• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • Anonym (Nej)
    Tow2Mater skrev 2025-01-25 00:35:43 följande:
    Nej jag har inte kollat efter Obama specifikt, jag håller mig i mer nutid.
    Ok? Det är knappt ett dygn sedan du själv hävdade:

"Presidenter, inklusive Obama och Biden, har benådat kriminella som både misshandlat och dödat. Du måste se till varje fall för sig. Benådning tillhör USAs Presidents möjligheter, oavsett vad du tycker om det.

• Anonym (Buff)
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-25 01:32:57 följande:
    Ok? Det är knappt ett dygn sedan du själv hävdade:

"Presidenter, inklusive Obama och Biden, har benådat kriminella som både misshandlat och dödat. Du måste se till varje fall för sig. Benådning tillhör USAs Presidents möjligheter, oavsett vad du tycker om det.
    Svenska kNugen kan väl också benåda? Eller?
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-01-24 07:46:43 följande:

Här några kommentarer från Svenska jurister om Trumps beslut om att släppa ut  dömda våldsverkare ur fängelse. Mårten Schultz är professor i juridik och Jacob Heister är domare.

Om det inte handlar om jurister som är experter på amerikansk (federal?) lag så är deras titlar irrelevanta och deras åsikter inte av större eller mindre värde än vilken Xare som helst.
  • nattuw
    Anonym (jury) skrev 2025-01-24 19:33:45 följande:

USA är slut som världens nr1 stormakt. Trump accelererar bara den utvecklingen. Kinas är redan världens största ekonomi räknat i PPP och det blir bara värre för USA när Kina spelar sina kort riktigt mens USA imploderar i kaos och självskadebeteende. 

USA är dömt att förlora om Kina sätter hårt mot hårt in för att erövra Taiwan. Trump kan bara hoppas att det inte sker på hans vakt, så att det blir det som kommer att stå i historieböckerna omkring hans eftermäle.

Kina är en diktatur och det är svårt att få insyn i hur deras ekonomi verkligen ser ut. Många varnar för att de kinesiska ekonomin inte är så god som regimen vill låta påskina.

Det som är problematiskt är att så mycket produktion flyttats till Kina och att Kina är en stor leverantör av råvaror. Men det verkar som om Europa och USA har börjat inse att det inte är en bra ide att förlita sig på en diktatur som har sin egen agenda.
  • Anonym (Nyheternas fel)

Trumps kvaliteer som ledare kommer att bli tydligare och gå igenom våra mediala filter som aldrig skulle kunna erkänna att Trump även lyckas med saker och gör något bra. Våra medier är i nuläget enkelriktade och vill få Trump att verka dålig på alla plan.

Det är han inte, han har utmärkta kvaliteer som ledare, men han gör även snedsteg, misslyckas och gör saker som ibland inte blir bra.

• Anonym (JK)
    KillBill skrev 2025-01-23 22:19:42 följande:
    Du är dåligt påläst. 
    Snälla, använd inte de orden mot någon annan någonsin igen.

-
    KillBill skrev 2025-01-23 22:19:42 följande:
    Julian Khater dömdes den 27 januari 2023 till 7 års fängelse. Han har inte ens avtjänat 2 år av sitt 7 åriga straff.

Svaret är en googling bort och nyckelfrasen är "credit for time already served"

Han dömdes till 80 månades fängelse för "assault" och för "resisting arrest" och har avtjänat ungefär 48 månader av sitt straff.

Och han är inte en mördare

www.abc.net.au/news/2023-01-28/julian-khater-brian-sicknick-sentencing/101902654
  • Anonym (JK)
    KillBill skrev 2025-01-24 17:12:32 följande:
    Jag försvarar inte rätten för politiker att övertrumfa domare 
    Det gör du nog. Om du tänker efter.

Samma möjlighet finns i Sverige också där regeringen kan benåda dömda - "övertrumfa domare"

Det är en mer eller mindre standardgrej i demokratier att en någon politiker kan benåda dömda. En säkerhetsventil i systemet.
  • KillBill
    Tow2Mater skrev 2025-01-24 18:19:58 följande:
    Jag försöker ju jämföra rimligheten med andra liknade fall t ex från BLM rioterna (jag gav ett exempel), men du vill ju inte ge exempel själv.

Vill du jämföra med liknande fall från Obama- och Bidentiden leta upp dem.

Jag stödjer rätten för en President att kunna trumpa domares beslut i vissa fall,  och nu har Presidenten den rätten, vet inte varför jag specifikt skulle behöva vara emot den saken för att göra dig nöjd.
    Varken Barack Obama eller Joe Biden har benådat några Black Lives Matter-aktivister och då finns det ju inte några liknande fall. 

Man måste nog vara helt ideologiskt blind och man ställer sig bakom Trumps beslut att benåda kriminella som gjort sig skyldiga till ett allvarligt angrepp på det demokratiska systemet och gjort sig skyldiga till misshandel av poliser. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    nattuw skrev 2025-01-25 06:44:00 följande:
    Om det inte handlar om jurister som är experter på amerikansk (federal?) lag så är deras titlar irrelevanta och deras åsikter inte av större eller mindre värde än vilken Xare som helst.
    Vi pratar om  grundläggande internationella rättsprinciper och detta förstår förstås både en professor inom juridik och en svensk domare men kanske inte alla här i tråden..
  • KillBill
    Tow2Mater skrev 2025-01-24 18:25:06 följande:
    Och forresten var inte Trumps förklaringar till sina benådningar att de skulle vara 'patrioter". Läs t ex mina linkar så ser du flera huvudorsaker till benådningarna.
    Han har under presidentkampanjen återkommande kallat kuppmakarna för patrioter och för gisslan. Det visar vilken sjuk människa USAs president är. 

www.npr.org/2024/03/26/1240301462/trump-jan-6-extremist-rhetoric

"His campaign rallies include patriotic songs recorded by the J6 Prison Choir, a singing group of defendants accused of participating in the violent Capitol riot. He extolls Jan. 6 as a "beautiful day." And he lionizes those who have been jailed on charges connected with that day as "hostages" and "patriots." Since former President Donald Trump launched his 2024 presidential campaign one year ago, he has leaned hard into Jan. 6, using it as a rallying cry for his base"
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?