• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2024-12-21 13:35:38 följande:
    Jag satt påflygplatsen igår och diskuterade sveriges sprängningar och barnbrottslighet, och islams intåg i Europa med ett gäng äldre amerikanska herrar. De hade mycket bra kännedom om båda sakerna. De var pensionärer, och de hade inget intresse att diskutera den sk "gratis" sjukvård som finns i sverige/eu. 
    Strålande! Många amerikaner vet inte ens var Sverige ligger utan blandar ihop det med Schweiz eller tror vi ingår i landet Skandinavien där Oslo är huvudstad.

Hade de vapen med sig i sitt incheckade bagage och hade de också mycket bra kännedom om alla skolskjutningar som skett och sker med regelbundenhet i USA? Och kanske något om vem som bekostar vården av de barn som skjuts men inte dör direkt?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tow2Mater
    nihka skrev 2024-12-26 13:07:50 följande:
    Strålande! Många amerikaner vet inte ens var Sverige ligger utan blandar ihop det med Schweiz eller tror vi ingår i landet Skandinavien där Oslo är huvudstad.

Hade de vapen med sig i sitt incheckade bagage och hade de också mycket bra kännedom om alla skolskjutningar som skett och sker med regelbundenhet i USA? Och kanske något om vem som bekostar vården av de barn som skjuts men inte dör direkt?
    Varfor skulle de checka vapen?
    Vi pratade inte om skolskjutningar; Finland var inte del av diskussionen, bara Sverige.
    Vård  bekostas genom forsäkringar i USA - privata, medicaid, medicare etc. Det trodde jag du hade kännedom om.

Jag har bott många år i USA och jag vet faktist inte var alla 50 stater ligger, kunde det inte som boende i Sverige, men inte heller nu. Så jag kan forstå att alla inte vet exakt var Sverige ligger. Men de jag diskuterade med hade ganska god kännedom om Sverige.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2024-12-26 13:24:03 följande:
    Varfor skulle de checka vapen?
    Vi pratade inte om skolskjutningar; Finland var inte del av diskussionen, bara Sverige.
    Vård  bekostas genom forsäkringar i USA - privata, medicaid, medicare etc. Det trodde jag du hade kännedom om.

Jag har bott många år i USA och jag vet faktist inte var alla 50 stater ligger, kunde det inte som boende i Sverige, men inte heller nu. Så jag kan forstå att alla inte vet exakt var Sverige ligger. Men de jag diskuterade med hade ganska god kännedom om Sverige.
    Visste du inte att USA har den överlägset högsta andelen privatägda vapen per invånare i världen och att man kan checka in sitt vapen på flyget? Tror du alla som som bär vapen till vardags lämnar sittt vapen hemma när de reser bort med flyg?

Och vad händer med de barn som skjuts men inte dödas i skolskjutningar som saknar sjukvårdsförsälkring? Diskuterade ni inte det?

Finland är inte en del av Skandinavien. Det trodde jag du hade kännedom om.
  • Tow2Mater
    nihka skrev 2024-12-26 13:47:30 följande:
    Visste du inte att USA har den överlägset högsta andelen privatägda vapen per invånare i världen och att man kan checka in sitt vapen på flyget? Tror du alla som som bär vapen till vardags lämnar sittt vapen hemma när de reser bort med flyg?

Och vad händer med de barn som skjuts men inte dödas i skolskjutningar som saknar sjukvårdsförsälkring? Diskuterade ni inte det?

Finland är inte en del av Skandinavien. Det trodde jag du hade kännedom om.
    Hur är det här relevant till de jag pratade med?

Du vill bara tjafsa. Hur många medelamerikaner pratar du med på daglig basis?

• nihka
    Tow2Mater skrev 2024-12-26 13:53:42 följande:

Det är väl jävligt relevant när man pratar om skjutningar att prata om hur många i sällskapet som bär vapen. Utan vapen kan man nämligen inte skjuta. Det är alltså gruppen som bär vapen som är ansvariga för att det skjuts. De utan vapen är det inte.

Tror du att dessa "herrar" du pratade med på flygplatsen är "medelamerikaner" - nåt slags statistiskt säkerställt kunskaps- och åsikitsunderlag? 
  • Anonym (Kille)
    Tow2Mater skrev 2024-12-26 13:53:42 följande:

Majoriteten av mina amerikanska grannar har vapen och går beväpnade. Det var en skolskjutning i närheten för inte så länge sen här. Jag bor i ett välbärgat medelklassområde.
  • Tow2Mater
    nihka skrev 2024-12-26 14:27:15 följande:
    Det är väl jävligt relevant när man pratar om skjutningar att prata om hur många i sällskapet som bär vapen. Utan vapen kan man nämligen inte skjuta. Det är alltså gruppen som bär vapen som är ansvariga för att det skjuts. De utan vapen är det inte.

Tror du att dessa "herrar" du pratade med på flygplatsen är "medelamerikaner" - nåt slags statistiskt säkerställt kunskaps- och åsikitsunderlag? 
    Medelamerikanen varierar. Att som pensionär resa inom landet anser jag vara ganska medelamerikanskt. Att träffa en medelamerikan på Arlandas flygplats, eller i Sweiziska Alperna anser jag vara mindre sannolikt.

Vi diskuterade inte skjutningar. Vi diskuterade sprängningar. Men vi diskuterade inte exakt vad som används vid sprängningar eller om och hur man transporterar detta på flyg.

Jag berättade en anekdot för en annan skribent och du bara måste hacka sönder det.
  • Tow2Mater
    Anonym (Kille) skrev 2024-12-26 15:53:00 följande:
    Majoriteten av mina amerikanska grannar har vapen och går beväpnade. Det var en skolskjutning i närheten för inte så länge sen här. Jag bor i ett välbärgat medelklassområde.
    Ok. Om dina grannar går runt och skjuter skolor skulle jag råda dig att flytta.
  • Anonym (Kille)
    Tow2Mater skrev 2024-12-26 15:57:36 följande:
    Ok. Om dina grannar går runt och skjuter skolor skulle jag råda dig att flytta.
    Du ser ingen koppling här?
  • Tow2Mater
    Anonym (Kille) skrev 2024-12-26 16:14:05 följande:
    Du ser ingen koppling här?
    Du kan ju laborera om du vill bidra till diskussionen?
  • Anonym (Kille)
    Tow2Mater skrev 2024-12-26 16:16:44 följande:
    Du kan ju laborera om du vill bidra till diskussionen?
    Det var en ganska enkel fråga. 
  • Padirac

Från us authorities

Bombings decreased, from 289 reported incidents in 2018 to 251 incidents in 2019. Victim injuries account for 88 percent of the total number of reported injuries in 2019 and were primarily caused by accidental explosions. A total of 251 bombing incidents were reported in 2019, a decrease of 13 percent from 2018.

Mer historiska data här pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16394919/

We conducted a retrospective analysis of the number of incidents, injuries, and deaths because of explosive, incendiary, premature, and attempted bombings from January 1983 to December 2002. Morbidity and mortality by motives, target locations, and materials used were evaluated.

Results: In the United States, 36,110 bombing incidents, 5,931 injuries, and 699 deaths were reported. There were 21,237 (58.8%) explosive bombings, 6,185 (17.1%) incendiary bombings, 1,107 (3.1%) premature bombings, and 7,581 (21.0%) attempted bombings. For explosive bombings with known motives, 72.9% of injuries and 73.8% of deaths were because of homicide. For incendiary bombings with known motives, 68.2% of injuries were because of extortion and revenge, and 53.5% of deaths were due to homicide. Private residences accounted for 29.0% of incidents, 31.5% of injuries, and 55.5% of deaths. Government installations accounted for 4.4% of incidents but were the site of 12.7% of injuries and 25.5% of deaths. In bombings with known materials, nitrate-based fertilizers accounted for 36.2% of injuries and 30.4% of deaths, and smokeless powder and black powder accounted for 33.2% of injuries and 27.1% of deaths.

Conclusions: Illegal bombings and related injuries commonly occur in the United States. Because of the easy availability of bombing materials, government agencies and healthcare providers should prepare for potential mass-casualty bombings.

• nihka
    Tow2Mater skrev 2024-12-26 15:55:10 följande:
    Medelamerikanen varierar. Att som pensionär resa inom landet anser jag vara ganska medelamerikanskt. Att träffa en medelamerikan på Arlandas flygplats, eller i Sweiziska Alperna anser jag vara mindre sannolikt.

Vi diskuterade inte skjutningar. Vi diskuterade sprängningar. Men vi diskuterade inte exakt vad som används vid sprängningar eller om och hur man transporterar detta på flyg.

Jag berättade en anekdot för en annan skribent och du bara måste hacka sönder det.
    Det här är ett öppet diskussionsforum. Om du vill föra privata samtal med utvalda individer rekommenderar jag inboxen.
  • Meddelande borttaget
  • nihka
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-12-26 20:13:23 följande:
    Bra att vi har prussiluskan här så vi vet hur vi ska gå tillväga i fortsättningen, tack!
    Bra att det finns forumregler för de som inte själva har nog med vett att uppföra sig.
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?