• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2024-12-11 21:12:50 följande:
    Många rika människor ger ut sina egna parfymer. Kommers är vad ekonomier går runt på. Vad som anses smakfullt eller smaklöst är enbart en personlig preferens.
    Det är min personliga åsikt att det är smaklöst kommers att sälja ut ämbeten som presidentposten. Det är helt OK om du tycker det är höjden av elegans.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tow2Mater
    nihka skrev 2024-12-11 23:19:30 följande:
    Det är min personliga åsikt att det är smaklöst kommers att sälja ut ämbeten som presidentposten. Det är helt OK om du tycker det är höjden av elegans.
    Du får tycka vad du vill.

Men poängen var - Trump har humor.
  • Anonym (Nyheternas fel)
    Tow2Mater skrev 2024-12-11 23:47:20 följande:
    Du får tycka vad du vill.

Men poängen var - Trump har humor.
    Vissa personer är emot allt som Trump gör. Om han så skulle hjälpa en gammal dam över gatan så skulle han troligen göra det på fel sätt enligt dessa Trumphatare.
  • Anonym (Röstar på partiet)
    Padirac skrev 2024-12-11 19:11:12 följande:
    Nej , du håller inte med mig. Jag skriver att snacket om godhetsknarkande är daterat, gammal skåpmat, luktar illa, oborstade tänder.. 

Du skriver implicit att du gillar sk*ten... urk Kräks

Häng med till nutiden istället.
    Jo jag håller med dig om att människor borde ha upphört med den där skiten, godhetsknarkandet, för länge sedan.
    Inte någonstans, aldrig någonsin, har jag skrivit något annat.

Min egen personliga uppfattning är att vi borde HJÄLPA FLER människor som har ett verkligt och stort hjälpbehov.

Men att den hjälp vi skänker borde skötas på ett helt annat, mycket bättre och mycket effektivare sätt, för att vi ska lyckas bättre med humanitet och att hjälpa fler människor. 

Såväl vi själva som USA borde lyckas bättre med att hjälpa fler i verkligheten,
    i stället för att stora delar hjälpen präglas av godhetsknarkande.

Du är nog helt ensam om att lyckas inbilla dig själv att något av det jag skriver skulle kunna tolkas som att jag gillar sk*ten godhetsknarkande.

Padirac, din medvetna fultolkning är verkligen urk Kräks
  • Xenia

Så om en flykting väljer Sverige istf något av de länder hen passerar på vägen så är hen ingen "riktig flykting". Var ligger logiken i det påståendet? Flyktingen flyr från att fängslas, torteras, avrättas eller från krig. Vart hen flyr beror på ett antal saker. T ex att hen har släkt i ett visst land. Eller att hen hört att det är bra i det landet.

Närmsta grannland kan vara överfullt av flyktingar redan och osäkert (t ex Turkiet, Libyen och Libanon). Närmsta grannland i Europa kan vara Grekland eller Italien. Är det rättvist att de ska ta emot alla flyktingar?

• Anonym (Därför vann hann)
    Anonym (Paula) skrev 2024-11-05 11:06:21 följande:
    Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

Anledningarna till att han vann valet är till stor del ekonomin. Många har inte röstat på Trump för att de gillar honom som person, utan för den ekonomiska utvecklingen m.m. bla t.ex. för att matpriserna stigit kraftigt i USA under de senare åren, och många upplever att demokaterna misskött flera frågor.

Abortfrågan var ingen avgörande valfråga alls. USA är nämligen ingen enhetsstat-utan de 50 delstaterna bestämmer själva t.ex. sina abortlagstiftningar. USA är en union - en federation.

Jag är också kristen, och vad gäller aborter ser jag det så här: Det intressantaste i mitt synsätt är inte själva den statliga lagstiftningen, utan snarare tänker jag att som kristen man o kvinna är det naturligt att följa principen att inte döda/ inte utgjuta blod och därmed avstå från abort även om det vore lagligt att göra en abort-dvs hålla en högre etik vad gäller livets värde än statens lag kräver av oss. På exakt samma sätt anser jag att en kristen inte bör bära vapen/ inte lära sig döda - utan söka vapenfri tjänst i samband med mönstring.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Därför vann hann) skrev 2024-12-12 12:00:01 följande:

Anledningarna till att han vann valet är till stor del ekonomin. Många har inte röstat på Trump för att de gillar honom som person, utan för den ekonomiska utvecklingen m.m. bla t.ex. för att matpriserna stigit kraftigt i USA under de senare åren, och många upplever att demokaterna misskött flera frågor.

Abortfrågan var ingen avgörande valfråga alls. USA är nämligen ingen enhetsstat-utan de 50 delstaterna bestämmer själva t.ex. sina abortlagstiftningar. USA är en union - en federation.

Jag är också kristen, och vad gäller aborter ser jag det så här: Det intressantaste i mitt synsätt är inte själva den statliga lagstiftningen, utan snarare tänker jag att som kristen man o kvinna är det naturligt att följa principen att inte döda/ inte utgjuta blod och därmed avstå från abort även om det vore lagligt att göra en abort-dvs hålla en högre etik vad gäller livets värde än statens lag kräver av oss. På exakt samma sätt anser jag att en kristen inte bör bära vapen/ inte lära sig döda - utan söka vapenfri tjänst i samband med mönstring.

När SVT intervjuade personer som röstade på Trump sa väldigt många att de inte gillade Trump som person, men däremot hans politik. 
  • Tow2Mater
    Xenia skrev 2024-12-12 11:47:00 följande:

Så om en flykting väljer Sverige istf något av de länder hen passerar på vägen så är hen ingen "riktig flykting". Var ligger logiken i det påståendet? Flyktingen flyr från att fängslas, torteras, avrättas eller från krig. Vart hen flyr beror på ett antal saker. T ex att hen har släkt i ett visst land. Eller att hen hört att det är bra i det landet.

Närmsta grannland kan vara överfullt av flyktingar redan och osäkert (t ex Turkiet, Libyen och Libanon). Närmsta grannland i Europa kan vara Grekland eller Italien. Är det rättvist att de ska ta emot alla flyktingar?

Därför bussar t ex Texas upp illegala till NY och andra ställen mer norröver.
  • Anonym (jox)

Ja, det är svårt att veta rent vetenskapligt. Men jag skulle vilja påstå att det beror på att man väljer clowner och fejkpresidenter som honom eftersom man är missnöjd med det rådande. Typer som trump och putin (även om den senare knappast är vald demokratiskt, men en stor del är drabbade av propagandan) finner näring i missnöje mer än att de skulle ha någon långsiktig politik som är bra för samhället.

• Padirac
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-12-12 08:46:51 följande:
    Jo jag håller med dig om att människor borde ha upphört med den där skiten, godhetsknarkandet, för länge sedan.
    Inte någonstans, aldrig någonsin, har jag skrivit något annat.

Min egen personliga uppfattning är att vi borde HJÄLPA FLER människor som har ett verkligt och stort hjälpbehov.

Men att den hjälp vi skänker borde skötas på ett helt annat, mycket bättre och mycket effektivare sätt, för att vi ska lyckas bättre med humanitet och att hjälpa fler människor. 

Såväl vi själva som USA borde lyckas bättre med att hjälpa fler i verkligheten,
    i stället för att stora delar hjälpen präglas av godhetsknarkande.

Du är nog helt ensam om att lyckas inbilla dig själv att något av det jag skriver skulle kunna tolkas som att jag gillar sk*ten godhetsknarkande.

Padirac, din medvetna fultolkning är verkligen urk Kräks
    Du håller med om någonting jag inte sagt, du håller med om någonting du påstår att jag sagt.

Jag skriver att klistra godhetsknarkande på andra är sååå 2010-tal

Kanske är det du skriver om att du vill hjälpa andra på ett bättre sätt är ett försök att sätte en god etikett på rasism . Du skulle kallat just det godhetsknarkande, jag kallar det något helt annat.
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?