• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • nattuw
    Xenia skrev 2024-12-03 12:00:58 följande:
    Är inte USA till stor del uppbyggt av fattiga invandrare?
    USA är även till stor del uppbyggt av slavarbete. De flesta är idag överens om att slavarbete inte bör förekomma och att ett återinförande av slavarbete inte är önskvärt.

Därför bör vi inte införa ett de facto slaveri bakvägen och påstå att det handlar om humanism.
  • Anonym (GF)
    Tow2Mater skrev 2024-12-03 19:40:16 följande:
    Sverige får snart tillökning av lite underbart bidragande fattiga invandrare, lycka till!  Omni idag:

Många av de flyktingar som lyckats lämna Sudan har siktet inställt på Europa. Det berättar Jan Egeland, generaldirektör på Norwegian Refugee Council (NRC) ...

Egeland menar att det bör tas som ett budskap till regeringarna i Sverige, Norge och Tyskland. Vill de undvika en större migration måste de investera i humanitärt skydd och hjälp till Sudans drabbade.

Regeringen drar ner på biståndet Så det lär inte hända. 
  • Padirac
    ClumsySmurf skrev 2024-12-03 18:42:20 följande:
    Om man tycker att hon har inte gjort något fel, det ju andra som röstat fel kanske man har tänkt lite fel. Valet blev inte stulet men om folk hade tänkt rätt hade kamala vunnit?
    Det är ett argument mot att det automatiskt är dåligt för USA och amerikaner med fattiga invandrare. Är inte USA till stor del uppbyggt av fattiga invandrare? Som det står på sockeln till Frihetsgudinnan:

"Give me your tired, your poor,
    Your huddled masses yearning to breathe free,
    The wretched refuse of your teeming shore.
    Send these, the homeless, tempest-tost to me,
    I lift my lamp beside the golden door!"

Vad de fattiga invandrarna från Mexiko beträffar har de själva valt USA, tydligen anser de att livet där ändå är bättre än livet i Mexiko, annars skulle de återvänt till Mexiko. Jag tycker argumentet "släng ut invandrarna för deras egen skull, de ska inte behöva leva som slavar här!" har en hel del hyckleri i sig.
    Har de inte prioriterat illegala invandrarna före sina egna hemlösa?3. Så försökte vissa sälja invandring här också
    Det låter inte särskilt omtänksamt att vara för invandring så vi själva slipper plocka bär och skura toaletter.
    Just bärplockare och andra säsongsarbeten är oftast inte en fråga om invandring utan just en tillfällig anställning under en säsong i livsmedelsbranchen.

Städjobb tror jag inte förekommit i någon större omfattning i fråga om arbetskraftsinvandring.   Det finns väl de som av politiska skäl vill ha en arbetskraftsinvandringspolitik som är öppen - vad det nu betyder - och andra som av politiska skäl anser att Sverige ska eller inte ska följa internationella regler för flyktingmottagning.

Det är.väl två olika saker som tydligen lätt blandas ihop och inte hålls isär i debatten 

Omtänksamhetspåståendet ovan gränsar väl till godhetsposering om något.. 
  • Xenia
    ClumsySmurf skrev 2024-12-03 18:42:20 följande:
    Om man tycker att hon har inte gjort något fel, det ju andra som röstat fel kanske man har tänkt lite fel. Valet blev inte stulet men om folk hade tänkt rätt hade kamala vunnit?
    Det är ett argument mot att det automatiskt är dåligt för USA och amerikaner med fattiga invandrare. Är inte USA till stor del uppbyggt av fattiga invandrare? Som det står på sockeln till Frihetsgudinnan:

"Give me your tired, your poor,
    Your huddled masses yearning to breathe free,
    The wretched refuse of your teeming shore.
    Send these, the homeless, tempest-tost to me,
    I lift my lamp beside the golden door!"

Vad de fattiga invandrarna från Mexiko beträffar har de själva valt USA, tydligen anser de att livet där ändå är bättre än livet i Mexiko, annars skulle de återvänt till Mexiko. Jag tycker argumentet "släng ut invandrarna för deras egen skull, de ska inte behöva leva som slavar här!" har en hel del hyckleri i sig.
    Har de inte prioriterat illegala invandrarna före sina egna hemlösa?3. Så försökte vissa sälja invandring här också
    Det låter inte särskilt omtänksamt att vara för invandring så vi själva slipper plocka bär och skura toaletter.
    USA är inget välfärdsland. Det skulle inte bli bättre för de hemlösa bara för att man kastar ut 11 miljoner illegala invandrare, varav en del kan ha bott och arbetat där i många år. Jag förstår öht inte kopplingen.

Det låter inte särskilt omtänksamt att kasta ut invandrare för att de ska "slippa slavarbete" heller. Låt dem svälta ihjäl, bara de slipper slavarbete, dvs att vi slipper se dem.
  • Xenia
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-03 15:19:40 följande:
    Det har varit bra med invandring till USA och USA är byggt av invandrare.
    Men nu kommer det alldeles för många över gränsen från Mexiko.
    De som kommer över den gränsen är nästan alltid illegala invandrare. 
    Och det finns idag, inte ens i USA, gränslöst med enkla jobb till outildade personer. Det var skillnad på artonhundratalet med all land som skulle odlas upp och under nittionhundratalet behövdes massor av arbetskraft till gruvor och fabriker. 
    Men vad lever dessa 10-12 miljoner illegala på då? Menar du att de alla är kriminella?
  • Xenia
    nattuw skrev 2024-12-04 08:10:04 följande:
    USA är även till stor del uppbyggt av slavarbete. De flesta är idag överens om att slavarbete inte bör förekomma och att ett återinförande av slavarbete inte är önskvärt.

Därför bör vi inte införa ett de facto slaveri bakvägen och påstå att det handlar om humanismNj
    Nu är det inte frågan om slaveri egentligen. Kan mexikanska arbetare köpas och säljas? Är de förbjudna från att återvände till sitt hemland?

De som vill kasta ut mexikanerna struntar totalt i om de "slavarbetar" i Mexiko, om de får leva på svältgränsen eller om de tvingas arbeta för kriminella karteller. Så det argumentet är bara hyckleri. En del illegala flyr från andra länder via Mexiko, från våld och förtryck.
  • ClumsySmurf
    Xenia skrev 2024-12-04 12:09:12 följande:
    Men vad lever dessa 10-12 miljoner illegala på då? Menar du att de alla är kriminella?
    Det är olagligt att invandra till USA utan lov, så ja alla illegala invandrare är kriminella.

• Tow2Mater
    Xenia skrev 2024-12-04 12:07:08 följande:
    USA är inget välfärdsland. Det skulle inte bli bättre för de hemlösa bara för att man kastar ut 11 miljoner illegala invandrare, varav en del kan ha bott och arbetat där i många år. Jag förstår öht inte kopplingen.
    Här kan du förkovra dig:

Thousands of asylum-seekers are presently under the temporary care of local governments in New York City and other big cities, where officials have tried everything from using taxpayer money for hotel stays to converting school gymnasiums to temporary shelters.

Some undocumented immigrants will disperse to other parts of the country in the months ahead, relieving pressure on the cities.

Ultimately, however, many of those immigrants will go on to compete with lower-income people in cities for both affordable housing options and space in public housing.

www.washingtonexaminer.com/news/2569511/fact-check-does-immigration-increase-housing-costs/

• Padirac
    Tow2Mater skrev 2024-12-04 18:59:31 följande:
    Här kan du förkovra dig:

Thousands of asylum-seekers are presently under the temporary care of local governments in New York City and other big cities, where officials have tried everything from using taxpayer money for hotel stays to converting school gymnasiums to temporary shelters.

Some undocumented immigrants will disperse to other parts of the country in the months ahead, relieving pressure on the cities.

Ultimately, however, many of those immigrants will go on to compete with lower-income people in cities for both affordable housing options and space in public housing.

www.washingtonexaminer.com/news/2569511/fact-check-does-immigration-increase-housing-costs/

Är asylsökande illegala invandrare? 

Nä det tror jag inte, inte förrän de avviker och vistas illegalt i landet.
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2024-12-04 19:13:00 följande:
    Är asylsökande illegala invandrare? 

Nä det tror jag inte, inte förrän de avviker och vistas illegalt i landet.
    De behover också bostad. Liksom de illegala. De hamnar i samma kategori.
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?