• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • TvillingmammaVästgöte

Amerikanerna vill ha en man som president. Det är ett ganska patriarkalt samhälle, bygger på Wild West och den kapabla familjefadern som tar hand om familjen och landet. Åtminstone i stora delar av landet är det så.

Intressant nog visar det sig att de svarta männen är ännu mer patriarkala och i den gruppen är motståndet mot en kvinna jättestort.

Så en kvinnlig president lär det dröja väldigt länge innan vi får se i USA. Liberalerna bör få fram en annan kandidat till nästa val för Kamala Harris kommer nog aldrig vinna ett amerikanskt presidentval.

• Anonym (Röstar på partiet)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-20 15:23:52 följande:

Amerikanerna vill ha en man som president. Det är ett ganska patriarkalt samhälle, bygger på Wild West och den kapabla familjefadern som tar hand om familjen och landet. Åtminstone i stora delar av landet är det så.

Intressant nog visar det sig att de svarta männen är ännu mer patriarkala och i den gruppen är motståndet mot en kvinna jättestort.

Så en kvinnlig president lär det dröja väldigt länge innan vi får se i USA. Liberalerna bör få fram en annan kandidat till nästa val för Kamala Harris kommer nog aldrig vinna ett amerikanskt presidentval.

Jag håller med dig, det är inte sannolikt att Kamala Harris någonsin skulle kunna bli vald till USAs president.

Jag grundar min åsikt på att jag har lagt mig vinning om att följa amerikansk och internationell mediebevakning, alltså inte bara svenska media och framförallt inte bara den bild som svenska public service servar sina trogna och uppenbart naiva följare.

Min uppfattning är att det inte alls är det faktum att personen i fråga är av kvinnligt kön som är det största hindret.
    Personen i fråga är helt enkelt inte tillräckligt kompetent.

Och kanske det allra mest anmärkningsvärda är att Kamala Harris inte ens är tillräckligt kompetent i en jämförelse med Trump...

Många i den här tråden, många på detta forum, många naiva svenskar, kritiserar Trump (och ibland med rätta...),
    men alla dessa glömmer samtidigt att Demokraterna inte ens lyckas få fram en kandidat som klarar att spöa denna "hemska" Trump. 

Den som låter sig fyllas av negativa känslor och kritiserar Trump borde kanske ägna en stund åt självrannsakan och fundera på om det kan finnas anledning kritisera dem som förlorar mot denna Trump.
    Kan verkligen Demokraterna, Biden, Harris, m fl, m fl anses vara så bra i jämförelse med Trump när man faktiskt förlorar till honom?

Många kritiserar Trump för att han inte klarade att acceptera den förra valförlusten.
    Hur ser man då på sig själv, och på alla andra, som uppenbarligen har så svårt att acceptera den senaste valförlusten?
  • nihka
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-19 20:57:00 följande:
    Det var SVTs journalist som valt ut dem för att exemplifiera att många unga kvinnor gillar Trump. Såg det på SVT.se inte på FOX News.
    Ja, det finns alla sorter men det innebär inte att de är representativa.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-20 08:44:16 följande:
    Ingen annan kan ha en aning medan du själv påstår dig veta...

Du är väl en av dem som påstår dig veta t ex att lägre utbildningsgrad leder till att man gillar Trump?
    Och detta grundar du på att det bara känns så för dig.
    Nej, jag har inte uttalat mig om varför andra röstar som de gör i det amerikanska presidentvalet.

Nu låter du dina känslor springa iväg med dig igen.
  • Anonym (JK)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-20 15:23:52 följande:

Så en kvinnlig president lär det dröja väldigt länge innan vi får se i USA.

Liberalerna bör få fram en annan kandidat till nästa val för Kamala Harris kommer nog aldrig vinna ett amerikanskt presidentval.

2032-2036 ungefär. Tulsi Gabbard. För 2028 lär det bli JD Vance som får chansen.

Självklart kommer Kamala aldrig att bli president. För hon är klapp-kass.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-20 15:48:24 följande:
    Jag håller med dig, det är inte sannolikt att Kamala Harris någonsin skulle kunna bli vald till USAs president.

Jag grundar min åsikt på att jag har lagt mig vinning om att följa amerikansk och internationell mediebevakning, alltså inte bara svenska media och framförallt inte bara den bild som svenska public service servar sina trogna och uppenbart naiva följare.

Min uppfattning är att det inte alls är det faktum att personen i fråga är av kvinnligt kön som är det största hindret.
    Personen i fråga är helt enkelt inte tillräckligt kompetent.

Och kanske det allra mest anmärkningsvärda är att Kamala Harris inte ens är tillräckligt kompetent i en jämförelse med Trump...

Många i den här tråden, många på detta forum, många naiva svenskar, kritiserar Trump (och ibland med rätta...),
    men alla dessa glömmer samtidigt att Demokraterna inte ens lyckas få fram en kandidat som klarar att spöa denna "hemska" Trump. 

Den som låter sig fyllas av negativa känslor och kritiserar Trump borde kanske ägna en stund åt självrannsakan och fundera på om det kan finnas anledning kritisera dem som förlorar mot denna Trump.
    Kan verkligen Demokraterna, Biden, Harris, m fl, m fl anses vara så bra i jämförelse med Trump när man faktiskt förlorar till honom?

Många kritiserar Trump för att han inte klarade att acceptera den förra valförlusten.
    Hur ser man då på sig själv, och på alla andra, som uppenbarligen har så svårt att acceptera den senaste valförlusten?
    Jag ser Trump som mer kompetent än Kamala Harris. Som president. Kamala Harris är en skicklig åklagare men inte så framstående inom politik och ledarskap. Demokraterna behöver en ny Obama eller Clinton. Kamala verkar vara inkvoterad.
    Jag trorbinte  heller att Trump är så tokig som det verkar. En hel del är spel framför kameran. Det ger uppmärksamhet. Och det går hem hos arbetarklassen som ser honom som folklig. 
  • Anonym (Nyheternas fel)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-20 17:39:52 följande:
    Jag ser Trump som mer kompetent än Kamala Harris. Som president. Kamala Harris är en skicklig åklagare men inte så framstående inom politik och ledarskap. Demokraterna behöver en ny Obama eller Clinton. Kamala verkar vara inkvoterad.
    Jag trorbinte  heller att Trump är så tokig som det verkar. En hel del är spel framför kameran. Det ger uppmärksamhet. Och det går hem hos arbetarklassen som ser honom som folklig. 
    Problemet att diskutera detta i Sverige är att vi fullständigt översköljts av nedvärderande nyheter om just honom. Har nog aldrig läst något bra om honom i någon svensk media.

Lägg till att det dessutom finns många godhetssignalerande människor som har som främsta prio att visa andra hur illa dom tycker om Trump.
  • nihka
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-11-20 17:50:54 följande:
    Problemet att diskutera detta i Sverige är att vi fullständigt översköljts av nedvärderande nyheter om just honom. Har nog aldrig läst något bra om honom i någon svensk media.

Lägg till att det dessutom finns många godhetssignalerande människor som har som främsta prio att visa andra hur illa dom tycker om Trump.
    Ja, varför älskar inte alla en dömd sexförbrytare? Så märkligt...
  • Xenia
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-11-20 17:50:54 följande:

"godhetssignalerande" vad är det för något? Totalt obegripligt skällsord.

Menar du att alla människor egentligen äär själviska och att de som inte är det bara låtsas?

Så om man kritiserar allt ont och tokigt Trump sagt, då är man "godhetssignalerande" och räknas inte ens åsikter?

Nej, det där var ett uselt argument och synnerligen känslomässigt. Du vill straffa och nedvärdera alla som ogillar Trump. Vi är faktiskt rätt många, även i USA.
  • Anonym (Röstar på partiet)
    Xenia skrev 2024-11-21 19:03:32 följande:

Menar du att alla människor egentligen äär själviska och att de som inte är det bara låtsas?

Så om man kritiserar allt ont och tokigt Trump sagt, då är man "godhetssignalerande" och räknas inte ens åsikter?

Nej, det där var ett uselt argument och synnerligen känslomässigt. Du vill straffa och nedvärdera alla som ogillar Trump. Vi är faktiskt rätt många, även i USA.

Men det är ju uppenbart att det är ännu fler som ogillar Biden, Harris och  Demokraterna.

• Anonym (Nyheternas fel)
    Xenia skrev 2024-11-21 19:03:32 följande:
    Jag tror du mycket väl förstår ordet godhetssignalerande. Du vill bara inte visa att du förstår det.
  • Anonym (...\o/...)

Många tror att Republikanerna vann trots Trump.

De senaste 4 åren har det varit Covid och krig i Europa med stor inflation och räntehöjningar som följd. Plånboksfrågor har varit de största frågorna för folk.

• nihka
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-21 19:29:06 följande:

Men det är ju uppenbart att det är ännu fler som ogillar Biden, Harris och  Demokraterna.

Verkar som Trump är både mer älskad och hatad medan Biden och Harris har med status av ledare för sitt parti utan personkulten.
  • Xenia
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-21 19:29:06 följande:

Tja, år 2016 vann Hillary Clinton folkets röst, år 2020 vann Biden valet, men denna gång vann Trump både valet och folkets röst.

För min del anser jag att nästan vemsomhelst varit bättre än Trump. Förra gången hade han goda rådgivare, den här gången bara de som tycker precis som han. Dvs ingen som kan stoppa honom när han får en galen idé. Förra gången hade han ibland kongessen emot sig, den har gången har republikanena majoritet i både senaten och representanthuset. Dessutom har han utsett konservativa domare i HD. 

Det där med maktdelning i den styrande (presidenten), lagstifande (kongressen) och den dömande makten (HD) fungerar inte längre, republikanerna har alla tre i sin hand. Och Trump har republikanerna i sin hand, hur många vågar gå emot  honom.

Det allra värsta är att Trump är klimatförnekare. Jordens undergång kommer närmare med honom vid makten. Det är inget som bara amerikaner drabbas av. Därför var Biden en bättre president än Trump.
  • Xenia
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-11-21 19:40:18 följande:
    Jag tror du mycket väl förstår ordet godhetssignalerande. Du vill bara inte visa att du förstår det.
    Tja, det verkar vara till för att provocera meningsmotståndare när man inte har några sakskäl. Dåligt argument. Ingen kan ju veta varför någon framför något. Hur ska man bemöta detta, "du står på ondskans sida"?
  • nihka
    Xenia skrev 2024-11-22 00:37:53 följande:
    Tja, det verkar vara till för att provocera meningsmotståndare när man inte har några sakskäl. Dåligt argument. Ingen kan ju veta varför någon framför något. Hur ska man bemöta detta, "du står på ondskans sida"?
    Javisst, det om nåt är känslobaserat.
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?