Xenia skrev 2024-11-17 10:12:38 följande:
Ja, att det handlar om ekonomi och att de som röstar på Trump tror att han kan rädda landets och deras egen ekonomi, det vi alla.
Att det handlar om att bli av med illegala invandrare, det har också framkommit. Men jag fattar inte varför just den frågan är så stor. På vilket sätt påverkas den vanliga amerikanen negativt av det? Javisst ja, de är knarklangare och mördare.
Men vad är "woke galenkap" och på vilket sätt påverkas vanliga amerikaner av det?
Jag bor inte i USA och jag kan bara återberätta vad jag har läst och tittat på, så...
Det verkar som att majoriteten uppfattade ekonomin under Trump som bättre, inte bara hans tidigare väljare. Det verkar som att han fick en del nya.
När ekonomin stagnerar då är immigration, särskilt illegal sådan, alltid ett problem. För många mun som vill ha mat helt enkelt.
Woke galenskap är iden att hela värlens orättvisor kan reduceras till förtryckare och förtryckta, kombinerad med fascistiska inslag av cancel culture. En religion liknande kult som har kidnappat den ursprungliga woke rörelse (vilken är inte det minsta galen). Exempel på galna woke ideer är they/them pronomina för singular, biologiska män i kvinnlig idrott, och queers for palestine.
Woke galenskap verkar inte påverka dagliga livet så mycket men blev ett kvitto på att vänstern har tappat förnuftet.