Inlägg från: Anonym (Därför vann hann) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Därför vann hann)

Varför gillar så många Trump?

Anonym (Paula) skrev 2024-11-05 11:06:21 följande:
    Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

Anledningarna till att han vann valet är till stor del ekonomin. Många har inte röstat på Trump för att de gillar honom som person, utan för den ekonomiska utvecklingen m.m. bla t.ex. för att matpriserna stigit kraftigt i USA under de senare åren, och många upplever att demokaterna misskött flera frågor.

Abortfrågan var ingen avgörande valfråga alls. USA är nämligen ingen enhetsstat-utan de 50 delstaterna bestämmer själva t.ex. sina abortlagstiftningar. USA är en union - en federation.

Jag är också kristen, och vad gäller aborter ser jag det så här: Det intressantaste i mitt synsätt är inte själva den statliga lagstiftningen, utan snarare tänker jag att som kristen man o kvinna är det naturligt att följa principen att inte döda/ inte utgjuta blod och därmed avstå från abort även om det vore lagligt att göra en abort-dvs hålla en högre etik vad gäller livets värde än statens lag kräver av oss. På exakt samma sätt anser jag att en kristen inte bör bära vapen/ inte lära sig döda - utan söka vapenfri tjänst i samband med mönstring.

Anonym (Hh) skrev 2024-12-15 07:49:44 följande:
    Klimatförnekarna....?

Vad är det för jäkla ord? Vägrar de gå med på att det finns klimat?
    T.ex. folk som förnekar att det finns ett klimatproblem (vilket det definitivt gör kan jag säga som är gammal och har lång erfarenhet av livet och den här världen).. Självfallet förnekar ingen att det  finns ett klimat. Men ok-kanske en annan term kunde användas men det är svårt att få ihop det i ett enda ord då.
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-16 07:20:47 följande:
    Det har du missförstått. Naturliga klimatförändringar har pågått under hela den tid jorden funnits. De som kallas klimatförnekare tror på klimatförändringar, det är bara att de inte tror att det beror på mänsklig aktivitet.
    Det finns argument för klimatförnekarnas syn. Det var tex varmare på bronsåldern än det är idag. För sex hundra år sen var det en liten istid som höll i sig till slutet av artonhundratalet. Sen dess har det blivit varmare. 
    Vad alla missar är att det är BÅDE naturliga förändringar och mänsklig klimatpåverkan som sker. SAMTIDIGT och tillsammans påverkar klimatet.

Den DEL av klimatförändring som är mänskligt inducerad kan vi påverka. DÄREMOT inte den andra.
    nattuw skrev 2024-12-16 00:05:08 följande:
    Det är ett invektiv som används för att försöka tysta berättigad kritik mot de som tror att jorden kommer att gå under om jordens medeltemperatur ökar med två grader.

Jämför med antivaxxare som var ett invektiv som inte användes mot de som var emot vaccin utan mot de som hade invändningar mot massvaccineringar och de angrepp på demokratin som följde Covid-19.

Nu får vi hålla isär olika saker.

Själva KLOTET som sådant går sannolikt inte under förrän de stora kosmiska dramatiska händelserna sker (dvs solen sväller upp till en röd jätte och slukar de innersta planeterna + flera händelser sker).

DÄREMOT lär det ju leda till att många INDIVIDER på sikt går under -både människor och djur - när/ om jordens medeltemperatur ökar med 2 eller flera grader. MEN detta drabbar främst de ALLRA FATTIGASTE med flera på andra delar av jorden än här.

Sedan beror klimatförändringen på flera faktorer.  Dels finns de naturliga variationerna, men det finns också en mänsklig påverkan och just den delen tycker jag det är smart att söka åtgärda. Det är  smart att minska eller åtminstone minska ökningstakten av utsläppen av växthusgaser - inte bara koldioxid. de andra växthusgaserna glöms ALLTID i debatten.

En av de viktigaste klimatåtgärderna är att verka för en i mina ögon sundare familjeplanering och ekonomisk utveckling så att födelsetalet sjunker på jorden som helhet. Under min livstid har den mänskliga befolkningen gått från 3,5 till över 8 - på väg mot 9 - miljarder och den ökningen håller på sikt inte som jag ser det. (Fast den faktormn nämner aldrig tex Thunberg).

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-16 12:53:10 följande:
    Familjeplanering i hela världen skulle också hjälpa mot den massutrotning av vilda djur som pågår, ju fler människor ju mindre plats och mat för vilda djur.
    Ja, den främsta anledningen till den nu mycket accelererande artutrotningen, inte bara djur utan även andra livsformer, t.ex växter beror ju på att habitaten försvinner när människan breder ut sig.
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-16 15:56:46 följande:

Jag bara förklarade vad termen klimatförnekare innebär. Det innebär att man inte anser att människans agerande har den dominerande effekten vad gäller att påverka vårt klimat. 

Vår planet har genomgått värme och kallperioder om vartannat i hundratusentals år, alltså innan vi påbörjade vår industrialisering.

När de säger på nyheterna att detta är det varmaste året någonsin så talar man inte sanning. Det som är sant är att det är det varmaste året som uppmätts sen vi började mäta och registrera. Jag vet inte när vi började mäta och registrera. Men enligt alla kompetenta forskare inom förhistoria var det varmare på bronsåldern än idag.

Ja, så klart, och på bronsåldern var det ju de naturliga faktorerna som orsakade det. Bla solaktivitet och jordaxelns lutning spelar in, och även andra parametrar. Idag spelar även växthusgaser roll. Att mänskliga växthusgas-utsläpp skulle påverka klimatet förutsågs av en svensk kemist redan på 1890-talet - långt före det existerade någon klimatdebatt eller någon klimatoro. Sedan föll det i glömska.

Jag minns att klimatproblemet med förstärkt växthuseffekt var i stort sett okänt för den breda allmänheten så sent som på 90-talet När man då talade miljö var det aldrig om klimatet - däremot om försurning/övergödning/ ozonlager-förstöring/tungmetaller/organiska miljögifter/läkemedel som sprids i naturen ...

Anonym (Drömmar) skrev 2024-12-17 12:04:52 följande:
    Vilka klimatproblem har vi tycker du?
    Om du tänker att det är lite varmare så istider och uppvärmningar avlöste sig här på jorden otaliga gånger och det är inget vi kan göra åt det.
    Det finns dem som menar att användning av olja orsakar den nuvarnde uppvärming så kan man varken bevisa eller motbevis det, hur kan man göra det rent praktiskt? så det är en fråga om tro. 
    Därför finns det dem som tror och inte tror på  det

I grunden är problemet att det sker en ökning av jordens medeltemperatur.Detta drabbar främst de ALLRA FATTIGASTE bland människor i andra delar av världen och ÄVEN förstås djurlivet på många sätt. Några exempel är att i delar av världen har frekvensen av missväxterna ökat i täthet. Därtill kommer olika typer av extremväder som blir vanligare, översvämningar, att bränder i terrängen blir mer svårsläckta, att djur förlorar sina habitat etc etc etc. Det verkar inte främst här men i andra delar av världen.

Självfallet kan även enbart naturliga förändringar ge stora problem för både människor och djur, och självfallet finns naturliga faktorer som tex jordaxelns lutning och hur solaktiveten ser ut vid en given tidpunkt, MEN situationen idag är att det finns BÅDE en naturlig påverkan OCH en mänsklig påverkan.

Dvs det ena utesluter alltså inte det andra. Sedan är det heller inte så enkelt att den mänskliga delen av påverkan är enbart pga koldioxid och enbart pga fossila bränslen. Att människan också orsakar utsläpp av andra växthusgaser GLÖMS ALLTID i debatten.

Det gäller att kunna hålla en mängd tankar i huvudet samtidigt. MEn det är smart att söka minska den mänskliga delen av påverkan eller åtminstone försöka bromsa ökningen av denna påverkan. Det är smart att begränsa utsläppa v växthusgaser. Jag önskar som konsument göra klimatsmarta val.

Svar på tråden Varför gillar så många Trump?