• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • Anonym (jury)
    Anonym (JK) skrev 2025-01-13 13:10:28 följande:
    Det har redan hänt.

etransmin.com/kvanefjeld-project/

2007 fick ett företag kopplat till Kina exploateringslicens för en ny gruva.

Nu hittade man på en ny lag 2021 som gjorde att man kunde stoppa detta bolag från att gå vidare och för det har man hamnat i domstol men det är naivt att tro att et land som Kina, eller något "underlydande land till Kina" eller något formellt västerländskt bolag men kontrollerat av Kina inte kommer att kunna öppna gruva på Grönland.
    Det var ju ett företag från Australien som någonstans i ägarstrukturen hade ett kinesiskt företag som minoritetsägare, men till om med när det är så diffust så blev det ju stoppat av danskarna. Så det bekräftar ju bara det jag säger att danskarna inte tillåter kinesisk kontroll av infrastruktur i Grönland. 

Hela iden att ryssar och kineser skulle ta kontroll över Grönlands resurser om inte Trump sätter stopp för det är befängd. USA är ju inte ens själva så intresserade av att satsa pengar på det, lika lite som dom reellt vill satsa pengar på att utöka sin militära narvaro där. Det är bara Trumps bombastiska retorik inför hemmapubliken, som saknar substans i verkligheten. 
  • Tow2Mater
    Anonym (jury) skrev 2025-01-13 13:45:06 följande:
    Det var ju ett företag från Australien som någonstans i ägarstrukturen hade ett kinesiskt företag som minoritetsägare, men till om med när det är så diffust så blev det ju stoppat av danskarna. Så det bekräftar ju bara det jag säger att danskarna inte tillåter kinesisk kontroll av infrastruktur i Grönland. 

Hela iden att ryssar och kineser skulle ta kontroll över Grönlands resurser om inte Trump sätter stopp för det är befängd. USA är ju inte ens själva så intresserade av att satsa pengar på det, lika lite som dom reellt vill satsa pengar på att utöka sin militära narvaro där. Det är bara Trumps bombastiska retorik inför hemmapubliken, som saknar substans i verkligheten. 
    Man kan ju hoppas att Danmark och Gronland inte är lika naiva som Sverige som låter Kina gräva tunnlar på svensk mark i Stockholms tunnelbana.
  • Anonym (JK)
    Anonym (jury) skrev 2025-01-13 13:45:06 följande:

Det kan du ju tro om du vill men det var också du som var tvärsäker på att USA hade tre baser på Grönland och fick gick göra vad de ville på Grönland.
  • Anonym (JK)

Det är alltså precis så som "små gröna män" fungerar.

Framför den verkligt ansvarige en fasad, bakom en fasad, bakom en fasad.

Ett australiensiskt gruvbolag söker tillstånd för en gruva på Grönland

Ett fartyg från Cooköarna sliter av elkablar mellan Finland och Estland.

• Tom Araya

Oavsett hur vänsterfärgade svenska medier är, så tycker jag personligen att Trump har en hel del ganska tokiga idéer.

Här är ett exempel:

Trump vill stoppa utländsk skatt på USA-bolag

Ordern riskerar att leda till en rad skattekonflikter mellan USA och andra länder och innebär i praktiken att USA bryter mot det OECD-avtal om global beskattning som träffades mellan USA, EU, Storbritannien, Sydkorea, Japan och Kanada 2021 och som började tillämpas i fjol.

• Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2025-01-21 18:09:58 följande:

Oavsett hur vänsterfärgade svenska medier är, så tycker jag personligen att Trump har en hel del ganska tokiga idéer.

Här är ett exempel:

Ordern riskerar att leda till en rad skattekonflikter mellan USA och andra länder och innebär i praktiken att USA bryter mot det OECD-avtal om global beskattning som träffades mellan USA, EU, Storbritannien, Sydkorea, Japan och Kanada 2021 och som började tillämpas i fjol.

Och fortsättningen:

OECD:s generalsekreterare Mathias Cormann bekräftar USA-kritik mot skatteavtalet och säger enligt Financial Times att OECD avser att fortsätta samarbete med USA och andra länder för att klargöra beskattningsprinciper, undanröja dubbelbeskattning och skydda medlemsländernas skattebas.

Så det finns ju saker som inte fungerar som det ska.
  • KillBill

Vilket svin han är Trump. Nu benådar har mördare..

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Tow2Mater skrev 2025-01-23 17:34:19 följande:
    Precis som om du slår ner någon och han senare dör av en hjärtattack dagen efter, är det inte mord.

Capitol Police Officer Brian Sicknick died of natural causes a day after defending the Capitol

www.cbsnews.com/news/brian-sicknick-capitol-riot-died-natural-causes/
    Rättsläkaren har senare sagt att "all that transpired played a role in his condition" och flera expertneurologer hävdar att stress till följd av upproret vid Capitolium kan ha orsakat stroken. 

Julian Khater dömdes till 7 års fängelse för misshandel av en polis. 

Hur fan kan du försvara benådningen av en person som misshandlat en polis? 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Hm)
    KillBill skrev 2025-01-23 18:04:57 följande:
    Rättsläkaren har senare sagt att "all that transpired played a role in his condition" och flera expertneurologer hävdar att stress till följd av upproret vid Capitolium kan ha orsakat stroken. 

Julian Khater dömdes till 7 års fängelse för misshandel av en polis. 

Hur fan kan du försvara benådningen av en person som misshandlat en polis? 
    Det är obegripligt och skrämmande. 
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?