• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • KillBill
    Dr Nail skrev 2025-01-26 14:58:41 följande:
    Det är politikerna. Vad säger folket? De kanske ska ha en demokratisk folkomröstning om att fortsätta tillhöra Danmark eller att gå in i USA?
    Om alla politiska partier är eniga i en fråga, kan man anta att denna uppfattning har ett brett stöd bland befolkningen. Grönland befinner sig i en pågående process mot självständighet och strävar efter att stärka sitt självbestämmande. Grönland inte är till salu och att dess framtid bestäms av dess egen befolkning inte en despotisk president i USA..
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Padirac
    Dr Nail skrev 2025-01-26 13:55:14 följande:
    Fast han säger att Grönlands befolkning vill egentligen tillhöra USA? Kan det stämma? Han kanske vill befria dem.
    Pratar du om Ukrainas befolkning och Putin?Spöke

Nä, bara ett märkligt sammanträffande att Trump och Putin använder samma retorik/demagogi om länder och befolkning de anser de behöver för att skydda sitt territorium...
    Död

Inte konstigt att Trump tycker att Putin är smart som ordnar fake folkomröstningar och sprider alternativ fakta ...

Kräks
  • Padirac
    Fast han säger att Grönlands befolkning vill egentligen tillhöra USA? Kan det stämma? Han kanske vill befria dem.
    Nä, det är Putin som 'befriar' Ukraina Tomte

Men Trump kör ju samma stil som Putin... Död
  • Anonym (Janneman)
    Hitler hävdade att Tyskland ville befria de tysktalande områdena i Polen och Tjeckoslovakien. 
  • Meddelande borttaget
  • Xenia

Så Trump tror han kan ändra verkligheten genom en lag. Läs på om intersexuella.

Kan han bestämma vilka flaggor som privata företag och människor ska hissa?

hmm77 skrev 2025-01-26 10:00:40 följande:

Nu har trump bestämt att det bara ska vara 2 kön i USA och en flagga och det är USA-flaggan. pride och black matter flaggorna ska bort. mycket bra hoppas det kommer till sverige

• Xenia

Ja, jag undrar hur okunniga väljarna är som inte fattade att affärsmannen Trump verkligen tillhör eliten. Jag utgår från att de flesta själva inte är särskilt utbildade och därför hatar högutbildade.

Däremot hatar de inte rika fast de själva saknar pengar.

Jag tror inte heller de bryr sig om demokratin.

KillBill skrev 2025-01-26 09:08:03 följande:

Den här artikeln bör alla läsa.  Trump sa att han skulle göra upp med eliten. Det blev tvärt om..

www.dn.se/ledare/andrev-walden-koncentrationen-av-pengar-och-makt-har-aldrig-varit-hogre-i-ett-och-samma-rum/

• Postman
    Xenia skrev 2025-01-26 17:23:03 följande:

Ja, jag undrar hur okunniga väljarna är som inte fattade att affärsmannen Trump verkligen tillhör eliten. Jag utgår från att de flesta själva inte är särskilt utbildade och därför hatar högutbildade.

Däremot hatar de inte rika fast de själva saknar pengar.

Jag tror inte heller de bryr sig om demokratin.

Jag skrev med några amerikaner på en chatt som hade röstat på trump. Det var helt vanliga människor med vanliga yrken och alla sa att de var sjukt trötta på Biden, att han var en katastrof och att de behövde nåt nytt, någon som det var mer fart på. Nu hade de bara två att välja på och då verkade det vara pest eller kolera typ. Kanske inte hela förklaringen men del i alla fall. 
  • Xenia

Min teori om varför folk gillar Trump även utanför USA:

De är okunniga och tror på hans lögner

De är känslostyrda (han ogillar "woke", pride och vänstern som jag, han måste vara bra)

De tänker bara på pengar och tror att de kommer att få mera med Trump (i USA)

De är redan högerpopulister eller högerextremister

Ni som bor i Sverige och gillar Trump, jag undrar vilket parti/vilka partier ni röstar på?

• Xenia

Hur kan man gilla en president som hotar en allierad stat med strafftullar och militära medel? Älskar ni illojala och översittare?

Svar på tråden Varför gillar så många Trump?