• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2024-12-05 20:15:47 följande:
    Är du säker på det? Jag tror du har fel i juridisk mening.

Nu var det ju frågan om de som lagligt sökt asyl också är illegala invandrare?
    Det var du som frågade det. Kan du inte hitta en definition genom att googla?
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2024-12-05 21:03:46 följande:
    Det var du som frågade det. Kan du inte hitta en definition genom att googla?
    Jag vet redan svaret. Det var en så kallad retoriskt fråga ställd till dig.

De som som söker asyl är inte illegala invandrare, de är asylsökande. De som beviljats asyl är inte heller illegala invandrare.   Vet du vad de räknas som?  Jag vet.
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2024-12-05 21:10:14 följande:
    Jag vet redan svaret. Det var en så kallad retoriskt fråga ställd till dig.

De som som söker asyl är inte illegala invandrare, de är asylsökande. De som beviljats asyl är inte heller illegala invandrare.   Vet du vad de räknas som?  Jag vet.
    Jag är inte intresserad av din fråga. Den är irrelevant till det jag diskuterade.
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2024-12-05 21:21:26 följande:
    Jag är inte intresserad av din fråga. Den är irrelevant till det jag diskuterade.
    Frågan och svaret på frågan är av intresse för rättsväsendet som har att följa och upprätthålla lagefterlevnad.

Så att alla som en del kallar för 'illegala immigranter' skulle kunna behandlas på samma sätt enligt lagarna för att de har 'samma behov' är fel i sak och att byggar argument på de premisserna är att argumentera utan saklig grund.

Det finns säkert ett fint ord för det argumentationsfelet som vi kan googla.
  • Anonym (US politics)

Någon har säkert nämnt det på dessa 50+ sidor men många gillar Trump för att han är emot det politiska etablissemanget och PK. 

Det Harris förlorade på var mest sannolikt att hon gjorde en kampanjfilm i förra valet där hon förespråkade mer pengar till transoperationer till personer i fängelse.

Denna film valde Trump-sidan att göra en egen kampanjfilm på under detta val där fick Harris att framstå som en dålig kandidat då många helt enkelt ser det som viktigt med transoperationer till personer i fängelse eller till och med ser det som äckligt. 

• Tow2Mater
    Padirac skrev 2024-12-05 21:39:21 följande:
    Frågan och svaret på frågan är av intresse för rättsväsendet som har att följa och upprätthålla lagefterlevnad.

Så att alla som en del kallar för 'illegala immigranter' skulle kunna behandlas på samma sätt enligt lagarna för att de har 'samma behov' är fel i sak och att byggar argument på de premisserna är att argumentera utan saklig grund.

Det finns säkert ett fint ord för det argumentationsfelet som vi kan googla.
    Då får du ta diskussionen med 'en del', och inte fråga mig.
  • nattuw
    Xenia skrev 2024-12-04 12:13:58 följande:
    De som vill kasta ut mexikanerna struntar totalt i om de "slavarbetar" i Mexiko, om de får leva på svältgränsen eller om de tvingas arbeta för kriminella karteller. Så det argumentet är bara hyckleri. En del illegala flyr från andra länder via Mexiko, från våld och förtryck.
    Samma sak gäller de som inte vill slänga ut mexikanerna. De struntar i om Mexikaner i USA får leva på svältgränsen eller sugs upp av kriminella organisationer. Huvudsaken är att det går köpa billiga avokados som plockats av billig illegal arbetskraft.

Sedan får flyktingförespråkarna även ett ypperligt tillfälle att prata om sin humanism och hur mycket de bryr sig om flyktingar. Det vill säga ända tills att dessa att flyktingar dyker upp på deras tröskel och plötsligt förvandlas från något abstrakt till människor av kött och blod.
  • ClumsySmurf
    ClumsySmurf skrev 2024-12-04 13:05:17 följande:
    Xenia skrev 2024-12-04 12:09:12 följande:
    Men vad lever dessa 10-12 miljoner illegala på då? Menar du att de alla är kriminella?
    Det är olagligt att invandra till USA utan lov, så ja alla illegala invandrare är kriminella.
    Xenia skrev 2024-12-05 01:13:55 följande:
    Du tycks vara en bokstavstolkare.

Svara på frågan i stället. De lever ju inte på att vara illlegala invandrare, så vad försörjer de sig på?
    Vet inte om det är dubbla budskap eller kryphål i texten men det verkar inte särskilt lagligt för illlegala invandrare att arbeta I USA så även om arbetet de försörjer sej på är lagligt lever de ju på något kriminellt.
    Undocumented Workers

If you are an undocumented migrant worker, you have employment right, no matter your citizenship status. Under the Immigration and Nationality Act (INA), it is illegal to discriminate against any worker, regardless of immigration or citizenship status. However, this information is only helpful if you know about it.

[...]

These two terms are sometimes used to mean the same thing. An illegal immigrant/alien is foreign-born individual who has entered the U.S. illegally and can be deported. It may also refer to a person who entered the U.S. legally but who has lost their legal status and can be deported. An undocumented immigrant is a foreign-born person who does not possess a valid visa or other immigration documentation, because they entered the U.S. without inspection, stayed longer than their temporary visa permitted, or otherwise violated the terms under which they were admitted.

?Illegal immigrant/alien? is an offensive term to some people because it implies that the person is somehow ?illegal.? While the person may be in the U.S. illegally, they are not ?illegal,? only their status is.

[...]
    5. Can I be fired for being an undocumented worker

Under the Immigration Reform and Control Act of 1986 (IRCA), it is illegal for employers to knowingly employ undocumented workers. When employees are hired, their employer is required to ask for documents. The documents must show their identity and authorization to work in the U.S. Those documents must ?reasonably appear to be genuine.?

Employers must terminate, or refuse to hire, an undocumented worker if the find the worker is unauthorized to work. But, the employer cannot use immigration status as an excuse to fire undocumented workers who make discrimination complaints. Undocumented workers are covered by federal discrimination laws. The law prohibits employers from retaliating against workers who assert their legal rights. If an employer retaliates against an employee for exercising their right to file a discrimination complaint, the employer is breaking the law.

https://gitteslaw.com/employee-rights/undocumented-workers/
    How to get a job in the United States while being illegal

Did you know what happens if an illegal immigrant is employed? That you, like the worker, are exposed to being punished for breaking the law.
    [...]

The reality is that there are several ways to get a job in the U. S. while being illegal, although this is not what you should think about, but rather legalizing your situation.

What Are The Jobs That Immigrants Usually Do?

Although getting a job in the United States without documents is illegal, the vast majority of immigrants continue to work in the U. S. without documentation. This is because there are companies that hire undocumented workers.

Companies generally hire undocumented immigrants because they can pay them less than American workers.

https://curbelolaw.com/how-to-get-a-job-in-the-united-states-while-being-illegal/
  • ClumsySmurf
    Xenia skrev 2024-12-01 00:40:52 följande:
    Nu känner jag inga trumpister, men jag skulle säkert ifrågasätta  om de framförde olaglig immigration som ett jättproblem.

1. Biden försökte begränsa det men Trump stoppade det av själviska skäl.

2. Det är så typiskt att leta syndabockar bland immigranter eller minoriteter.

3. De behövs eftersom det finns okvalificerade arbeten i USA (som kanske inte de infödda vill ta)

4. Och allt mexikanskt land som USA roffat åt sig, rätt åt dem om de får mexikaner också

Vaddå "framställa mig", förresten, påstår du att jag låtsas?

Padirac skrev 2024-12-04 11:33:19 följande:
    ClumsySmurf skrev 2024-12-03 18:42:20 följande:
    Om man tycker att hon har inte gjort något fel, det ju andra som röstat fel kanske man har tänkt lite fel. Valet blev inte stulet men om folk hade tänkt rätt hade kamala vunnit?

Har de inte prioriterat illegala invandrarna före sina egna hemlösa?

3. Så försökte vissa sälja invandring här också
    Det låter inte särskilt omtänksamt att vara för invandring så vi själva slipper plocka bär och skura toaletter.
    Just bärplockare och andra säsongsarbeten är oftast inte en fråga om invandring utan just en tillfällig anställning under en säsong i livsmedelsbranchen.

Städjobb tror jag inte förekommit i någon större omfattning i fråga om arbetskraftsinvandring.   Det finns väl de som av politiska skäl vill ha en arbetskraftsinvandringspolitik som är öppen - vad det nu betyder - och andra som av politiska skäl anser att Sverige ska eller inte ska följa internationella regler för flyktingmottagning.

Det är.väl två olika saker som tydligen lätt blandas ihop och inte hålls isär i debatten 

Omtänksamhetspåståendet ovan gränsar väl till godhetsposering om något.. 
    Jag tvivlar på arbetskraftsinvandrare siktar på skitjobb
    Undocumented immigrants at work: invisibility, hypervisibility, and the making of the modern slave

Dirty work

The term "dirty work" refers to those "tasks and occupations that are likely to be perceived as disgusting or degrading" (Hughes cited in Ashforth and Kreiner, 1999, p. 413) and are culturally tainted (Ashforth et al. 2017; Zulfiqar and Prasad, 2021, 2022). Participants engaged in a wide array of what they referred to as dirty work, including house cleaning, caretaking, and landscaping. One of the participants, Estela, a Mexican woman who had been living in the U.S. without legal documents for a decade, shared one of her worst experiences with doing dirty work when she reflected on working as a janitor at a large store:

I found that one of the toilets in the men?s room was clogged with a lot of toilet paper. [Once I tried to remove the toilet paper] I saw that it was clogged with the security device that is attached to merchandise to prevent theft?It looked like someone had tried to steal something and when the alarm broke it started to make noise. In order to stop the noise, the person must have thrown the alarm into the toilet. You could still hear a very faint noise. I imagine someone else tried to use the toilet and when he flushed it, it all flooded?When I saw what happened, I cried! I looked at all the mess and thought, ?I?m going to have to clean it, how am I going to do it??

www.nature.com/articles/s41599-023-02449-5
    Kelly Osbourne jumped into a conversation about Donald Trump?s Mexican-immigration remarks with a controversial statement while on The View.

?If you kick every Latino out of this country, then who is going to be cleaning your toilet, Donald Trump?? said Osbourne as Rosie Perez talked about Trump?s comments

www.hollywoodreporter.com/tv/tv-news/kelly-osbourne-immigrants-cleaning-toilets-813080/
    Omtänksamhetspåståendet ovan gränsar väl till godhetsposering om något..
  • Anonym (Hannes)

Trump är inte woke. Ett av skälen till att han vann. Någon måtta på idiotin får det vara...

Svar på tråden Varför gillar så många Trump?