Xenia skrev 2024-12-01 00:40:52 följande:
Nu känner jag inga trumpister, men jag skulle säkert ifrågasätta om de framförde olaglig immigration som ett jättproblem.
1. Biden försökte begränsa det men Trump stoppade det av själviska skäl.
2. Det är så typiskt att leta syndabockar bland immigranter eller minoriteter.
3. De behövs eftersom det finns okvalificerade arbeten i USA (som kanske inte de infödda vill ta)
4. Och allt mexikanskt land som USA roffat åt sig, rätt åt dem om de får mexikaner också
Vaddå "framställa mig", förresten, påstår du att jag låtsas?
Padirac skrev 2024-12-04 11:33:19 följande:
ClumsySmurf skrev 2024-12-03 18:42:20 följande:
Om man tycker att hon har inte gjort något fel, det ju andra som röstat fel kanske man har tänkt lite fel. Valet blev inte stulet men om folk hade tänkt rätt hade kamala vunnit?
Har de inte prioriterat illegala invandrarna före sina egna hemlösa?
3. Så försökte vissa sälja invandring här också
Det låter inte särskilt omtänksamt att vara för invandring så vi själva slipper plocka bär och skura toaletter.
Just bärplockare och andra säsongsarbeten är oftast inte en fråga om invandring utan just en tillfällig anställning under en säsong i livsmedelsbranchen.
Städjobb tror jag inte förekommit i någon större omfattning i fråga om arbetskraftsinvandring. Det finns väl de som av politiska skäl vill ha en arbetskraftsinvandringspolitik som är öppen - vad det nu betyder - och andra som av politiska skäl anser att Sverige ska eller inte ska följa internationella regler för flyktingmottagning.
Det är.väl två olika saker som tydligen lätt blandas ihop och inte hålls isär i debatten
Omtänksamhetspåståendet ovan gränsar väl till godhetsposering om något..
Jag tvivlar på arbetskraftsinvandrare siktar på skitjobb
Undocumented immigrants at work: invisibility, hypervisibility, and the making of the modern slave
Dirty work
The term "dirty work" refers to those "tasks and occupations that are likely to be perceived as disgusting or degrading" (Hughes cited in Ashforth and Kreiner, 1999, p. 413) and are culturally tainted (Ashforth et al. 2017; Zulfiqar and Prasad, 2021, 2022). Participants engaged in a wide array of what they referred to as dirty work, including house cleaning, caretaking, and landscaping. One of the participants, Estela, a Mexican woman who had been living in the U.S. without legal documents for a decade, shared one of her worst experiences with doing dirty work when she reflected on working as a janitor at a large store:
I found that one of the toilets in the men?s room was clogged with a lot of toilet paper. [Once I tried to remove the toilet paper] I saw that it was clogged with the security device that is attached to merchandise to prevent theft?It looked like someone had tried to steal something and when the alarm broke it started to make noise. In order to stop the noise, the person must have thrown the alarm into the toilet. You could still hear a very faint noise. I imagine someone else tried to use the toilet and when he flushed it, it all flooded?When I saw what happened, I cried! I looked at all the mess and thought, ?I?m going to have to clean it, how am I going to do it??
www.nature.com/articles/s41599-023-02449-5 Omtänksamhetspåståendet ovan gränsar väl till godhetsposering om något..