• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • Padirac
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-23 10:36:48 följande:

Jag tror Trump kan vara bra för västvärlden i dagsläget och är väldigt glad att vi inte kommer att ha Kamala som ledare för den fria världen i detta kritiska läge. Världens diktatorer verkar just nu göra gemensam sak mot väst .Kina,Ryssland, Iran och Nordkorea, alla går de ihop mot västvärlden. 

Alla dessa diktaturers ledare är personer som Trump ser upp till och ger lovord för deras totalitära kontroll över befolkning och media och rättsväsende :-/

Tillsammans med de kommer kanske Trump gå ihop mot det fria Europa.
  • Xenia
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-22 13:25:46 följande:
    Alla har vi fel ibland, alla gör fel, även du.

Om man vill bli tagen på allvar i diskussionerna, om man vill diskutera seriöst med andra medlemmar, så hör det till att man erkänner sitt misstag när man har fel, och framförallt att man avhåller sig från pinsamma försök till bortförklaringar.
    På vilket sätt menar du att jag har fel? Vad ska jag erkänna?

Och att påstå att de som inte håller med en "godhetssignalerar" är fortfarande ett osakligt argument, alltså också pinsamt.
  • TvillingmammaVästgöte
    Padirac skrev 2024-11-23 11:03:51 följande:
    Alla dessa diktaturers ledare är personer som Trump ser upp till och ger lovord för deras totalitära kontroll över befolkning och media och rättsväsende :-/

Tillsammans med de kommer kanske Trump gå ihop mot det fria Europa.

Det tror jag inte att han gör. Tvärtom tror jag USA behöver en tuff president som kan ståupp mot Putin och  Xi. 

USA har världens starkaste demokrati , presidenten har inte den makt ni tror, det finns mycket maktdelning inbyggd i den geniala konstitutionen. Trump kommer inte vända upp och ner på USA och därmed den fria världen. Många av Trumps utspel är impulsiva och populistiska, jag tror att detta blir bra. 

I vilket fall som helst så USAs folk valt Trump och därmed måste han respekteras.

• Anonym (Nyheternas fel)
    Padirac skrev 2024-11-23 09:55:12 följande:
    Ledsen att du inte begriper vad jag skriver  Solig

Försöker igen 

Snacket om att meningsmotståndare 'godhetsignalerar' bygger för en del människor på en väldigt grund förståelse av andra människor - kanske beror det på att de tror att alla är som de själva är.
    Med det sagt så finns det naturligtvis de som är så grunda i sitt inre liv att de saknar integritet och ägnar sig åt 'godhetssignalering' av olika skäl.
    Du är inte ett dugg ledsen att jag inte begriper vad du menar. Du hittar bara ytterligare ett sätt att försöka nedvärdera en opponent och utgår från att ditt perspektiv är alenarådande. Om du på allvar hade varit ödmjuk för annan input än ditt eget sätt att tänka så hade du uttryckt dig på ett annat sätt.
  • Padirac
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-11-23 14:54:43 följande:
    Du är inte ett dugg ledsen att jag inte begriper vad du menar. Du hittar bara ytterligare ett sätt att försöka nedvärdera en opponent och utgår från att ditt perspektiv är alenarådande. Om du på allvar hade varit ödmjuk för annan input än ditt eget sätt att tänka så hade du uttryckt dig på ett annat sätt.
    Har jag skrivit vem jag var ledsen för?

Hur som helst har jag skrivit att begreppet 'godhetssignalerande' har fler olika betydelser.

Dels är det ett fördummande påstående som bygger på en grund förståelse av människor och en övertygelse att andra människor är lika integritetslösa och egocentriska som de som kommer med påståendet själva är.

Dels är det ett nedsättande påhopp för att förminska människor som har mer integritet och mindre egoism än de som kommer med påståendet har.

Dels är det en beskrivning av ett tillstånd hos människor som tillskriver sig själva moraliskt positiva egenskaper som de egentligen inte har.

Har du fler eller andra perspektiv så är du välkommen att dela dem istället för att komma med grundlösa påståenden om att andra saknar perspektiv.
  • Anonym (Nyheternas fel)
    Padirac skrev 2024-11-23 15:34:55 följande:
    Har jag skrivit vem jag var ledsen för?

Hur som helst har jag skrivit att begreppet 'godhetssignalerande' har fler olika betydelser.

Dels är det ett fördummande påstående som bygger på en grund förståelse av människor och en övertygelse att andra människor är lika integritetslösa och egocentriska som de som kommer med påståendet själva är.

Dels är det ett nedsättande påhopp för att förminska människor som har mer integritet och mindre egoism än de som kommer med påståendet har.

Dels är det en beskrivning av ett tillstånd hos människor som tillskriver sig själva moraliskt positiva egenskaper som de egentligen inte har.

Har du fler eller andra perspektiv så är du välkommen att dela dem istället för att komma med grundlösa påståenden om att andra saknar perspektiv.
    Troligtvis kan det finnas olika förklaringar och orsaker till att man använder ordet godhetssignalerande. Både du och jag kan ha rätt beroende på situationen. Men vi tolkar det nog även på olika sätt.
  • nihka
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-11-22 19:40:39 följande:
    Det är märkligt hur du försöker få det till något personligt. Dom flesta är nog i någon slags gråzon, men att man är mer åt det ena eller andra hållet politiskt.

Extremister är ofta små grupperingar och väldigt svartvita i sina åsikter. 
    Det finns inget personligt med att inse att det är ganska jämnt med stödet till republikaner och demokrater.

Det går inte att rösta på något mittemellan utan man får välja antingen det ena eller andra partiet. Jag kan länka om du vill ha det närmare förklarat.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Xenia
    Anonym (Jz) skrev 2024-11-18 00:09:14 följande:
    Jag bor inte i USA och jag kan bara återberätta vad jag har läst och tittat på, så...

Det verkar som att majoriteten uppfattade ekonomin under Trump som bättre, inte bara hans tidigare väljare. Det verkar som att han fick en del nya.

När ekonomin stagnerar då är immigration, särskilt illegal sådan, alltid ett problem. För många mun som vill ha mat helt enkelt.

Woke galenskap är iden att hela värlens orättvisor kan reduceras till förtryckare och förtryckta, kombinerad med fascistiska inslag av cancel culture. En religion liknande kult som har kidnappat den ursprungliga woke rörelse (vilken är inte det minsta galen). Exempel på galna woke ideer är they/them pronomina för singular, biologiska män i kvinnlig idrott, och queers for palestine.
    Woke galenskap verkar inte påverka dagliga livet så mycket men blev ett kvitto på att vänstern har tappat förnuftet.
    Men de som immigrerar till USA kan ju inte leva på bidrag från myndigheterna, de jobbar (svart eller vitt) och försörjer sig själva, så jag förstår fortfarande inte hur de skulle påverka amerikanerna så negativt att det blir en valfråga.

Exempel på galna woke ideer är they/them pronomina för singular, biologiska män i kvinnlig idrott

Det där med they i stället för "hen" som vi har när man inte vet könet upptäckte när jag läste en deckare på engelska. Den kvinnliga huvudpersonen förföljdes i natten av en mörk skepnad och så stod det "they". Va, var det flera förföljare? Nej, hon visste inte om det var en man eller kvinna (det visade sig vara en lång kvinna).  Men då kunde det ju stått "s/he" och "him/her". När man pratar går det ju bra att säga "he or she" resp "him or her". Eller är det politiska och inte praktiska skäl bakom? (Vårt hen är tydligare.)

Känns hur som helst som ett mindre irritationsmoment. Är det verkligen sådant som avgör hur amerikanerna röstar?

Biologiska män i kvinnoidrotter? Menar du män som opererat om sig till kvinnor? Eller män som säger sig känna sig som kvinnor och sedan kräver att bli behandlade som kvinnor?  Är det inte något idrottsorgansationerna kan lösa själva?

"Cancel culture" gillar jag inte heller men drabbar det inte mest kulturpersonligheter, inte vanliga amerikaner?
  • TvillingmammaVästgöte
    Xenia skrev 2024-11-24 13:10:32 följande:
    Men de som immigrerar till USA kan ju inte leva på bidrag från myndigheterna, de jobbar (svart eller vitt) och försörjer sig själva, så jag förstår fortfarande inte hur de skulle påverka amerikanerna så negativt att det blir en valfråga.

Exempel på galna woke ideer är they/them pronomina för singular, biologiska män i kvinnlig idrott

Det där med they i stället för "hen" som vi har när man inte vet könet upptäckte när jag läste en deckare på engelska. Den kvinnliga huvudpersonen förföljdes i natten av en mörk skepnad och så stod det "they". Va, var det flera förföljare? Nej, hon visste inte om det var en man eller kvinna (det visade sig vara en lång kvinna).  Men då kunde det ju stått "s/he" och "him/her". När man pratar går det ju bra att säga "he or she" resp "him or her". Eller är det politiska och inte praktiska skäl bakom? (Vårt hen är tydligare.)

Känns hur som helst som ett mindre irritationsmoment. Är det verkligen sådant som avgör hur amerikanerna röstar?

Biologiska män i kvinnoidrotter? Menar du män som opererat om sig till kvinnor? Eller män som säger sig känna sig som kvinnor och sedan kräver att bli behandlade som kvinnor?  Är det inte något idrottsorgansationerna kan lösa själva?

"Cancel culture" gillar jag inte heller men drabbar det inte mest kulturpersonligheter, inte vanliga amerikaner?

Möngden immigranter gör att det är väldigt svårt för fattiga amerikaner med låg utbildning. Därför vill de ha mindre immigration. Det finns också en viss brottslighet och narkotikaimport som följer med immigranterna från Mexiko.

• TvillingmammaVästgöte
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-24 14:30:21 följande:

Möngden immigranter gör att det är väldigt svårt för fattiga amerikaner med låg utbildning. Därför vill de ha mindre immigration. Det finns också en viss brottslighet och narkotikaimport som följer med immigranterna från Mexiko.

De fattiga outbildade har alltså svårt att finna arbete. 
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?