Anonym (GF) skrev 2025-02-04 11:24:39 följande:
Vilka tullar har han infört, förutom de mot Kina?
Han skriker högt men sedan blir det inget. Men visst, du får tycka att han är jättebra. Vi har ju, till skillnad från USA, åsiktsfrihet i detta land.
Tycker du att Ulf Kristersson ska sparka de åklagare som inte röstar på M?
" sedan blir det inget"
* 10 000 Mexikanska militärer!
Står du för att detta enligt dig skulle vara "inget"?
* Panama har nu lovat börja motverka Kinas kontroll över kanalen. Enligt mig är ett sådant löfte betydelsefullt och något helt annat än "inget".
* Danmark och EU-länder har uttalat och äntligen avgivit löften att skärpa sitt eget försvar. Enligt mig är detta verkligen något betydelsefullt och allt annat än "inget".
Om vi ska vara ärliga så behövde Trump inte ens höja rösten för att åstadkomma dessa saker, och mycket mera.
Och ännu mycket mera kommer!
Dessutom är det imponerande hur snabbt Trump faktiskt åstadkommer stora förändringar.
T ex USAID som under massor av år har misskötts så fruktansvärt att en stor del av deras pengar aldrig går till det de är avsedda för, den allra största delen av pengarna (sannolikt över 80%) går inte längre till behövande människor och länder.
Här kan Trump snabbt spara nästan motsvarande 400 miljarder kronor och samtidigt säkerställa att minst lika mycket pengar som tidigare verkligen når ut till människor och länder som verkligen behöver det.
Det borde vara fullkomligt självklart för alla (utom för svenska vänsterblivna journalister?) att det inte behövs över 10 000 anställda för att betala ut USA:s bistånd till behövande länder och människor.
Ingen av oss tycker nog att Trump bara är bra.
Men det finns ändå exempel på bra saker, och exempel på god handlingskraft, som inte ens du kan förneka.
Svenska politiker, liksom världens politiker, borde lära av hur snabbt det går att åstadkomma förändring, om man bara vill och är handlingskraftig.
Hur snabbt går det för svenska politiker att stoppa kriminaliteten? Eller att åtminstone åstadkomma något tydligt positivt resultat?
Oavsett vänster eller höger så har svensk politik totalt misslyckats.
Som bara ett exempel är jag 100% övertygad att Trump väldigt snabbt skulle kunna åstadkomma tydligt positiva resultat gällande att bekämpa den fruktansvärda nya kriminaliteten i Sverige.