• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • Xenia
    Anonym (Hej!) skrev 2024-12-01 11:41:11 följande:

Ja han inför det om Mexico inte tar tag i problemet med den enorma smugglingen av narkotika  samt smugglingen av flyktingar tas på allvar.

Tycker du att det är fel?

Men vad har Kanada gjort för ont? Eller Europa, vi drabbas ju också av tullar?

Näst efter Norge och Tyskland exporterar Sverige mest till USA. Gläder ni er åt att det går sämre för Sverige?
  • nihka
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-12-01 11:22:52 följande:

Om inte USA hade räddat oss så hade Sovjetunionen fortfarande existerat, vi svenskar och alla européer hade varit förföljda slavar under Sovjets kommunistiska styre.  

Sanningen är att Europa och Sverige verkligen behöver USA och NATO.

USA är givetvis inte världens bästa land i alla detaljer och på alla sätt. Ingen har heller påstått det.

Men vi ska vara glada och mycket tacksamma att USA har räddat oss mer än en gång, och vi behöver inse och komma ihåg att USA faktiskt har räddat såväl Sverige som hela den fria världen.

USA har alltid agerat i eget intresse. Alltid. Och gör så även nu. Om USA drar sig ur NATO kan vi dra oss ur icke-spridningsavtalet och skaffa egna kärnvapen eller boosta Storbritanniens och Frankrikes.

Om USA och Israel hamnar i krig mot mellanöstern kan EU sitta lugnt i båten precis som USA gjorde fram till Pearl Harbour.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Hej!) skrev 2024-12-01 11:41:11 följande:

Ja han inför det om Mexico inte tar tag i problemet med den enorma smugglingen av narkotika  samt smugglingen av flyktingar tas på allvar.

Tycker du att det är fel?

Ja, det tycker jag. Man hjälps åt. Att hota varandra leder ingen vart.
  • TvillingmammaVästgöte
    nihka skrev 2024-12-01 14:11:55 följande:
    USA har alltid agerat i eget intresse. Alltid. Och gör så även nu. Om USA drar sig ur NATO kan vi dra oss ur icke-spridningsavtalet och skaffa egna kärnvapen eller boosta Storbritanniens och Frankrikes.

Om USA och Israel hamnar i krig mot mellanöstern kan EU sitta lugnt i båten precis som USA gjorde fram till Pearl Harbour.
    USA kommer inte att dra sig ur Nato. De har ju infört en ny lag tom som förhindrar att presidenten på egen hand kan lämna Nato.
  • TvillingmammaVästgöte

USA är vår allra viktigaste allierade. Storbritannien nummer två. Men vi bör inte förlita oss helt på USA och Storbritannien. Vi skall se till att vi har ett eget starkt försvar och starka förmågor som vi kan bidra med i Nato. Då stärks vårt land position och vi behöver inte stå med mössan i handen . 

• nihka
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-01 14:29:13 följande:
    USA kommer inte att dra sig ur Nato. De har ju infört en ny lag tom som förhindrar att presidenten på egen hand kan lämna Nato.
    Klart USA kan lämna NATO om de vill.
  • nihka
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-01 14:33:35 följande:

USA är vår allra viktigaste allierade. Storbritannien nummer två. Men vi bör inte förlita oss helt på USA och Storbritannien. Vi skall se till att vi har ett eget starkt försvar och starka förmågor som vi kan bidra med i Nato. Då stärks vårt land position och vi behöver inte stå med mössan i handen . 

Nej. NATO har varit vår starkaste (militära) allierade. Med eller utan USA.
  • Tow2Mater
    Xenia skrev 2024-12-01 12:35:05 följande:
    Men vad har Kanada gjort för ont? Eller Europa, vi drabbas ju också av tullar?

Näst efter Norge och Tyskland exporterar Sverige mest till USA. Gläder ni er åt att det går sämre för Sverige?
    Between October 2022 and September 2023, U.S. Border Patrol agents working in the Swanton Sector recorded 6,925 apprehensions of people from 79 countries, all crossing irregularly from Canada ? a 550 per cent year-over-year increase

An ongoing CBC News investigation has found that Canada is increasingly sold as an easy and safe alternative route to enter the U.S., as opposed to the more perilous paths and crossings of the northern Mexico border.

www.cbc.ca/news/canada/human-smuggling-canada-rcmp-organized-crime-1.7051961
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2024-12-01 15:13:46 följande:
    Between October 2022 and September 2023, U.S. Border Patrol agents working in the Swanton Sector recorded 6,925 apprehensions of people from 79 countries, all crossing irregularly from Canada ? a 550 per cent year-over-year increase

An ongoing CBC News investigation has found that Canada is increasingly sold as an easy and safe alternative route to enter the U.S., as opposed to the more perilous paths and crossings of the northern Mexico border.

www.cbc.ca/news/canada/human-smuggling-canada-rcmp-organized-crime-1.7051961
    Det är väl inte Kanadas fel att människor försöker ta sig till USA.
  • Tow2Mater
    nihka skrev 2024-12-01 18:03:38 följande:
    Det är väl inte Kanadas fel att människor försöker ta sig till USA.
    Det är fel att de inte gor mer for att stoppa det. Och det är det Trump vill addressera.
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?