Trump) skrev 2024-11-26 19:40:33 följande:
    Man kan ju fråga sig hur ett helt jävla land som USA kunde rösta på Trump. Vad är det för fel på dom amerikanska medborgarna? Helt jävla ofattbart i mina ögon.
    Vad vet du om Trump?
    Om du är helt ärlig, vad vet du egentligen?
    Sanningen är väl högst troligt att det enda du vet, 99% av all info du någonsin har fått gällande Trump, 99% av hela din uppfattning, har du bara fått genom svenska public service, eller ungefär likvärdig och likriktad information genom svenska medier och svenska enögd nyhetsrapportering.

Du måste väl klara förstå att en majoritet av de som röstade på Trump förmodligen har fått mycket bredare och mera ärlig information och kunskap än den du har fått?

Eller tror du själv att du är så mycket klokare, du har så mycket mer sanningsenlig information, än de 70 miljoner människor som röstade på honom?
    Du anser dig själv vara så väl informerad, du är säker på att du har verklig anledning ha högre tankar om dig själv än alla dessa 70 miljoner människor?
    Du inbillar dig själv att du har anledning ha så höga tankar om dig själv, om din förträfflighet och din överlägsna intelligens, så du har rätt att döma 70 miljoner människor?

Du använder orden "ett helt jävla land som USA".
    Du verkar vilja glömma att vi står i evig tacksamhetsskuld till det landet?
    Det är USA som har räddat oss, och det där jävla landet har räddat oss, såväl Sverige som Europa, mer än en gång.
    Om inte USA hade räddat oss så hade vi idag sannolikt varit en del av kommunistiska Sovjetunionen. Såväl Sverige som Europa hade legat under Sovjetiskt kommunistiskt styre.
    Eller så hade vi legat under Nazi-tysklands styre.
    Om inte USA, hela det där jävla landet, hade räddat oss och räddat hela den fria världen.

Verkligheten kanske ter sig helt jävla ofattbar i dina ögon.
    Men det mest ofattbara är snarare att du helt okritiskt har tillåtit dig själv bli så  indoktrinerad.
    Men det kanske är din egen högsta dröm, en personlig lycka för dig, att få vara slav under ett kommunistiskt styrt Sovjetunionen? 
  • nihka
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-11-26 20:53:16 följande:
    För det första är det drygt hälften av de amerikanska medborgarna som röstar i valet. Dom har lågt valdeltagande. Troligen är vi i Sverige lika insatta i det amerikanska valet som amerikanarna själva typ.

Sen kan vi i Sverige inte förstå vad man har för bild av Trump i andra länder eftersom Sverige har jobbat stenhårt på att måla ut honom som en idiot. Visst, han är verkligen inte världens bästa i allt, men den bild Sverige matat uti medier är inte neutral på något sätt. 
    Det är snarare så att USA verkar ha en högre tolerens gällande idioti än Sverige. Här i Sverige reagerar vi och vi skulle aldrig acceptera en man som Trump som statsminister. Han är inte professionell i sin roll och dömda brottslingar och i synnerhet sexförbrytare går bort. 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-27 00:17:48 följande:
    Vad vet du om Trump?
    Om du är helt ärlig, vad vet du egentligen?
    Sanningen är väl högst troligt att det enda du vet, 99% av all info du någonsin har fått gällande Trump, 99% av hela din uppfattning, har du bara fått genom svenska public service, eller ungefär likvärdig och likriktad information genom svenska medier och svenska enögd nyhetsrapportering.

Du måste väl klara förstå att en majoritet av de som röstade på Trump förmodligen har fått mycket bredare och mera ärlig information och kunskap än den du har fått?

Eller tror du själv att du är så mycket klokare, du har så mycket mer sanningsenlig information, än de 70 miljoner människor som röstade på honom?
    Du anser dig själv vara så väl informerad, du är säker på att du har verklig anledning ha högre tankar om dig själv än alla dessa 70 miljoner människor?
    Du inbillar dig själv att du har anledning ha så höga tankar om dig själv, om din förträfflighet och din överlägsna intelligens, så du har rätt att döma 70 miljoner människor?

Du använder orden "ett helt jävla land som USA".
    Du verkar vilja glömma att vi står i evig tacksamhetsskuld till det landet?
    Det är USA som har räddat oss, och det där jävla landet har räddat oss, såväl Sverige som Europa, mer än en gång.
    Om inte USA hade räddat oss så hade vi idag sannolikt varit en del av kommunistiska Sovjetunionen. Såväl Sverige som Europa hade legat under Sovjetiskt kommunistiskt styre.
    Om inte USA, hela det där jävla landet, hade räddat oss och räddat hela den fria världen.

Verkligheten kanske ter sig helt jävla ofattbar i dina ögon.
    Men det mest ofattbara är snarare att du helt okritiskt har tillåtit dig själv bli så  indoktrinerad.
    Men det kanske är din egen högsta dröm, en personlig lycka för dig, att få vara slav under ett kommunistiskt styrt Sovjetunionen? 
    Och vad vet du om Trump? Känner du honom personligen eller har du fått din bild förmedlad av någon annan. I den fria världen är det OK inte bara för dig utan för övriga att bilda sig en egen uppfattning.

Då är det USA som ska vara tacksam mot resten av världen för att de öht existerar.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • ClumsySmurf
    Xenia skrev 2024-11-24 13:10:32 följande:
    Men de som immigrerar till USA kan ju inte leva på bidrag från myndigheterna, de jobbar (svart eller vitt) och försörjer sig själva, så jag förstår fortfarande inte hur de skulle påverka amerikanerna så negativt att det blir en valfråga.

Exempel på galna woke ideer är they/them pronomina för singular, biologiska män i kvinnlig idrott

Det där med they i stället för "hen" som vi har när man inte vet könet upptäckte när jag läste en deckare på engelska. Den kvinnliga huvudpersonen förföljdes i natten av en mörk skepnad och så stod det "they". Va, var det flera förföljare? Nej, hon visste inte om det var en man eller kvinna (det visade sig vara en lång kvinna).  Men då kunde det ju stått "s/he" och "him/her". När man pratar går det ju bra att säga "he or she" resp "him or her". Eller är det politiska och inte praktiska skäl bakom? (Vårt hen är tydligare.)

Känns hur som helst som ett mindre irritationsmoment. Är det verkligen sådant som avgör hur amerikanerna röstar?

Biologiska män i kvinnoidrotter? Menar du män som opererat om sig till kvinnor? Eller män som säger sig känna sig som kvinnor och sedan kräver att bli behandlade som kvinnor?  Är det inte något idrottsorgansationerna kan lösa själva?

"Cancel culture" gillar jag inte heller men drabbar det inte mest kulturpersonligheter, inte vanliga amerikaner?
    "Det där med they i stället för "hen" som vi har när man inte vet könet upptäckte när jag läste en deckare på engelska"

Det används som pronomen
    When I tell someone that my pronouns are they/them/their, I never know what to expect.
    [...]
    So to save everyone (myself included) some time and confusion, I?ve rounded up some responses to the most common questions ? including a few of the frankly weirdest ones ? that I get about my pronouns as a nonbinary person. We?ll also spend a little time unpacking what gender neutral and non-gender pronouns mean more generally

www.teenvogue.com/story/they-them-questions-answered
    How does a nonbinary person kill people?
    They slash them

• Anonym (Röstar på partiet)
    nihka skrev 2024-11-27 06:29:55 följande:
    Då är det USA som ska vara tacksam mot resten av världen för att de öht existerar.

Nihka,
    det kanske är din egen högsta dröm, en personlig lycka för dig, att få vara slav under ett kommunistiskt styrt Sovjetunionen?

Det går aldrig att dölja eller förneka att det är USA som har räddat oss.
    Om inte USA hade räddat oss hade vi idag sannolikt varit en del av kommunistiska Sovjetunionen.

Det är uppenbart att det är mycket obekvämt för dig erkänna,
    på samma sätt som det är extremt obekvämt för alla dessa vänsterblivna svenska journalister att erkänna. 

Men sanningen är att USA har räddat oss mer än en gång, och USA har räddat hela den fria världen.

• ClumsySmurf
    Xenia skrev 2024-11-20 15:01:44 följande:
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-19 18:25:54 följande:
    Jag såg några unga kvinnor på TV. De sa att Trump  var som deras pappa. Trump är lite burdus och säger ibland lite konstiga saker, men så är pappor säger de. Men de har ändå ett hjärta av guld. Trump ses som en pappa för USA . 
    Verkligen ett känslomässigt argument! Ingen kvinna kommer någonsin att ha chansen då. Det är bara en pappa man litar på.

Fast det blir ännu svårförståeligare för mig. Jag kan förstå att en del såg t ex Reagan eller Bush som en trygg pappa (och struntade i deras politik).

Men en pappa som ljuger, förolämpar och säger saker som "grab them by the pussy" eller "they are not human" (om papperslösa mexikaner)? Ja, det beror på vilken slags pappa man har.

Alltså handlar allt om hur karismatisk presidentkandidaten är? Därför vann Kennedy, Clinton och Obama, men Biden och Harris är inte tillräckligt karismatiska? Biden vann bara för att en del absolut inte ville ha Trump, men de har tydligen ändrat sig sen dess.

Jag har fortfarande inte hittat något att gilla hos Trump. Kanske jag är för "svensk".
    "Alltså handlar allt om hur karismatisk presidentkandidaten är?"

Tror det är sällsynt med politiker som lever upp till det jag anser vara en bra ledare, mitt normala tillstånd är politiker förakt så jag har svårt att förstå hur man kan gilla kamala eller trump öht.

"Ja, det beror på vilken slags pappa man har."
    De med daddy issues verkar ha svårt att skilja på stark ledare och grandios narcissism men jag tror mycket handlar om vi mot dom så folk har översende med hur den egna sidan är.
    Xenia skrev 2024-11-22 00:34:55 följande:
    Tja, år 2016 vann Hillary Clinton folkets röst, år 2020 vann Biden valet, men denna gång vann Trump både valet och folkets röst.

För min del anser jag att nästan vemsomhelst varit bättre än Trump. Förra gången hade han goda rådgivare, den här gången bara de som tycker precis som han. Dvs ingen som kan stoppa honom när han får en galen idé. Förra gången hade han ibland kongessen emot sig, den har gången har republikanena majoritet i både senaten och representanthuset. Dessutom har han utsett konservativa domare i HD. 

Det där med maktdelning i den styrande (presidenten), lagstifande (kongressen) och den dömande makten (HD) fungerar inte längre, republikanerna har alla tre i sin hand. Och Trump har republikanerna i sin hand, hur många vågar gå emot  honom.

Det allra värsta är att Trump är klimatförnekare. Jordens undergång kommer närmare med honom vid makten. Det är inget som bara amerikaner drabbas av. Därför var Biden en bättre president än Trump.
    "För min del anser jag att nästan vemsomhelst varit bättre än Trump."

Kamala var nästan vemsomhelst när hon tog bidens plats i det primära valet men 'är inte trump' var inte en tillräckligt för att vinna.

något som jag antagligen har svårt att sätta mej in i
    men om jag var kvinna och ville ha någon slags 'kvinnor kan/kvinnlig ledare representation',  så hade jag inte velat att första kvinnliga presidenten skulle vara vemsomhelst,
    jag förstår inte ens varför man förväntar sej något sånt inom politik där det är så mycket maktspel och mygel att den som vill vinna mest antagligen är sämre lämpad än den som blev utfryst tidigt av sina egna.

Kan du komma på någon nackdel hon hade förutom svart, kvinna och att folk röstat 'fel'?
    Xenia skrev 2024-11-22 12:44:49 följande:
    nattuw skrev 2024-11-22 12:31:34 följande:
    Wikipedia: "Godhetssignalering är att uttrycka moraliska värderingar med huvudsakligt syfte att stärka den egna sociala ställningen inom en grupp."

sv.wikipedia.org/wiki/Godhetssignalering
    Alltså något som ingen kan veta om någon annan . Därför ogiltigt som argument.

Jag har en känsla av att folk använder mer osakliga argument nuförtiden. Jag minns iaf inte "godhetssignalerande" från förr.
    Ibland kan det, som när någon anstränger sej lite väl mycket för att röstfiska.
    Borderline Personality Disorder and ?The Chameleon Effect?

One of the biggest and most challenging aspects of Borderline Personality Disorder (BPD) is often 'The Chameleon Effect' - or 'mirroring'. This is the constant, unconscious change in the person's 'self', as they struggle to fit in with their environment, or the people around them. It is, essentially, a fluctuating identity. It is the manifestation of a basic inability or difficulty in establishing a stable sense of self.
    ....

It also explains why I am regarded by others as something of a 'social butterfly', constantly flitting from group to group, person to person, being different things to different people, as required. It explains my inability to say ?no?. It explains why my persona changes depending on whom I interact with ? even down to my accent and mannerisms. These are not conscious behaviours, but I have become more aware of them over time. I have begun to catch my Chameleon in action.

https://sarahmyles.net/2013/07/22/borderline-personality-disorder-and-the-chameleon-effect/

Psychologists reveal why Kamala Harris uses 'fake accents' after VP debuts bizarre Spanish twang in latest appearance

'There's a possibility she feels like she won't fit in, so she overcompensates by taking this whole accent thing to the extreme.

'I think there could be an element of Harris trying to gain acceptance across these different demographics. But again, I think it's backfiring.'

As well as shaping her accent to suit certain groups, Harris has also been accused of shaping her policy stances to fit what is currently popular.

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-13857323/psychologists-kamala-harris-fake-accent-hispanic-caucus.html

• Anonym (Nyheternas fel)
    nihka skrev 2024-11-27 06:26:05 följande:
    Det är snarare så att USA verkar ha en högre tolerens gällande idioti än Sverige. Här i Sverige reagerar vi och vi skulle aldrig acceptera en man som Trump som statsminister. Han är inte professionell i sin roll och dömda brottslingar och i synnerhet sexförbrytare går bort. 
    Du kanske skulle flytta till USA?
  • Anonym (jury)

Nu har Trump lovat att han från dag 1 i Vita Huset skall införa 25% skyddstullar på att alla varor från Mexiko och Kanada. Hur kan man tro att man får annat än kaos och massiv inflation om man gör en sån grej? Hur kommer Trump-väljarna att reagera när dom fattar vad detta självskadebeteende innebär för deras egen ekonomi? Han kommer att bli lika populär som Brexit numera är bland britterna.

Skall bli underhållande att följa detta spektakel från första parkett.

• Anonym (JK)
    Anonym (jury) skrev 2024-11-27 20:30:16 följande:

Nu har Trump lovat att han från dag 1 i Vita Huset skall införa 25% skyddstullar på att alla varor från Mexiko och Kanada. Hur kan man tro att man får annat än kaos och massiv inflation om man gör en sån grej? Hur kommer Trump-väljarna att reagera när dom fattar vad detta självskadebeteende innebär för deras egen ekonomi? Han kommer att bli lika populär som Brexit numera är bland britterna.

Skall bli underhållande att följa detta spektakel från första parkett.

Den "massiva" inflationen beräknas vara 0,4% - 1,4% högre med tullarna än utan.

Det betyder att en vara som du köper för 1000 kr idag kostar 1004 - 1014 kr med tullarna.

Tullarna som är designade för att stoppa inflödet av illegala invandrare och droger från framförallt Mexiko.

Jag tror nog en stor del av amerikanerna är beredda att ta den prishöjningen om det få flödet av illegala invandrare och droger in i landet att upphöra.

Någon skrev om att spritimporten av tequila och kanadensisk whiskey skulle ta stryk och därmed hota restaurangjobb. Som om inte amerikanrerna skulle kunna byta från Lord Calvert till Kentucky bourbon när de går på krogen.
  • Anonym (jury)
    Anonym (JK) skrev 2024-11-29 10:40:46 följande:
    Den "massiva" inflationen beräknas vara 0,4% - 1,4% högre med tullarna än utan.

Det betyder att en vara som du köper för 1000 kr idag kostar 1004 - 1014 kr med tullarna.

Tullarna som är designade för att stoppa inflödet av illegala invandrare och droger från framförallt Mexiko.
    Tullar är en skatt på importerade varor och det finns inga skatter i världen som kan stoppa något inflöde av illegala invandrare och droger. Löjligt att koppla dessa saker samman. Bara ännu ett exempel på Trumps groteska retorik, som ingen som har minsta intelligens kan ta på allvar.

Hur mycket inflationen blir kan man ju bara gissa om, men USA importerar bortåt 30% av sin totala oljekonsumtion från just Kanada och Mexiko. Hur går det men bensinpriset med en 25% skyddstull på denna oljeimport? Hur går det men priserna på amerikanska bilar när varje bildel som transporteras från en fabrik till en annan får ett prisökning på 25% varje gång den korsar en landgräns vilket kan ske upp till 5-10 ggr?

Och skyddstullarna på varor från Kanada/Mexiko är ju bara början. Resten av världen slipper väl inte från liknande tullar som också driver upp inflationen.

Deportation av 20 miljoner illegala invandrare, svarande till 10% av arbetsstyrkan är lika inflationsdrivande det, plus att Trump vill ta kontroll över räntan, försvaga dollarn och öka budgetunderskottet.

Det är nog ingen vild gissning att påstå att antingen kommer Trump bli tvungen att backa som under den förra presidentperioden eller så blir det massiv stagflation som kommer att göra hans väljare ännu mer förbannade än vad dom var på Biden.
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?