• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • Tow2Mater
    Xenia skrev 2025-01-07 22:38:46 följande:

Men hur kan någon i Sverige gilla Trump som beter sig så mot vår granne Danmark och en allierad i Nato? Ni känner tydligen ingen solidaritet med Ukraina och inte ens med Danmark.

Hur kan inte Danmark ha släppt Grönland till grönlänningarna?
  • Padirac
    Anonym (LOL) skrev 2025-01-07 22:34:20 följande:
    Trump ensam kan nog inte beordra ensam ut en armé till Danmark - en allierad. 
    Det är ju helt befängt. Att Putin gör så men han är diktator gör saken annorlunda - i Ryssland.
    Trump tycker ju att han ska ha den makten som president i USA. Tillsammans med hans uttryckta beundran för diktatorer och Trumps ambitioner att ersätta konstitutionens maktdelning med till honom lojala undersåtar så är det inte befängt att tro att Trump anser att han både kan och får beordra en speciell militär operation till Grönland.

Retoriken från Trump är inte helt olik retoriken från Putin.
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2025-01-08 00:35:54 följande:
    Hur kan inte Ukraina ha släppt Donbass och Krim till dem själva ( Ryska separatister) är väl en jämförbar parafrasering?

Grönland och Färöarna är självstyrande regioner av Danmark. 
  • Mentat
    Tow2Mater skrev 2025-01-08 00:35:54 följande:
    Det har man ju i praktiken gjort: Grönland har långtgående självstyre. Danmark bidrar med ca 4 Mdr DKK om året till Grönlands ekonomi så det är inte så att Danmark direkt tjänar på att Grönland tillhör Danmark.
  • Anonym (Buff)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-21 13:54:43 följande:
    Varför skulle inkomstklyftor öka våldet?

Det är inga små klyftor utan väldigt polariserat. Du kan jobba mer än 60 hr i veckan och fortfarande vara fattig. Du hänvisas till slummen med slumlords.

Många amerikaner lever i ett sk survivalmode vilket leder till depressioner, hopplöshet, ångest, desperation och självmedicinering med illegala droger vilket leder till helt andra problem. Barn som föds in i detta påverkas, växer upp i samma hopplöshet, blir självmordsbenägna, arga och bittra. Lite mobbing i skolan är pricken över i-et och en schoolshooter har fötts. 

USA är schysst om du är privilegierad.

• Anonym (Hm)
    Padirac skrev 2025-01-08 07:12:29 följande:
    Trump tycker ju att han ska ha den makten som president i USA. Tillsammans med hans uttryckta beundran för diktatorer och Trumps ambitioner att ersätta konstitutionens maktdelning med till honom lojala undersåtar så är det inte befängt att tro att Trump anser att han både kan och får beordra en speciell militär operation till Grönland.

Retoriken från Trump är inte helt olik retoriken från Putin.
    Håller med, det finns liknande drag hos honom
  • Tow2Mater
    Mentat skrev 2025-01-08 11:07:11 följande:
    Det har man ju i praktiken gjort: Grönland har långtgående självstyre. Danmark bidrar med ca 4 Mdr DKK om året till Grönlands ekonomi så det är inte så att Danmark direkt tjänar på att Grönland tillhör Danmark.
    Jag trodde de velat bli självständiga tidigare. Men det verkar iallafall kanske bli dags nu.
    Danmarks tidigare tvingande av grönländska kvinnor och flickor att sätta in spiraler utan att de visste om det, för att minska befolkningen och kostnaderna för Danmark, pågar i domstol.

Senast den 6 april i år ska Grönland hålla parlamentsval. Allt talar för att frågan om självständighet kommer att bli ett huvudtema, då i stort sett alla partier nu vill bryta sig ur Rigsfællesskabet.

www.dn.se/varlden/kampanj-for-sjalvstandighet-vaxer-lavinartat-pa-gronland/

Trump är inte heller den första som skulle vilja köpa Grönland.

In 1867, after buying Alaska from Russia, US Secretary of State William H Seward led negotiations to buy Greenland from Denmark, but failed to reach any agreement.

In 1946, the US offered to pay $100m (equivalent to $1.2bn; £970m today) for the territory, judging that it was vital for national security, but the Danish government refused.

Trump also tried to buy Greenland during his first term. Both Denmark and the Greenlandic government rejected the 2019 proposal.

www.bbc.com/news/articles/c74x4m71pmjo
  • nattuw
    Anonym (LOL) skrev 2025-01-07 22:22:14 följande:
    Jag tror det handlar om avsaknad av kunskap om vad han står för och säger. Öht är amerikanen ganska omedveten på grund av ett skolsystem som skolar vanliga amerikaner att bli arbetare - åt kapitalisterna. "Amerika är bäst". Suck
    Eller så vet amerikanerna något om sina vardagliga problem som svenskarna inte vet och valde därför att lägga sin röster på det alternativ som just de ansåg vara bäst eller åtminstone minst dåligt för just dem. Ungefär som i alla andra länder som har fria val.
  • Anonym (Här har du svaret på din fråga:)

Jag har varit för Trump men vad är det som bänder med gubben? Har han fått storhetsvansinne på riktigt som tror att han ko:ner kunna ta över Grönland? För mycket makt? Har amerikanerna blivit lurade?

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?