Varför gillar så många Trump?
I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat.
Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex.
Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt?
Anledningarna till att han vann valet är till stor del ekonomin. Många har inte röstat på Trump för att de gillar honom som person, utan för den ekonomiska utvecklingen m.m. bla t.ex. för att matpriserna stigit kraftigt i USA under de senare åren, och många upplever att demokaterna misskött flera frågor.
Abortfrågan var ingen avgörande valfråga alls. USA är nämligen ingen enhetsstat-utan de 50 delstaterna bestämmer själva t.ex. sina abortlagstiftningar. USA är en union - en federation.
Jag är också kristen, och vad gäller aborter ser jag det så här: Det intressantaste i mitt synsätt är inte själva den statliga lagstiftningen, utan snarare tänker jag att som kristen man o kvinna är det naturligt att följa principen att inte döda/ inte utgjuta blod och därmed avstå från abort även om det vore lagligt att göra en abort-dvs hålla en högre etik vad gäller livets värde än statens lag kräver av oss. På exakt samma sätt anser jag att en kristen inte bör bära vapen/ inte lära sig döda - utan söka vapenfri tjänst i samband med mönstring.