• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • nattuw
    Xenia skrev 2024-11-21 19:03:32 följande:
    "godhetssignalerande" vad är det för något? Totalt obegripligt skällsord.
    Wikipedia: "Godhetssignalering är att uttrycka moraliska värderingar med huvudsakligt syfte att stärka den egna sociala ställningen inom en grupp."

sv.wikipedia.org/wiki/Godhetssignalering
  • Xenia
    nattuw skrev 2024-11-22 12:31:34 följande:
    Wikipedia: "Godhetssignalering är att uttrycka moraliska värderingar med huvudsakligt syfte att stärka den egna sociala ställningen inom en grupp."

sv.wikipedia.org/wiki/Godhetssignalering
    Alltså något som ingen kan veta om någon annan. Därför ogiltigt som argument.

Jag har en känsla av att folk använder mer osakliga argument nuförtiden. Jag minns iaf inte "godhetssignalerande" från förr.
  • nattuw
    Xenia skrev 2024-11-22 12:44:49 följande:
    Jag har en känsla av att folk använder mer osakliga argument nuförtiden. Jag minns iaf inte "godhetssignalerande" från förr.
    Osakliga argument är nog en följd av sociala medier och dess algoritmer som förstärker de filterbubblor där den andra sidan alltid framställs som Satan själv. Och Satan måste till varje pris förgöras.

Fast "godhetssignalerande" har nog funnits i alla tider eftersom priset för att gå emot gruppens rådande uppfattningen av vad som är god moral kan bli väldigt högt.
  • Anonym (Röstar på partiet)
    Anonym (GF) skrev 2024-11-22 10:18:20 följande:
    Du ser inte skillnaden på hur de hantera valförlusten? Har inte hört ett enda dugg om något fusk eller att de inte accepterar förlusten. Tvärtom. Däremot behöver de inte gilla att förlora, men att jämför D:s valförlust mot R:s med stormningen av Kapitolium samt Trumps agerande med att inte acceptera förlusten är ju bissarrt även för en Trum-älskare. 
    Läs gärna en gång till.

Jag talar inte om hur Harris eller Biden hanterar förlusten,
    utan om det sätt många hanterar det på, bl a många svenskar och bl a flera i den här tråden,

Många kritiserar Trump för att han inte klarade att acceptera den förra valförlusten.

Hur ser dessa många kritiserande då på sig själv
    ,
    och på alla andra, som uppenbarligen har så svårt att acceptera den senaste valförlusten?
  • Anonym (Röstar på partiet)
    Alltså något som ingen kan veta om någon annan. Därför ogiltigt som argument.

Alla har vi fel ibland, alla gör fel, även du.

Om man vill bli tagen på allvar i diskussionerna, om man vill diskutera seriöst med andra medlemmar, så hör det till att man erkänner sitt misstag när man har fel, och framförallt att man avhåller sig från pinsamma försök till bortförklaringar.
  • Anonym (GF)
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-22 13:22:19 följande:
    Läs gärna en gång till.

Jag talar inte om hur Harris eller Biden hanterar förlusten,
    utan om det sätt många hanterar det på, bl a många svenskar och bl a flera i den här tråden,

Många kritiserar Trump för att han inte klarade att acceptera den förra valförlusten.

Hur ser dessa många kritiserande då på sig själv,
    och på alla andra, som uppenbarligen har så svårt att acceptera den senaste valförlusten?
    Ser ingen här eller på andra medier som hanterar D:s förlust på samma sätt som Trump gjiorde.

Har du sett någon som kallat det för ett fusk-val, ett riggat val eller att de ska storma Kapitolium? Jag har inte sett någon skriva det, varken på FL eller någon annanstans. 

Att ha svårt att acceptera en förlust är inte att jämföra med hur Trump agerade, han hade inte bara svårt, han t om ogiltigförklarade valet. 
  • Anonym (Nyheternas fel)
    Xenia skrev 2024-11-22 00:37:53 följande:
    Tja, det verkar vara till för att provocera meningsmotståndare när man inte har några sakskäl. Dåligt argument. Ingen kan ju veta varför någon framför något. Hur ska man bemöta detta, "du står på ondskans sida"?
    Eller för att det stämmer?
  • Tow2Mater
    Anonym (GF) skrev 2024-11-22 13:36:28 följande:
    Ser ingen här eller på andra medier som hanterar D:s förlust på samma sätt som Trump gjiorde.

Har du sett någon som kallat det för ett fusk-val, ett riggat val eller att de ska storma Kapitolium? Jag har inte sett någon skriva det, varken på FL eller någon annanstans. 

Att ha svårt att acceptera en förlust är inte att jämföra med hur Trump agerade, han hade inte bara svårt, han t om ogiltigförklarade valet. 
    Desinformation. Han sa inte att de skulle storma Kapitolium!
  • nihka
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-22 09:39:39 följande:
    Du borde ägna en stund åt självrannsakan.

Kan verkligen Demokraterna, Biden, Harris, m fl, m fl anses vara så bra i jämförelse med Trump när man faktiskt förlorar till honom?

...  republikanerna har alla tre i sin hand. 
    Ja, i demokratiska val fick Trump och Republikanerna flest röster och vann valet.

Du påstår dig vara för demokrati (?).
    Men när det inte är din älskling som vinner så fylls du av känslor att demokrati inte fungerar?

Du lyckas inbilla dig själv att du är klokare, bättre, smartare än var och en av de 70 miljoner människor som valde att rösta på Trump i stället för på Harris.
    Undrar om inte det säger mer om dig än om 70 miljoner andra människor...

Det allra värsta är att Trump är klimatförnekare. Jordens undergång kommer närmare med honom vid makten. Det är inget som bara amerikaner drabbas av. Därför var Biden en bättre president än Trump.

Inser du inte att din bild och dina känslor, den bild som du fått mest genom svenska public service, inte stämmer med verkligheten?
    T o m public service, SVT Nyheter, tvingas nu själva gå ut och korrigera den tidigare felaktiga bilden:

SVT Nyheter referar bl a till klimatforskaren Niklas Höhne. 
    Nya beräkningar visar att påverkan på uppvärmningen i verkligheten blir minimal av att Trump vinner valet, trots att vinsten har lett till ett ramaskri bland vissa klimatforskare och politiker. Oron för ökade utsläpp och nedmontering av USA:s klimatpolitik har kallats en katastrof för klimatet, men det är alltså en helt felaktig bild.

Du har verkligen svårt att acceptera att andra inte tycker som dig.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Jag minns iaf inte "godhetssignalerande" från förr.
    Det betyder att någon inte håller med dig och har jävligt svårt att acceptera att du inte håller med dem.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?