• nattuw

Varför gillar så många Trump?

Anonym (Paula) skrev 2024-11-05 11:06:21 följande:
    Varför gillar så många Trump?
    Har Trump kallat väljare för för "Basket of deplorables"och "garbage"?

Hur såg inflationen ut under Trumps förra presidentperiod och hur har inflationen sett ut under Bidens tid som president?
  • nattuw
    Xenia skrev 2024-11-14 18:26:13 följande:

Och är det presidenten som själv avgör om det blir inflation eller inte?

Vill du eller vill du inte försöka förstå varför människor röstade på Trump?
  • nattuw
    Xenia skrev 2024-11-14 21:52:27 följande:
    Du menar att de röstade på honom för att de felaktigt skyllde inflationen på Biden?

Men det verkar ändå konstigt. Det hände väl tråkiga saker under Trumps tid också, som pandemin. Men ingen skyllde det på Trump.
    När folk får det sämre har de en tendens att leta efter alternativ. Oavsett om det är i USA eller i Sverige.

Hade det gått lasta Trump för pandemin så hade det funnits personer som skyllt pandemin på Trump.
  • nattuw
    Xenia skrev 2024-11-16 14:21:24 följande:
    Hur tänker man när man anser att den rike Trump och den ännu rikare Musk inte hör till "etablissemanget"? Vad krävs för att kvalificera till "etablissemanget"?
    För att vara kvalificerad till "etablissemanget" behöver du först och främst var en av de som ser på "Joe Six-Pack" som a "Basket of deplorables" eller "garbage" och aldrig skulle kunna tänka dig att besöka något så vulgärt som en WWE gala.
  • nattuw
    Anonym (GF) skrev 2024-11-16 19:59:18 följande:
    Så du har en egen definition av vad ordet betyder?

Ja, det är väl på den intelligensnivån Trumps anhängare ligger på. 
    Om du läser vad jag skriver ser du att jag inte definierat vad ordet betyder.

Jag ser att du hellre maler på om Trump än försöker förstå varför det gick som det gick.
  • nattuw
    Xenia skrev 2024-11-16 22:38:47 följande:

Men vad har det med definition av etablissemang att göra? I Sverige skulle det vara dels regeringspolitiker, dels företagsledare och rika öht. Men för trumpister tycks det ha en annan betydelse.

Ja hur förklara det på ett enkelt sätt. Det som här avses med etablissemanget är det kluster av politiker, media och företagare som har täta band med varandra.

När det klustret anser sig ha en gemensam fiende så kommer den gemensamma fienden att framstå som antietablissemang. Och det oavsett om det handlar om ett europeiskt populistparti eller en amerikansk dokusåpapresident.

När "etablissemanget" vrider på ännu mer och börjar racka ner på den gemensamma fiendens väljare för att de väljarna inte tillhör den urbana medelklassen så har de fattiga, outbildade, rasistiska lantisarna helt plötsligt fått en kandidat att rösta på som inte är en etablissemangskandidat och som inte kallar dem för fattiga, outbildade rasistiska lantisar. Har de fattiga, outbildade rasistiska lantisarna en riktig tur så kommer "deras" kandidat att adressera frågor som är viktiga för dem istället för frågor som bara berör den urbana medelklassen.

Och då kan det hända saker som opinionsinstituten, etablerad media, etablerade politiker och urban medelklass inte trodde kunde hända.
  • nattuw
    Xenia skrev 2024-11-17 10:12:38 följande:
    Men vad är "woke galenkap" och på vilket sätt påverkas vanliga amerikaner av det?
    Den ursprungliga tanken med att uppmärksamma hur vissa grupper blev diskriminerad spårade ur och förvandlades till något som närmast kan beskrivas som galenskap.

Hudfärg och kön blir viktigare än meriter vid anställningar.

Människor fryses ut och förlorar sina jobb för att de använt fel pronomen.

Könsbyte för ungdomar där det inte är utrett om de verkligen är transsexuella vilket kan få ödesdigra konsekvenser senare i livet.

Män som kallar sig kvinnor och får delta i kvinnoidrotter vilket gör att konkurrensen snedvrids eftersom biologiska män har en muskulär fördel.

Män som kallar sig kvinnor och som har dömts till fängelse har blivit placerad på kvinnofängelser där de våldtagit kvinnliga interner.

Män som kallar sig kvinnor får tillträde till kvinnornas omklädningsrum och många föräldrar vill inte att deras minderåriga döttrar skall behöva riskera att mötas av erigerade penisar när de byter om.

Att klämma in karaktärer med olika kön, hudfärg och sexuell läggning i filmer och tv-serier har blivit viktigare än att berätta en bra historia. Fast det håller nog på att ändras eftersom publiken uteblir och underhållningsindustrin inte kan ta hur stora förluster som helst.
  • nattuw
    Xenia skrev 2024-11-21 19:03:32 följande:
    "godhetssignalerande" vad är det för något? Totalt obegripligt skällsord.
    Wikipedia: "Godhetssignalering är att uttrycka moraliska värderingar med huvudsakligt syfte att stärka den egna sociala ställningen inom en grupp."

sv.wikipedia.org/wiki/Godhetssignalering
  • nattuw
    Xenia skrev 2024-11-22 12:44:49 följande:
    Jag har en känsla av att folk använder mer osakliga argument nuförtiden. Jag minns iaf inte "godhetssignalerande" från förr.
    Osakliga argument är nog en följd av sociala medier och dess algoritmer som förstärker de filterbubblor där den andra sidan alltid framställs som Satan själv. Och Satan måste till varje pris förgöras.

Fast "godhetssignalerande" har nog funnits i alla tider eftersom priset för att gå emot gruppens rådande uppfattningen av vad som är god moral kan bli väldigt högt.
  • nattuw
    Xenia skrev 2024-11-25 16:39:02 följande:
    Och vad kallas det när man (som Trump) signalerar att man tillhör den rasistiska och sexistiska och osofisterade gruppen?
    Du menar vad man kallar de som tillhör den arbetarklass som den urbana medelklassen föraktar?

De som i Sverige tidigare kallas gråsossar kallas idag för högerextremister. Vad den tidigare benämningen på den amerikanska arbetarklass som sett sin och sina barns framtid gå upp i rök var vet jag inte men idag kallas den tydligen rasistisk, sexistisk och osofistikerad
  • nattuw
    Xenia skrev 2024-12-01 00:40:52 följande:
    Nu känner jag inga trumpister, men jag skulle säkert ifrågasätta  om de framförde olaglig immigration som ett jättproblem..

3. De behövs eftersom det finns okvalificerade arbeten i USA (som kanske inte de infödda vill ta)
    Argumentet att fattiga invandrare skall användas till de jobb som landets innevånare inte vill göra är bara ett snäpp över att direkt argumentera för slaveri. Särskilt när det handlar om illegala invandrare utan rättigheter.
  • nattuw
    Xenia skrev 2024-12-03 12:00:58 följande:
    Är inte USA till stor del uppbyggt av fattiga invandrare?
    USA är även till stor del uppbyggt av slavarbete. De flesta är idag överens om att slavarbete inte bör förekomma och att ett återinförande av slavarbete inte är önskvärt.

Därför bör vi inte införa ett de facto slaveri bakvägen och påstå att det handlar om humanism.
  • nattuw
    Xenia skrev 2024-12-04 12:13:58 följande:
    De som vill kasta ut mexikanerna struntar totalt i om de "slavarbetar" i Mexiko, om de får leva på svältgränsen eller om de tvingas arbeta för kriminella karteller. Så det argumentet är bara hyckleri. En del illegala flyr från andra länder via Mexiko, från våld och förtryck.
    Samma sak gäller de som inte vill slänga ut mexikanerna. De struntar i om Mexikaner i USA får leva på svältgränsen eller sugs upp av kriminella organisationer. Huvudsaken är att det går köpa billiga avokados som plockats av billig illegal arbetskraft.

Sedan får flyktingförespråkarna även ett ypperligt tillfälle att prata om sin humanism och hur mycket de bryr sig om flyktingar. Det vill säga ända tills att dessa att flyktingar dyker upp på deras tröskel och plötsligt förvandlas från något abstrakt till människor av kött och blod.
  • nattuw
    Xenia skrev 2024-12-06 23:48:11 följande:
    Många fruktar ju att Trump är en fara för demokatin.
    Enligt svensk media är världen och demokratin på väg att gå under varje gång en republikan blir vald till USA:s president.
  • nattuw
    Padirac skrev 2024-12-07 18:41:18 följande:
    Nä! Är det sant!
    Ja tyvärr är det så. Oavsett om det handlade om Reagan, Bush (båda far och son) eller Trump så går demokratin och jorden under varje gång en republikan blir president i USA.

Det är inte utan att man börjar fundera på om inte apokalypsens fyra ryttare riskerar att bli utarbetade.
  • nattuw
    Anonym (Va?) skrev 2024-12-08 11:12:34 följande:

Tror inte den påstådda Wokeismen (om nåt sånt ens existerar) är anledningen till att Trump vann?

Woke är ett hittepåord som man kan fylla med lite vad som helst innehållsmässigt, och kasta på sina meningsmotståndare man inte orkar ta en debatt emot. Oerhört skickligt och effektivt emotionellt symbolspråk. Nån borde få ett pris för att ha uppfunnit ordet woke. MEN jag tror inte det var därför Trump vann alls..

Du menar att Woke skulle vara ett hittepåord i klass med  "antivaxxer" och "klimatförnekare"? Det  stämmer inte.

Woke myntades av en rörelse som såg sig själva som Woke (vaken) eftersom de var vaken och såg de orättvisor som andra inte såg. När den rörelsen började spåra ur och svamla om menstruerande och gravida män samt beskriva hur kränkande det var att bli tilltalad med fel pronomen plockades ordet upp av andra som en benämning på de som själva ser sig som Woke.

Men nej det är inte troligt att fråga om huruvida kvinnor med penisar skall få vifta med sina kvinnliga penisar framför dina döttrar när de är naken i ett omklädningsrum som i sig själv vann valen åt Republikanerna. Men det går inte utesluta att det var en del i varför de amerikanska väljarna valde att lägga sina röster som de gjorde.
  • nattuw
    Xenia skrev 2024-12-08 23:49:36 följande:

Har jag fått med allt nu?

Inte riktigt.
    Trump har redan varit president i en period så han var inte ett oprövat kort.
  • nattuw
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-12 17:45:12 följande:
    När SVT intervjuade personer som röstade på Trump sa väldigt många att de inte gillade Trump som person, men däremot hans politik. 
    Vilket är den bästa anledning som finns för att lägga sin röst på en kandidat.

"Jag är inte intresserad av att umgås med de politiker jag röstar på. Jag vill bara att de skall göra mitt liv bättre."
  • nattuw
    Anonym (Hh) skrev 2024-12-15 07:49:44 följande:
    Klimatförnekarna....?

Vad är det för jäkla ord? Vägrar de gå med på att det finns klimat?
    Det är ett invektiv som används för att försöka tysta berättigad kritik mot de som tror att jorden kommer att gå under om jordens medeltemperatur ökar med två grader.

Jämför med antivaxxare som var ett invektiv som inte användes mot de som var emot vaccin utan mot de som hade invändningar mot massvaccineringar och de angrepp på demokratin som följde Covid-19.
  • nattuw
    Xenia skrev 2024-12-21 11:29:21 följande:

En orsak till att jag anser att de icke-rika amerikanerna inte vet sitt eget bästa är sjukförsäkringen. Obamacare var en bra början men den håller republikanerna på att riva upp.

En annan är att ökade inkomstklyftor ökar våldet. Hur många skjuts ihjäl varje dag i USA? Hur många skolskjutningar sker varje år i USA? I stället för att bekymra sig över detta så hänger de upp sig på "woke".

Jag tror inte medelamerikanern vet så mycket om övriga världen. I så fall skulle de kräva både ordentlig sjukförsäkring och större trygghet. Nu tror de att USA är det bästa landet i världen. Beviset är ju alla som vill över gränsen från Mexiko.

Så du anser dig bättre lämpad att förstå vad som är bäst för "de icke-rika amerikanerna" än vad "de icke-rika amerikanerna" själva är...
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?