Anonym (Va?) skrev 2024-12-08 11:12:34 följande:
Tror inte den påstådda Wokeismen (om nåt sånt ens existerar) är anledningen till att Trump vann?
Woke är ett hittepåord som man kan fylla med lite vad som helst innehållsmässigt, och kasta på sina meningsmotståndare man inte orkar ta en debatt emot. Oerhört skickligt och effektivt emotionellt symbolspråk. Nån borde få ett pris för att ha uppfunnit ordet woke. MEN jag tror inte det var därför Trump vann alls..
Både wokevänster och wokehöger är på riktigt
What is the "Woke Right"?
https://shenviapologetics.com/what-is-the-woke-right/
"
Woke är ett hittepåord som man kan fylla med lite vad som helst innehållsmässigt, och kasta på sina meningsmotståndare man inte orkar ta en debatt emot."
ClumsySmurf skrev 2024-11-10 01:39:15 följande:
Padirac skrev 2024-11-08 19:51:47 följande:
Att postmodernismen nått och tagit över alterantivhögern är väl känt sen tidigare, och nu är alterantivhögern alltså woke också
"
och nu är alterantivhögern alltså woke också"
Har alterantivhögern uppnått marxistiskt kritiskt medvetande så de kan se rasistiska, sexistiska, heterosexuella kapitalistiska strukturer som förtrycker svarta och ickebinära kvinnor med tjejkuk?
Who's Afraid of Being WOKE? - Critical Theory as Awakening to Erascism and Other Injustices
A Critical Race Theory (CRT) analysis, however, reveals that the apparent contradiction is an intentional linguistic inversion. The attack on woke emerging in the 2020s entails rejecting (and disparaging) certain "ideologies" such as CRT, a movement that "compels us to confront critically the most explosive issue in American Civilization: the historical centrality and complicity of law in upholding White supremacy (and concomitant hierarchies of gender, class, and sexual orientation).?6 Antiwoke also specifically rebuffs the 1619 project?one that comfortably aligns with CRT-which has reframed U.S. history by utilizing the institution of slavery and the views and lives of enslaved persons as the perspective from which to view the country?s past.7 Beyond indicting CRT, the anti-woke movement indicts inclusive visions of the country including feminist, gender, and queer visions, and condemns discomfortinducing education in these fields.
[...]
the Oxford Dictionary Word of the Year Shortlist in 2016.10 The following year Merriam-Webster added the word, defining "woke" as "aware of and actively attentive to important facts and issues (especially issues of racial and social justice)"11-in other words, "awake."
[...]
A critical dynamic of the awakening process is the recognition and acceptance that perceptual playbooks30-the collection of systems of beliefs,31 cognitive scripts,32 created and passed down by families, religious traditions, cultures, the societies in which we live as well as by law-guide everyone?s actions and positions. Perceptual playbooks are the foundation of our viewpoints. Each perceptual playbook has embedded beliefs, values, philosophies, and tropes that define us as individuals, determine our human interactions, and define how we view society-both local and global.
[...]
Awakening goes hand in hand with critical theory. Critical theoretical analyses provide the methodological and substantive underpinnings for the deconstruction of the status quo.
Critical theory wakes us up by unearthing our perceptual playbooks? biases.- Prohibiting the teaching of critical theory and gender studies is tantamount to mandating the status quo and promoting being asleep-unconscious of the injustices in the world.
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4662184 Kritiskt tänkande, normkritik och samspel
Ett maktanalytiskt förhållningssätt
Nästa form av kritiskt tänkande är ett maktanalytiskt kritiskt tänkande.
Det kan förenklat beskrivas som ett sätt att kritiskt granska sociala och ekonomiska maktrelationer (inspirerat av marxistisk, feministisk och antirasistisk teori). Beteendevetenskapliga ämnen brukar relativt tidigt inbjuda studenten att betrakta samhället utifrån dessa perspektiv och det finns olika sätt att arbeta med dessa frågor, beroende av var i utbildningen studenterna befinner sig. När studenter introduceras till beteendevetenskapliga ämnen brukar studenter uppmanas att tillämpa dessa förklaringsmodeller på sin egen verklighet och det är något en stor del av studenterna har lätt för. Vad som kan vara komplicerat är att arbeta med kritisk teori på ett sätt som inte enbart bekräftar tidigare föreställningar, utan som uppmanar studenten att ta nya perspektiv. Marxistiska, feministiska och antirasistiska teorier kan lätt presenteras som färdiga mallar som ger oss "Sanningen". Ett sådant okritiskt förhållningssätt till kritisk teori kan lätt upplevas som kritiskt tänkande, men saknar de reflekterande och analytiska aspekterna som är så viktiga.
[...]
Ett något förenklat sätt att definiera det reflexiva förhållningssättet är att koppla samman det med metodologiska frågor. På vissa sätt krockar denna typ av kritiskt tänkande med den första typen av kritiskt tänkande (den analytiskt-kritiska definitionen): Ett vetenskapligt förhållningssätt motiveras ofta genom att betona vetenskaplighetens objektivitet, neutralitet och generaliserbarhet. Den vetenskapliga metoden presenteras som ett antal steg som man ska genomföra och ju striktare man följer dessa steg, desto bättre vetenskap blir det. I denna nidbild av vetenskapen försöker man sudda ut vetenskaparen som person, och vetenskap betraktas som en närmast isolerad verksamhet. Men ett reflexivt förhållningssätt uppmanar studenten att försöka sätta ord på vad det var som fick hen att försöka besvara de frågor som hen är intresserad av
researchportal.hkr.se/ws/portalfiles/portal/64235365/HKR_Kritiskt_ta_nkande_normkritik_och_samspel.pdf The Palgrave Handbook of Critical Thinking in Higher Educatin
"Critical thinking in higher education" is a phrase that means different things to many people. Does it mean a propensity for finding fa'ult? Does it refer to an analytical method? Does it mean an ethical attitude or a disposition? Educating to develop critical intellectuals and the Marxist concept of critical consciousness are very different from the logician's interest in identifying fallacies in passages of text, or the practice of distinguishing valid from invalid syllogisms.
Critical thinking in higher education can encompass debates about criticalpedagogy, political critiques of the role and function of education in society, critical feminist approaches to curriculum, the development of critical citizenship, or any other education-related topic that uses the appellation "critical." Equally, it can be concerned to develop general skills in reasoning-skills that all graduates might possess. With all of these multiplying interpretations and perspectives, and after more than four decades of dedicated scholarly work, critical thinking remains more elusive than ever. The concept is, as Raymond Williams has noted, a "most difficult one" (Williams 1976, 76)
https://students.aiu.edu/submissions/profiles/resources/onlineBook/A2U8B9_Critical_Thinking_in_Higher_Education.pdf