• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • nattuw
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-12 17:45:12 följande:
    När SVT intervjuade personer som röstade på Trump sa väldigt många att de inte gillade Trump som person, men däremot hans politik. 
    Vilket är den bästa anledning som finns för att lägga sin röst på en kandidat.

"Jag är inte intresserad av att umgås med de politiker jag röstar på. Jag vill bara att de skall göra mitt liv bättre."
  • Anonym (Röstar på partiet)
    Xenia skrev 2024-12-12 11:47:00 följande:

Så om en flykting väljer Sverige istf något av de länder hen passerar på vägen så är hen ingen "riktig flykting". Var ligger logiken i det påståendet? Flyktingen flyr från att fängslas, torteras, avrättas eller från krig. Vart hen flyr beror på ett antal saker. T ex att hen har släkt i ett visst land. Eller att hen hört att det är bra i det landet.

Närmsta grannland kan vara överfullt av flyktingar redan och osäkert (t ex Turkiet, Libyen och Libanon). Närmsta grannland i Europa kan vara Grekland eller Italien. Är det rättvist att de ska ta emot alla flyktingar?

FN:s eget flyktingorgan UNHCR slår fast att:

"Flyktingar är människor som flyr från väpnade konflikter eller förföljelse.

... de tvingas fly över en gräns för att söka skydd i ett närliggande land"

Utan att ens kolla är jag helt säker på att UNHCR delar min uppfattning att det INTE råder krig eller någon form av väpnade konflikter i t ex Danmark.

Om du tycker att UNHCR har fel så får du vända dig till dem och rätta dem,
    om du tror att de skulle bry sig om dina egna påhittade tolkningar.

Jag känner inte att jag vare sig har anledning eller förmåga att hjälpa dig ändra på UNHCR.

• Anonym (Nyheternas fel)
    nihka skrev 2024-12-13 02:08:54 följande:
    Tänk att Donald har potential att bli en ännu större katastrof än Stalin och Hitler.
    Att du orkar
  • Padirac
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-12-13 09:20:53 följande:

FN:s eget flyktingorgan UNHCR slår fast att:

"Flyktingar är människor som flyr från väpnade konflikter eller förföljelse.

... de tvingas fly över en gräns för att söka skydd i ett närliggande land"

Utan att ens kolla är jag helt säker på att UNHCR delar min uppfattning att det INTE råder krig eller någon form av väpnade konflikter i t ex Danmark.

Om du tycker att UNHCR har fel så får du vända dig till dem och rätta dem,
    om du tror att de skulle bry sig om dina egna påhittade tolkningar.

Jag känner inte att jag vare sig har anledning eller förmåga att hjälpa dig ändra på UNHCR.

Det räcker med att ha flytt över en gräns, att ha flytt över två gränser innefattar också att ha flytt över en gräns.

De som inte ens flytt över en gräns utan flyr inom landet kallas  internflyktingar.

Om det råder krig i Danmark eller Polen eller inte spelar ingen roll för UNHCRs definition, då gränsen som människor flyr över kan vara var som helst.
  • TvillingmammaVästgöte
    nihka skrev 2024-12-13 02:08:54 följande:
    Sedan han började kandidera till presidentvalet 2015 har kanske ingen enskild person spelat en större roll i att förändra politikens och historiens riktning än Donald.

Tänk att Donald har potential att bli en ännu större katastrof än Stalin och Hitler.
    Det är väl snarare Putin som har potential att komma i närheten av Stalin och Hitler?
    Vad har Trump gjort för illa mot världen?
    Han har väl mig veterligen inte startat några krig eller skickat tusentals till fångläger ?
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-14 07:35:17 följande:
    Det är väl snarare Putin som har potential att komma i närheten av Stalin och Hitler?
    Han har väl mig veterligen inte startat några krig eller skickat tusentals till fångläger ?
    Obama sägs ju ha startat betydligt fler krig. Trump kanske inte är världens bästa person, men en bra president för USA som land. Vissa har svårt att skilja på dessa roller.
  • nihka
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-12-13 19:03:54 följande:
    Att du orkar
    *spegel*
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-14 07:35:17 följande:
    Nej, Trumps kriminella gärning har mer handlat om att tillfredsställa sina sexuella lustar och penningbegär.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
    nihka skrev 2024-12-14 09:12:00 följande:
    *spegel*
    Ditt svar visar din nivå.
    nihka skrev 2024-12-13 01:22:31 följande:
    Josef Stalin fick samma utmärkelse två gånger; 1939 och 1942. Adolf Hitler 1938 och Ayatullah Khomeni utsågs till årets person av Time 1978.

Trump passar in i galleriet finfint.
    Även Greta Thunberg har utsetts till person of the year. Ska vi även jämföra henne med Hitler?
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?