• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • Anonym (Hh)
    Padirac skrev 2024-12-14 09:43:00 följande:
    Alterantivhögern och klimatförnekarna kallar väl återkommande Thunberg för just 'tjej-hitler'??
    Klimatförnekarna....?

Vad är det för jäkla ord? Vägrar de gå med på att det finns klimat?
  • Padirac
    Anonym (Hh) skrev 2024-12-15 07:49:44 följande:
    Klimatförnekarna....?

svenska.se/so/&pz=5

"klimatförnekare klimat­förnekaren, plural klimat­förnekare, bestämd plural klimatförnekarna
    substantiv
    klima`tförnekare 
    ● var­dagligtperson som ifråga­sätter människans in­verkan på klimatet
    klimat­förnekare ifråga­sätter oftast kol­dioxidens betydelse för klimat­förändringarna
     belagt sedan 2006"
  • Anonym (Hh)
    Padirac skrev 2024-12-15 09:16:52 följande:
    svenska.se/so/&pz=5

"klimatförnekare klimat­förnekaren, plural klimat­förnekare, bestämd plural klimatförnekarna
    substantiv
    klima`tförnekare 
    ● var­dagligtperson som ifråga­sätter människans in­verkan på klimatet
    klimat­förnekare ifråga­sätter oftast kol­dioxidens betydelse för klimat­förändringarna
     belagt sedan 2006"
    Tycker det låter rätt fånigt. Jag skulle vilja vara en vinterförnekare och gå runt i t-shirt i snöstorm....
  • Padirac
    Anonym (Hh) skrev 2024-12-15 13:03:24 följande:
    Tycker det låter rätt fånigt. Jag skulle vilja vara en vinterförnekare och gå runt i t-shirt i snöstorm....
    Klart du kan vara vinterförnekare om du vill, det är bara att säga 'det är inte alls vinter, det är bara lite kallare väder och snö just idag'

Då kanske du är med på vad klimatförnekare sysslar med, de menar att de skillnader i temperatur, nederbörd, vattennivåer etc som kan ses -  som en följd av industrialiseringen med fossila bränslen -  inte alls handlar om klimatförändringar, utan enbart är en fråga om lokalt väder.
  • nattuw
    Klimatförnekarna....?

Det är ett invektiv som används för att försöka tysta berättigad kritik mot de som tror att jorden kommer att gå under om jordens medeltemperatur ökar med två grader.

Jämför med antivaxxare som var ett invektiv som inte användes mot de som var emot vaccin utan mot de som hade invändningar mot massvaccineringar och de angrepp på demokratin som följde Covid-19.
  • TvillingmammaVästgöte
    Padirac skrev 2024-12-15 13:23:38 följande:
    Klart du kan vara vinterförnekare om du vill, det är bara att säga 'det är inte alls vinter, det är bara lite kallare väder och snö just idag'

Då kanske du är med på vad klimatförnekare sysslar med, de menar att de skillnader i temperatur, nederbörd, vattennivåer etc som kan ses -  som en följd av industrialiseringen med fossila bränslen -  inte alls handlar om klimatförändringar, utan enbart är en fråga om lokalt väder.
    Det har du missförstått. Naturliga klimatförändringar har pågått under hela den tid jorden funnits. De som kallas klimatförnekare tror på klimatförändringar, det är bara att de inte tror att det beror på mänsklig aktivitet.
    Det finns argument för klimatförnekarnas syn. Det var tex varmare på bronsåldern än det är idag. För sex hundra år sen var det en liten istid som höll i sig till slutet av artonhundratalet. Sen dess har det blivit varmare. 
  • TvillingmammaVästgöte

Angående Trump så har han i alla fall ett stort engagemang och hög arbetsmoral. Han åker redan nu runt i världen och träffar viktiga makthavare, trots att han ännu inte börjat sitt nya jobb. Det imponerar nog på många amerikaner.

• Anonym (GF)
    nattuw skrev 2024-12-16 00:05:08 följande:
    Det är ett invektiv som används för att försöka tysta berättigad kritik mot de som tror att jorden kommer att gå under om jordens medeltemperatur ökar med två grader.

Jämför med antivaxxare som var ett invektiv som inte användes mot de som var emot vaccin utan mot de som hade invändningar mot massvaccineringar och de angrepp på demokratin som följde Covid-19.
    På samma sätt som ordet aktivist används om de som arbetar på vissa myndigheter.
  • Anonym (Därför vann hann)
    Klimatförnekarna....?

T.ex. folk som förnekar att det finns ett klimatproblem (vilket det definitivt gör kan jag säga som är gammal och har lång erfarenhet av livet och den här världen).. Självfallet förnekar ingen att det  finns ett klimat. Men ok-kanske en annan term kunde användas men det är svårt att få ihop det i ett enda ord då.
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?