• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • Xenia

En orsak till att jag anser att de icke-rika amerikanerna inte vet sitt eget bästa är sjukförsäkringen. Obamacare var en bra början men den håller republikanerna på att riva upp.

En annan är att ökade inkomstklyftor ökar våldet. Hur många skjuts ihjäl varje dag i USA? Hur många skolskjutningar sker varje år i USA? I stället för att bekymra sig över detta så hänger de upp sig på "woke".

Jag tror inte medelamerikanern vet så mycket om övriga världen. I så fall skulle de kräva både ordentlig sjukförsäkring och större trygghet. Nu tror de att USA är det bästa landet i världen. Beviset är ju alla som vill över gränsen från Mexiko.

• Tow2Mater
    Xenia skrev 2024-12-21 11:29:21 följande:

En orsak till att jag anser att de icke-rika amerikanerna inte vet sitt eget bästa är sjukförsäkringen. Obamacare var en bra början men den håller republikanerna på att riva upp.

En annan är att ökade inkomstklyftor ökar våldet. Hur många skjuts ihjäl varje dag i USA? Hur många skolskjutningar sker varje år i USA? I stället för att bekymra sig över detta så hänger de upp sig på "woke".

Jag tror inte medelamerikanern vet så mycket om övriga världen. I så fall skulle de kräva både ordentlig sjukförsäkring och större trygghet. Nu tror de att USA är det bästa landet i världen. Beviset är ju alla som vill över gränsen från Mexiko.

Jag satt påflygplatsen igår och diskuterade sveriges sprängningar och barnbrottslighet, och islams intåg i Europa med ett gäng äldre amerikanska herrar. De hade mycket bra kännedom om båda sakerna. De var pensionärer, och de hade inget intresse att diskutera den sk "gratis" sjukvård som finns i sverige/eu. 
  • ClumsySmurf

Varför skulle inkomstklyftor öka våldet?

• nattuw

Så du anser dig bättre lämpad att förstå vad som är bäst för "de icke-rika amerikanerna" än vad "de icke-rika amerikanerna" själva är...
  • Xenia
    Tow2Mater skrev 2024-12-21 13:35:38 följande:
    Jag satt påflygplatsen igår och diskuterade sveriges sprängningar och barnbrottslighet, och islams intåg i Europa med ett gäng äldre amerikanska herrar. De hade mycket bra kännedom om båda sakerna. De var pensionärer, och de hade inget intresse att diskutera den sk "gratis" sjukvård som finns i sverige/eu. 
    Ja och? De hade säkert sitt på det torra  med privat sjukförsäkring. Michael Moore gjorde en del jämförelser i sin film Sicko.

Hur mycket det än skjuts i Sverige nu, så skjuts det mycket mer i USA. 
  • Xenia
    ClumsySmurf skrev 2024-12-21 13:54:43 följande:
    Varför skulle inkomstklyftor öka våldet?
    Är inte det självklart? De ser hur de rika lever och blir desperata. 
  • ClumsySmurf
    Xenia skrev 2024-12-24 12:15:00 följande:
    Är inte det självklart? De ser hur de rika lever och blir desperata. 
    om du tycker det, bör det då inte vara lika självklart vad konsekvenserna blir av att folk utnyttjar illegal invandring för att få billig arbetskraft?

Jag tycker inte det är självklart, men jag tycker det är självklart att en hel del har med moral att göra.
    Klyftorna ökar mest i Sverige

Orsaker till ojämlikhet

Vad som orsakat den ökade ekonomiska ojämlikheten är inte självklart. Möjliga orsaker är ökad arbetslöshet, otrygghet på arbetsmarknaden, urholkning av sociala trygghetssystem, skattesänkningar som gynnar de som har det bäst och ökade kapitalinkomster. Andra tänkbara orsaker är effekterna av globaliseringen, ökad digitalisering och minskad facklig organisering.

https://www.lo.se/start/politiska_sakfragor/jamlikhet/klyftorna_okar_mest_i_sverige
    När min pappa var liten hade de väldigt lite pengar, pappa mycket mer pengar när jag var liten men det är inget man inte ränknar med när man räknar ökade inkomstklyftor. Något man inte heller räknar med är att de som har bättre förutsättningar och ett bätte recept, startar ett litet företag som de skalar upp och börjar investerar miljoner i det så den rikare blir dubbelt så rik.
    Thomas Sowell on Perennial Economic Fallacies About Income

Every time some new income statistics come out, two predictable fallacies follow in their wake: 1) The rich are getting richer, while the poor are falling behind, and 2) the real income of American families has not risen significantly for years.

An absolute majority of the people who were in the bottom 20 percent in 1975 have also been in the top 20 percent at some time since then. Most Americans don't stay put in any income bracket. At different times, they are both "rich" and "poor" - as these terms are recklessly thrown around in the media. Most of those who are called "the rich" are just middle-class people whose taxes the politicians avoid cutting by giving them that name.

[...]
    Alarmists are not talking about real flesh and blood people. They are talking about abstract categories like the top or bottom 10 percent or 20 percent of families or households. So long as all incomes are not identical, there will always be top and bottom 10 percents or 20 percents or any other percents. But these abstract categories do not contain the same people over time.

Behind both the statistics on inequality that are spotlighted and the statistics on ever-changing personal incomes that are ignored is the simple fact that people just starting out in their careers usually do not make as much money as they will later, after they have had years of experience.

Who should be surprised that 60-year-olds have higher incomes and more wealth than 30-year-olds? Moreover, that was also true 30 years ago, when today?s 60-year-olds were just 30. But these are not different classes of people. They are the same people at different stages of their lives.

https://www.aei.org/carpe-diem/thomas-sowell-on-perennial-economic-fallacies-about-income/
  • Tow2Mater
    Xenia skrev 2024-12-24 12:12:02 följande:
    Ja och? De hade säkert sitt på det torra  med privat sjukförsäkring. Michael Moore gjorde en del jämförelser i sin film Sicko.

Hur mycket det än skjuts i Sverige nu, så skjuts det mycket mer i USA. 
    Du verkar svälja all propaganda med hull och hår.
  • Anonym (JK)

.

USA har 331 miljoner invånare

Antalet skjutvapenmord var 19651 stycken år 2023 och de sker i huvudsak mellan unga svarta och latino kriminella som skjuter ihjäl varandra i droguppgörelser

Skjutvapenmord berör väldigt få i USA

Som jämförelse dör över 40000 i USAs trafik varje år och över 600000 dör av cancer

Woke däremot påverkar alla och  de flesta verkar inte gilla hur det påverkar dem
  • Padirac
    Anonym (JK) skrev 2024-12-25 12:22:20 följande:
    USA har 331 miljoner invånare

Antalet skjutvapenmord var 19651 stycken år 2023 och de sker i huvudsak mellan unga svarta och latino kriminella som skjuter ihjäl varandra i droguppgörelser

Skjutvapenmord berör väldigt få i USA

Som jämförelse dör över 40000 i USAs trafik varje år och över 600000 dör av cancer

Woke däremot påverkar alla och  de flesta verkar inte gilla hur det påverkar dem
    I verige sker i huvudsak skjutvapenmord mellan unga kriminella i drogrelaterad brottslighet.

Skjutvapenmord berör färre och en avsevärt mindre andel i Sverige än i USA

Jag tror inte WOKEism dödar lika många som skjutvapenvåld gör.
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?