• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • Anonym (Röstar på partiet)
    Anonym (JK) skrev 2025-02-11 20:48:01 följande:

Sedan finns det förstås inom de givna bidragen ett slöseri och korruption.

Och så finns det renodlad korruption där USAID-pengar lämnar landet för ett mottagarland och sedan "vänder" och via organisationer och moder-organisationer kommer tillbaka in i USA och antingen hamnar i privata företag/fickor eller används politiskt inom USA.

Det DOGE och Musk gör nu är fascinerande.

Kommer de åt källkoderna för systemen kan de dels sätta AI på att kontrollera varenda transaktion som görs, dels skapa 100% transparens i systemen i fortsättningen. 

Den där skyddade världen där få hade insyn och pengarna flödade är i praktiken borta efter DOGE.

Ja.

Och:
    Det skulle vara intressant att få en motsvarande revision, med åtföljande handlingskraft och åtgärder, mot slöseri och misskötsel, gällande vårt Svenska "bistånd".
    Likväl som all annan misskötsel och slöseri med de Svenska skattebetalarnas pengar.
  • Anonym (Hm)
    Tom Araya skrev 2025-02-10 11:37:34 följande:

Den mannen har storhetsvansinne och jag upplever även en självgodhet på ett barnsligt sett, som man även kunde se hos Mussolini och Churchill.

Kan inte annat än hålla med om detta.
  • Tow2Mater
    Anonym (jury) skrev 2025-02-08 21:00:41 följande:
    Vi får se hur långt han når, men den amerikanska författningen har många svaga punkter och en av dom största är möjligheten för missbruk av 'executive orders'. En president kan ge executive order om närmast vad som helst så länge det inte motsäger gällande lagstiftning, men denna begränsning förutsätter att kongressen och domstolar har vilja och förmåga att sätta gränser för presidentens makt. Och om dessa trots att skulle försöka kan ju presidenten bara strunta i detta, utan att dessa motpoler har någon reell makt att stoppa det.

Vi ser ju redan nu hur laglöst USA reellt är, när en president kan skapa en personlig pseudomyndighet som DOGE utan budget och laglig grund, som utan kan vidare har befogenhet till att rannsaka och nedlägga andra myndigheter pga. presidentens personliga antipatier trots att dessa har laglig grund och budget som beviljats av kongressen. När något sånt alls kan förekomma visar det bara hur anarkistiskt USA har blivit pga. svagheter i författningen som förutsätter att politiker är hedersmän som följer oskrivna spelregler.
    Trump har sagt han kommer följa domstolsbeslut, och/eller överklaga. I motsats till Biden som struntade i domstolsbeslut och körde på ändå.
  • Anonym (8272)
    Anonym (x) skrev 2025-02-08 09:34:21 följande:

OM man ser vad Trump gör nu så är han exakt vad som definierar en diktator. Ser ni inte att det som händer i USA nu är exakt vad  som hände i Tyskland efter att Hitler blev vald till rikskansler.

Precis min tanke också. Samma mönster. Det här kan sluta väldigt tragiskt, kanske med ett inbördeskrig eller att han helt och hållet tar över allt och ingen längre kan säga till om något alls.

Han har ju redan startat förtryck mot HBTQ personer t, ex. Hitler gjorde det med. Gud vet hur många han gasade ihjäl i koncentrationsläger ?Förföljde och mördade judar?.Trump driver bort invandring hårt nu?Vill inte se längre att man skyddar jämlikhet, demokrati och har t,om kickat folk som arbetar med detta nu?Vad är nästa steg? Ge sig efter funktionsnedsatta?

• Padirac
    Tow2Mater skrev 2025-02-13 14:29:00 följande:
    Trump har sagt han kommer följa domstolsbeslut, och/eller överklaga. I motsats till Biden som struntade i domstolsbeslut och körde på ändå.
    Med lite faktakoll så skulle du veta att du har en felaktig uppfattning om saken. 
  • Tow2Mater
    Anonym (8272) skrev 2025-02-13 20:20:41 följande:

Precis min tanke också. Samma mönster. Det här kan sluta väldigt tragiskt, kanske med ett inbördeskrig eller att han helt och hållet tar över allt och ingen längre kan säga till om något alls.

Han har ju redan startat förtryck mot HBTQ personer t, ex. Hitler gjorde det med. Gud vet hur många han gasade ihjäl i koncentrationsläger ?Förföljde och mördade judar?.Trump driver bort invandring hårt nu?Vill inte se längre att man skyddar jämlikhet, demokrati och har t,om kickat folk som arbetar med detta nu?Vad är nästa steg? Ge sig efter funktionsnedsatta?

förtryck? hur?
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2025-02-13 20:24:32 följande:
    Med lite faktakoll så skulle du veta att du har en felaktig uppfattning om saken. 
    Citat Biden:  ?The Supreme Court tried to block me from relieving student debt. But they didn?t stop me. I?ve relieved student debt for over 5 million Americans. I?m going to keep going."
  • Anonym (8272)
    Tow2Mater skrev 2025-02-13 20:34:05 följande:
    förtryck? hur?
    Ja, ett exempel är väl bara att han vill sparka 15.000 HBTQ personer inom militären. På inga andra grunder än sin sexuella identitet. 
  • Tow2Mater
    Anonym (8272) skrev 2025-02-13 21:10:48 följande:
    Ja, ett exempel är väl bara att han vill sparka 15.000 HBTQ personer inom militären. På inga andra grunder än sin sexuella identitet. 
    Det tror jag inte. Link?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (8272) skrev 2025-02-13 21:10:48 följande:
    Hörde också detta.
  • Tow2Mater
    Anonym (Hm) skrev 2025-02-13 21:30:39 följande:
    Hörde också detta.
    Link?

Det enda jag hittar är  "Effective immediately all new accessions for individuals with a history of gender dysphoria are paused, and all unscheduled, scheduled or planned medical procedures associated with affirming or facilitating a gender transition for service members are paused"
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2025-02-13 20:36:18 följande:
    Citat Biden:  ?The Supreme Court tried to block me from relieving student debt. But they didn?t stop me. I?ve relieved student debt for over 5 million Americans. I?m going to keep going."
    Du går göra lite mer faktakoll än en lösryckt mening.

Med en mycket liten ansträngning går det att se att det förslag som supreme Court inte godkände inte heller genomfördes. Ett annat förlag med ett annat upplägg som inte stoppades av supreme Court genomfördes istället.

Menmen.. intresset finns kanske inte?
  • Anonym (jury)

Hur man lyckas fixa en bra deal i förhandlingar enligt förhandlingsmästaren Donald Trump

1. börja med att rulla ut röda mattan för din motpart och lovprisa denne till skyarna, som Putin tex. alla tiders kille som är mycket mer trovärdig än USAs egna säkerhetstjänster.

2. om din motpart brinnande vill ha något, ge honom allt detta gratis innan förhandlingarna ens börjat. Putin t.ex. som vill ha erövrat Ukrainskt territorium, som vill att Ukraina aldrig får bli del av NATO, som vill att inga amerikanska eller NATO trupper får stationeras i Ukraina som del av en fredsavtal, ge honom bara allt detta innan förhandlingarna ens börjat. 

3. signalera att du inte har några röda linjer och egentligen inte bryr dig om vad som händer i framtiden. Kanske finns Ukraina om tio år, kanske inte, who cares.

4. signalera redan nu att det är någon annans fel om din deal skulle senare köra i diket. Det var ju inte ju Trumps deal med talibanerna, som det var fel på, det var Biden hantering av den som inte levde upp till storheten i Trumps deal.

• Mentat
    Tow2Mater skrev 2025-02-13 21:34:10 följande:
    Link?

Det enda jag hittar är  "Effective immediately all new accessions for individuals with a history of gender dysphoria are paused, and all unscheduled, scheduled or planned medical procedures associated with affirming or facilitating a gender transition for service members are paused"
    Det bästa måste ju vara att gå till källan: Prioritizing Military Excellence and Readiness ? The White House
  • Tow2Mater
    Mentat skrev 2025-02-13 23:11:17 följande:
    Det bästa måste ju vara att gå till källan: Prioritizing Military Excellence and Readiness ? The White House
    Den stodjer det jag sa, som kommer från  Defense Secretary Pete Hegseth. www.usatoday.com/story/news/politics/2025/02/10/trump-transgender-troops-military-ban-reinstated/77551969007/

Vad en 'säkerhetskälla' eller Rachel Branaman som kampanjar för HBTQ-personer' i 2024 trodde han 'kan komma att signera' har inte hänt.
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?