• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • nihka
    Anonym (Huh) skrev 2024-11-17 00:06:53 följande:
    Vänta, vet du inte om att Republikanerna gjorde sitt bästa val sedan Reagan 1984? Hur ska jag kunna ta dig på allvar när du inte ens vet det?

Tycker på allvar att Trump är jämförbar med Reagan, Nixon, Bush sr och jr, osv? Om du inte tycker det får du förklara hur du kan ta så lättvindigt på detta?
    Vänta, vet du inte att om att republikanerna gjorde sitt sämsta val i procents övervikt i röster (förutom att man till och med förlorade the popular vote 2016) sedan valet 2000? Nästa all time low går hela vägen tillbaka till Nixon 1969. Hur ska jag kunna ta dig på allvar när du inte ens vet det?

Du jämför Trump med NIxin. OK. Jag ser också Gate-likheterna.

en.wikipedia.org/wiki/List_of_United_States_presidential_elections_by_popular_vote_margin
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Jz) skrev 2024-11-17 00:14:57 följande:

Det verkar vara en fråga om ekonomi, immigration och att Trump sidan har lyckats mobilisera väljare mot woke galenskap.

Jag var inte medveten om att Trumps kampanjade särskilt emot jämlikhet mellan olika etniciteter, genus och social rättvisa och för diskriminering och rasism.

Finns det inte lagar på plats mot det?
  • Xenia
    Anonym (Jz) skrev 2024-11-17 00:14:57 följande:

Det verkar vara en fråga om ekonomi, immigration och att Trump sidan har lyckats mobilisera väljare mot woke galenskap.

Ja, att det handlar om ekonomi och att de som röstar på Trump tror att han kan rädda landets och deras egen ekonomi, det vi alla.

Att det handlar om att bli av med illegala invandrare, det har också framkommit. Men jag fattar inte varför just den frågan är så stor. På vilket sätt påverkas den vanliga amerikanen negativt av det? Javisst ja, de är knarklangare och mördare.

Men vad är "woke galenkap" och på vilket sätt påverkas vanliga amerikaner av det?
  • nattuw
    Anonym (GF) skrev 2024-11-16 19:59:18 följande:
    Så du har en egen definition av vad ordet betyder?

Ja, det är väl på den intelligensnivån Trumps anhängare ligger på. 
    Om du läser vad jag skriver ser du att jag inte definierat vad ordet betyder.

Jag ser att du hellre maler på om Trump än försöker förstå varför det gick som det gick.
  • nattuw
    Xenia skrev 2024-11-16 22:38:47 följande:

Men vad har det med definition av etablissemang att göra? I Sverige skulle det vara dels regeringspolitiker, dels företagsledare och rika öht. Men för trumpister tycks det ha en annan betydelse.

Ja hur förklara det på ett enkelt sätt. Det som här avses med etablissemanget är det kluster av politiker, media och företagare som har täta band med varandra.

När det klustret anser sig ha en gemensam fiende så kommer den gemensamma fienden att framstå som antietablissemang. Och det oavsett om det handlar om ett europeiskt populistparti eller en amerikansk dokusåpapresident.

När "etablissemanget" vrider på ännu mer och börjar racka ner på den gemensamma fiendens väljare för att de väljarna inte tillhör den urbana medelklassen så har de fattiga, outbildade, rasistiska lantisarna helt plötsligt fått en kandidat att rösta på som inte är en etablissemangskandidat och som inte kallar dem för fattiga, outbildade rasistiska lantisar. Har de fattiga, outbildade rasistiska lantisarna en riktig tur så kommer "deras" kandidat att adressera frågor som är viktiga för dem istället för frågor som bara berör den urbana medelklassen.

Och då kan det hända saker som opinionsinstituten, etablerad media, etablerade politiker och urban medelklass inte trodde kunde hända.
  • Anonym (Jz)
    Xenia skrev 2024-11-17 10:12:38 följande:
    Ja, att det handlar om ekonomi och att de som röstar på Trump tror att han kan rädda landets och deras egen ekonomi, det vi alla.

Att det handlar om att bli av med illegala invandrare, det har också framkommit. Men jag fattar inte varför just den frågan är så stor. På vilket sätt påverkas den vanliga amerikanen negativt av det? Javisst ja, de är knarklangare och mördare.

Men vad är "woke galenkap" och på vilket sätt påverkas vanliga amerikaner av det?
    Jag bor inte i USA och jag kan bara återberätta vad jag har läst och tittat på, så...

Det verkar som att majoriteten uppfattade ekonomin under Trump som bättre, inte bara hans tidigare väljare. Det verkar som att han fick en del nya.

När ekonomin stagnerar då är immigration, särskilt illegal sådan, alltid ett problem. För många mun som vill ha mat helt enkelt.

Woke galenskap är iden att hela värlens orättvisor kan reduceras till förtryckare och förtryckta, kombinerad med fascistiska inslag av cancel culture. En religion liknande kult som har kidnappat den ursprungliga woke rörelse (vilken är inte det minsta galen). Exempel på galna woke ideer är they/them pronomina för singular, biologiska män i kvinnlig idrott, och queers for palestine.
    Woke galenskap verkar inte påverka dagliga livet så mycket men blev ett kvitto på att vänstern har tappat förnuftet.
  • Anonym (Huh)
    nihka skrev 2024-11-17 08:15:41 följande:
    Vänta, vet du inte att om att republikanerna gjorde sitt sämsta val i procents övervikt i röster (förutom att man till och med förlorade the popular vote 2016) sedan valet 2000? Nästa all time low går hela vägen tillbaka till Nixon 1969. Hur ska jag kunna ta dig på allvar när du inte ens vet det?

Du jämför Trump med NIxin. OK. Jag ser också Gate-likheterna.

en.wikipedia.org/wiki/List_of_United_States_presidential_elections_by_popular_vote_margin
    Du kanske ska läsa länkarna du refererar till. Republikanerna gjorde sitt bästa val i procentuell övervikt i röster (1,72%) sedan 2004. Försök igen!
  • nihka
    Anonym (Huh) skrev 2024-11-18 11:22:07 följande:
    Du kanske ska läsa länkarna du refererar till. Republikanerna gjorde sitt bästa val i procentuell övervikt i röster (1,72%) sedan 2004. Försök igen!
    Precis! Försök igen och se om du klarar av att läsa tabellen rätt.
  • Anonym (Röstar på partiet)
    nihka skrev 2024-11-18 16:02:41 följande:
    Precis! Försök igen och se om du klarar av att läsa tabellen rätt.
    Och återigen: Rent känslomässigt verkar du vara på Trump-nivå, du klarar inte erkänna och acceptera en valförlust.

I din argumentation framstår du som att du själv, Harris och Demokraterna blev bestulna på valsegern...
  • Anonym (Gillar)

Han utstrålar en positiv manlig självsäkerhet. Karln är helt enkelt väldigt sexig.

Svar på tråden Varför gillar så många Trump?