• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • nattuw
    Anonym (Här har du svaret på din fråga:) skrev 2025-01-09 19:24:37 följande:

Jag har varit för Trump men vad är det som bänder med gubben? Har han fått storhetsvansinne på riktigt som tror att han ko:ner kunna ta över Grönland? För mycket makt? Har amerikanerna blivit lurade?

Om du tittar på en världskarta så ser du hur ett Grönland under USA:s ledning skulle ge USA ett betydligt bättre strategiskt läge när det kommer till att kunna göra anspråk på det som döljer sig under den arktiska isen. Så ett intresse för Grönland går i linje med en  "America First policy".

Att sedan Danskarna (och kanske grönlänningarna) inte tycker att det är en bra att just deras intressen krockar med USA:s intressen är förståeligt.

Frågan är vad Trump avser med sitt utspel. Är slutmålet ett införlivande av Grönland som USA:s 51 delstat eller är det en del av ett förhandlingsspel med slutmålet att skriva avtal som ger USA ett ökat inflytande i Arktis.
  • Anonym (jury)

Vad vill Trump med Grönland? USA har redan 3 baser där och skulle kunna få flera om dom bara bad om det. Naturtillgångar finns teoretiskt sett, men är hopplöst dyra att få tag på. Få av dom 56000 grönländarna vill arbeta som gruvarbetare och skall man betala amerikanska löner för att etablera gruvor och bygga upp en hel infrastruktur blir kostnaden astronomisk. 

Som jag ser det är det av andra anledningar att Trump vill att Grönland formellt skall införlivas i USA även om dom redan helt kontrollerar området. USA kan inte lämna NATO, eller ens hota om det, om den resterande del av NATO så fortsatt kontrollerar Grönland. Plus att det kan användas för att proklamera en storslagen MAGA-seger inför den egna hemmapubliken och därmed maskera Trumps kommande uppgörelser där Ryssland får Ukraina och Kina får Taiwan. 

• Anonym (Hm)

Jag har varit för Trump men vad är det som bänder med gubben? Har han fått storhetsvansinne på riktigt som tror att han ko:ner kunna ta över Grönland? För mycket makt? Har amerikanerna blivit lurade?

Mycket möjligt att han har.
  • PetitLamm2

Trump är ett missnöjesparti därför att demokraterna är så pass kassa och irriterande. Sen har det vuxit till en sektliknande rörelse. De flesta supportrar vet inte ens vad det är han vill genomföra, de kan bara upprepa slogans. Här har vi världens ugliest bock som satt på hookers på löpande band medans frugan var hemma, nyförlöst. Men han ska vara de sk religiösa republikanernas Messias sänd från Gud som ska stoppa alla aborter. 

Ta tex att Trump vill ta bort overtime. Visst, arbetare får fortfarande jobba mer än 40 timmar i veckan men kommer inte få betalt time and a half för det om det går igenom. Hur kan någon arbetare villigt gå med på nåt sånt? Det beror på dåligt utbildning och att inte kunna tänka självständigt och kritiskt. 

Faktum är att båda partierna suger när de kommer till att välja presidentkandidater. Det hjälper ju inte heller att de verkar som att de bara måste vara fossiler för att kvalificera med en fot i graven, helst senila också. 

USA är ett jäkla skämt. Synd, det hade kunnat vart så bra om folk hade lite jävla hjärnceller att tänka med. 

• Anonym (Kille)
    KillBill skrev 2025-01-10 09:36:22 följande:
    betalda statister skulle det förstås stå..

Man kan manipulera via olika medel. Trump har ju fördelen av att ha en religiös kult bakom sig, för att få kulten att etablera sig i grönland så behöver man först etablera och bekosta en närvaro. Ungefär som det Putin gjorde i Krim.

Kulten kanske blir utsatta för hot från grönlänningarna så de behöver militär assistans. Grönlänningarna kanske blir itutade budskapet att de är ansatta av ett hot från Europa (eller ryssen) och "behöver" då militär hjälp. Eller att det i alla fall framställs så.

Sen utför man förstås en "fredlig" omröstning där slutresultatet blir missvisande.

• Tow2Mater
    PetitLamm2 skrev 2025-01-10 13:19:00 följande:

Ta tex att Trump vill ta bort overtime. Visst, arbetare får fortfarande jobba mer än 40 timmar i veckan men kommer inte få betalt time and a half för det om det går igenom. Hur kan någon arbetare villigt gå med på nåt sånt? Det beror på dåligt utbildning och att inte kunna tänka självständigt och kritiskt. 

Var hittar du detta? Det är inte vad jag läser.
  • Tyra myra

Om jag vore Amerikan men uppvuxen här i Sverige så skulle jag absolut inte rösta på Trump. Men om jag vore uppvuxen i USA med deras värderingar är jag inte så säker.

Svar på tråden Varför gillar så många Trump?