• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2025-01-24 15:38:05 följande:
    Jag anser att alla som genomför upplopp och skadar poliser och allmän egendom ska straffas och när det gäller villkorlig frigivning och liknande så ska det beslutas av domstolarna och inte av en president som vill gulla med extremhögerns våldsverkare.

Att du inte kritiserar Trump för att han benådar kriminella som misshandlat poliser är mycket talande. 
    Presidenter, inklusive Obama och Biden, har benådat kriminella som både misshandlat och dödat. Du måste se till varje fall för sig. Benådning tillhör USAs Presidents möjligheter, oavsett vad du tycker om det.
  • KillBill
    Tow2Mater skrev 2025-01-24 16:06:26 följande:
    Presidenter, inklusive Obama och Biden, har benådat kriminella som både misshandlat och dödat. Du måste se till varje fall för sig. Benådning tillhör USAs Presidents möjligheter, oavsett vad du tycker om det.
    Whatabout..  Jag försvarar inte rätten för politiker att övertrumfa domare ? det är något du verkar göra. Däremot skulle det vara nyttigt för dig att jämföra hur tidigare presidenter har motiverat sina benådningar med hur Donald Trump motiverar frisläppandet av en kuppmakare som misshandlade en polis. Trump beskriver de benådade som "patrioter", medan tidigare presidenter har haft betydligt mer rimliga förklaringar till sina benådningar.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (GF)
    Tow2Mater skrev 2025-01-24 16:06:26 följande:
    OT. Tråden handlar om Trump. Blir det mer rätt för att andra gör det?
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2025-01-24 17:12:32 följande:
    Whatabout..  Jag försvarar inte rätten för politiker att övertrumfa domare ? det är något du verkar göra. Däremot skulle det vara nyttigt för dig att jämföra hur tidigare presidenter har motiverat sina benådningar med hur Donald Trump motiverar frisläppandet av en kuppmakare som misshandlade en polis. Trump beskriver de benådade som "patrioter", medan tidigare presidenter har haft betydligt mer rimliga förklaringar till sina benådningar.
    Jag försöker ju jämföra rimligheten med andra liknade fall t ex från BLM rioterna (jag gav ett exempel), men du vill ju inte ge exempel själv.

Vill du jämföra med liknande fall från Obama- och Bidentiden leta upp dem.

Jag stödjer rätten för en President att kunna trumpa domares beslut i vissa fall,  och nu har Presidenten den rätten, vet inte varför jag specifikt skulle behöva vara emot den saken för att göra dig nöjd.
  • Tow2Mater
    Anonym (GF) skrev 2025-01-24 17:14:36 följande:
    OT. Tråden handlar om Trump. Blir det mer rätt för att andra gör det?
    Det handlade om att kilbill tyckte 'det ska beslutas av domstolarna och inte av en president', och jag säger Presidenten har benådningsrätten, det har han 'alltid' haft (även Obama och Biden), det är inget nytt Trump hittat på att använda.
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2025-01-24 17:12:32 följande:
    Och forresten var inte Trumps förklaringar till sina benådningar att de skulle vara 'patrioter". Läs t ex mina linkar så ser du flera huvudorsaker till benådningarna.
  • Anonym (jury)

USA är slut som världens nr1 stormakt. Trump accelererar bara den utvecklingen. Kinas är redan världens största ekonomi räknat i PPP och det blir bara värre för USA när Kina spelar sina kort riktigt mens USA imploderar i kaos och självskadebeteende. 

USA är dömt att förlora om Kina sätter hårt mot hårt in för att erövra Taiwan. Trump kan bara hoppas att det inte sker på hans vakt, så att det blir det som kommer att stå i historieböckerna omkring hans eftermäle.

• Anonym (Hdidkdnfhxhz)
    Anonym (Paula) skrev 2024-11-05 11:06:21 följande:
    Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

För att skolsystemet i USA inte uppmuntrar till eget tänkande. 

Det finns också många mer eller mindre lågbegåvade personer och personer som själva inte har något driv utan hellre skyller allt på alla andra. 
  • ClumsySmurf
    Anonym (Hdidkdnfhxhz) skrev 2025-01-24 19:45:09 följande:
    För att skolsystemet i USA inte uppmuntrar till eget tänkande. 

Det finns också många mer eller mindre lågbegåvade personer och personer som själva inte har något driv utan hellre skyller allt på alla andra. 
    uppmuntrar skolsystemet i Sverige till eget tänkande?
    Det är ju lite fult att ifrågasätta normkritik
  • Anonym (Hdidkdnfhxhz)
    ClumsySmurf skrev 2025-01-24 20:04:16 följande:
    uppmuntrar skolsystemet i Sverige till eget tänkande?
    Det är ju lite fult att ifrågasätta normkritik
    Det beror mycket på lärarna och skolledningen. 

Jag arbetar på en anpassad grundskola så det är ju lite annorlunda. 

Vi jobbar jättemycket med våra elever kring eget tänkande osv. Jag har vänner som är lärare på andra grundskolor och de jobbar också så. 

Men, det finns absolut skolor där man bara vill genomlida dagen och sen få lön. Där är det enklast med elever som inte ifrågasätter. 
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?