• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • Padirac
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-12-14 09:40:12 följande:
    Även Greta Thunberg har utsetts till person of the year. Ska vi även jämföra henne med Hitler?
    Alterantivhögern och klimatförnekarna kallar väl återkommande Thunberg för just 'tjej-hitler'??
  • TvillingmammaVästgöte
    nihka skrev 2024-12-14 09:14:45 följande:
    Nej, Trumps kriminella gärning har mer handlat om att tillfredsställa sina sexuella lustar och penningbegär.
    Ja, men det kan knappast jämföras med Hitler och Stalin. som båda orsakade miljoners människors död och lidande. 
  • Anonym (Nyheternas fel)
    Padirac skrev 2024-12-14 09:43:00 följande:
    Alterantivhögern och klimatförnekarna kallar väl återkommande Thunberg för just 'tjej-hitler'??
    Precis som med Trump låter det bara som ett taffligt försök att smutsa ner en person man inte har samma åsikt som. Har faktiskt inte hört att hon skulle kallats det.
  • Padirac
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-12-14 10:18:33 följande:
    Precis som med Trump låter det bara som ett taffligt försök att smutsa ner en person man inte har samma åsikt som. Har faktiskt inte hört att hon skulle kallats det.
    Men ...  I nyheterna rapporteras det till och med att det på svd's ledarsida uttrycks att Thunberg är tjej-hitler.

Är det möjligen så att nyheterna du tar del av av är ett begränsat urval och att den kännedom du har om nyheternas rapportering inte är representativ för vad nyheterna faktiska rapporterar och skriver?

Är det du uttrycker om 'nyheternas fel' på samma sätt ett taffligt försök att smutsen ned de som inte har samma åsikt som du har om Trump? En öppen fråga bara...
  • stallet90

Du får väl åka till USA? Var det 80-90 procent av svenskarna som skulle rösta på Kamala? Var någon undersökning, men minns inte. Många amerikaner verkar tycka att USA ska fokusera mer inåt, mer America first. Sedan finns det ett starkt drag av individualism i USA gällande det personliga valet och delstaters självständighet. 

Gällande aborter så handlar det ju inte om ett nationellt förbud, utan att varje delstat ska ha rätt att bestämma om abort ska vara tillåtet eller ej. Förövrigt har stora delar av USA betydligt mer liberala abortlagar än i Europa. Sverige har än av de mer liberala abortlagstiftningarna i Europa . De flesta länder i Europa har upp till 12 veckor. Men ja att helt förbjuda abort är ju ändå lite extremare, men det är iallafall upp till varje delstat.

• Anonym (Nyheternas fel)
    Padirac skrev 2024-12-14 11:01:53 följande:
    Men ...  I nyheterna rapporteras det till och med att det på svd's ledarsida uttrycks att Thunberg är tjej-hitler.

Är det möjligen så att nyheterna du tar del av av är ett begränsat urval och att den kännedom du har om nyheternas rapportering inte är representativ för vad nyheterna faktiska rapporterar och skriver?

Är det du uttrycker om 'nyheternas fel' på samma sätt ett taffligt försök att smutsen ned de som inte har samma åsikt som du har om Trump? En öppen fråga bara...
    Din öppna fråga är helt ok. Jag tar del av SVT bland annat, men inte nitiskt. Jag kollar däremot aldrig på alternativ media med sk politisk högeranknytning.

Dock anser jag att SVT lutar aningens åt vänster, medan jag sett lutar mer åt höger politiskt sett. Trots att jag i princip bara tar del av just deras nyhetsrapportering.

Jag har uppenbarligen missat det där med Greta och att hon skulle ha detta smeknamn i pressen.
  • Anonym (Hej!)
    nihka skrev 2024-12-14 09:14:45 följande:
    Nej, Trumps kriminella gärning har mer handlat om att tillfredsställa sina sexuella lustar och penningbegär.

Visst att han säkert har sagt grab them och knullat när goldiggers genom åren.

Men det är inte problem för demokrater att Bill Clinton lät en 18 åring suga kuk i visthuset.
    Det är mycket mer sunkigt i min bok 

• nihka
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-12-14 09:40:12 följande:
    Även Greta Thunberg har utsetts till person of the year. Ska vi även jämföra henne med Hitler?
    Ja, de har också fått samma utmärkelse. Tror du att det beror på någon gemensam hjärtefråga såsom klimatet?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-12-14 09:35:32 följande:
    Ditt svar visar din nivå.
    Mitt svar var bara ditt svar i retur. Vilken nivå menar du att dina svar visar?
  • nihka
    Anonym (Hej!) skrev 2024-12-14 13:13:29 följande:

Visst att han säkert har sagt grab them och knullat när goldiggers genom åren.

Men det är inte problem för demokrater att Bill Clinton lät en 18 åring suga kuk i visthuset.
    Det är mycket mer sunkigt i min bok 

Klart det är, eller rättare sagt var. Men nu är det inte Clinton som ska ta över presidentposten utan grab-em -Trump så det är ett problem i realtid.
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?