Anonym (Halv amerikan) skrev 2024-11-08 10:02:30 följande:
Därför att dom flesta av hans väljare är väldigt dåligt insatta i politik och inte de skarpaste knivarna. Tittade på SVT häromdagen, och en av hans "nyckel" väljare dök upp Dessa män ser fan likadana ut. Och du kan ge dig fan på att dom antingen använder ordet woke eller transgender flera ggr. Vad gjorde denna man? Jo, han använde ordet transgender I var och varannan mening. Och svamlade om hur barn dyker upp i djur kostymer till skolorna...wtf? Det måste finnas betydligt viktigare saker att koncentrera sig på
Största skälet är skatten, folk vill få det bättre. Speciellt medel och låg. Men missar samtidigt att Trump kommer sänka den för höginkomsttagare och möjligtvis skatt på dricks. Dom kommer inte se skymten av mycket bättre ekonomi. Son sagt dom är dåligt insatta i politik. Och väljer dessutom en sexual förbrytare och dömd sex brottsling. Som min farsa sa, "we are doomed to an eternity in hell"
Det kommer inte stå nå fagra saker i historien om USA, efter Trump plöjt fram. Mycket saker kommer tvärtom bli sämre. Till och med miljön.
Hur kan man kalla detta demokrati? En president som vill ta ifrån människors rättigheter. Man ska inte få leva som man vill. Och kvinnor ska definitivt inte bestämma över sina egna kroppar. Hans "fred", innebär dessutom att Ukraina ska ge upp sitt land och ge det till Ryssland. Vettskrämd försöker Zekensky hålla sig på god fot med Trump. Hans land kanske snart ska ges bort från en diktator till en annan. Andra politiker, inklusive vår egen statsminister. Gratulerar Trump. Dom även vettskrämda över om Trump ska skicka Sverige in i ett krig.
Jag skäms och är bestört. Vad är det för jävla fel på människor och världen som stort? Jag tycker synd om en del. För jag tror genuint inte att dom förstår. Vad det innebär med Trump i 4 år. Någon som är vän och har samröre med andra diktatorer. Hoppas ni sover gott än så länge. Snart, kommer ni garanterat inte göra det.
Ser du på världsbilden i stort är det rätt mörkt. Autokrata krafter har makt överallt, sett till historien är detta inget konstigt, snarare normen. Det är själv-tjänande på bekostnad av andra, demoniserande av minoriteter. Girighet. Förtryckande. Det är lätt att glömma att det är en relativt kort period som demokrati varit norm även för oss i västvärlden. Det lagar och förordningar vi lever under i många länder är inte grunden skrivna utifrån demokrati. Autokrater har börjat anpassa sig till hur populär demokrati är, statliga medier pumpar ut propaganda, folks ges illusionen av valfrihet, när de i själva verket oftast är maktlösa. Vad är ett val det enda valet du någonsin har är Putin tex.
Det som jag som också är halv-amerikan ser som största skräcken med Trump är hans mål att byta ut civila i regeringen med lojalister. Detta har redan gjorts i hans eget parti, det har gjorts i supreme court. De få bromsklossar som finns för att stoppa avrättadet av demokratin i USA slipas sakta ner. Det i sig känns väldigt skrämmande, tanken att det skulle kunna bli en skuggdemokrati även i USA. Jag har iofs försiktig optimism. Jag tror att Trump at så otroligt inkompetent att han kommer försätta landet i en sån horribel ekonomisk situation att folk börjar inse hur de blivit lurade. Massdeportations kommer vara ofantligt kostsamt för landet. Tariffs across the board kommer vara ofantligt kostsamt för vanliga låg/medelinkomsttagare. Det är vansinnigt dåliga, ineffektiva och förödande "lösningar" han har. Jag tror inte han är kompetent nog. Han är för dum för att fullt ut leva upp till hotet han själv innebär