• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • Anonym (Extra)
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-07 11:45:45 följande:
    Du har nog ganska mycket rätt.

Efter att nu ha kollat mer på amerikanska medier, även icke traditionella medier, har jag fått ännu mera bekräftelser på det jag skrev i ett tidigare inlägg:

Att den stora majoriteten som röstar på Trump röstar egentligen i första hand på partiet, alltså på Republican Party.

Och egentligen röstar man så för att man tydligt saknar förtroende för Harris och den politik som Democratic Party står för och som Biden har stått för.

Och folk i allmänhet har mindre förtroende för de politiker som representerar Democratic Party,
    såväl för Harris, Biden som deras övriga topp-politiker,
    och det verkar vara ännu tydligare på lokal nivå i många delstater,
    många väljare har uppenbarligen ännu lägre förtroende än för de politiker som på lokal nivå representerar Republican Party.

Mitt intryck är att generellt gäller att många av de lokala politiker som representerar Democratic Part i genomsnitt har mycket lägre kompetens, i en generell jämförelse med många av de lokala politiker som representerar Republican Party.
    Jag vill poängtera att jag inte tror att kändiseliten ägnar sig åt hokuspokus men finner det inte långsökt att det finns en elit som söker förbjudna kickar för att piffa upp tillvaron.

Toppolitiker som Harris och Biden är omgiven av celebriteter där kändisskap oftast går i arv. Det är en kändiselit som ägnar sig åt välgörenhetsprojekt och jag kan täcka mig att det sticker i ögonen för arbetsklassen där kontrasterna är tydligare i USA än vad den är i Sverige. 

Jag tror också att det finns en lägre kometens hos demokraterna men deras kunskapslucka beror på att eliten ärver sitt kändisskap, det är en grupp människor som läser sig till kunskapen men vet inte hur kunskapen ska omsättas i praktiken. Även om Trumps far var bildad så har Trump en annan erfarenhet som demokraterna inte kan läsa sig till, dessutom har demokraterna media vid sin sida. Om demokraterna eller kändiseliten begår brott så räcker det med att betala sig ur straffet, demokraterna har skapat ett system som ska skydda eliten.
  • Anonym (Glenn här igen. Glenn "Exet" Erixon.)
    Anonym (Malin) skrev 2024-11-07 14:13:12 följande:

Demokraterna och den amerikanska vänster hållet dessutom på med massa woke trams istället för att hjälpa arbetarklassen därför många slutat rösta på dom.

Jo, HBTQ-frågan är inte oviktig, men det finsn annat som den genomsnittlige amerikanen värderar högre.

Demokraterna står bland annat för identitetspolitik där inkvotning ska ske med urval av ras och kön.
  • nihka
    Konstatera skrev 2024-11-07 02:28:27 följande:

Dessutom ska tilläggas attt Trump är en otroligt välförtjänt vinnare. Vi har just bevittnat den största indivuduella bedriften av en presidentkandidat sedan Napoloeon Bonaparte. Killen vinner en gång, förlorar ett val för att sedan vinna igen. Bara där är han historisk. Därtill har Trump haft hela etablismenaget emot sig, åtalats, varit föremål för mordförsök, haft 90% av media emot sig men likväl har Mr Orange vunnit övertygande. 

Säg en politiker som stått för en större bedrift. 

"Killen"? Han är 78 år. Individuell, nej en jättestab av människor och en jättepåse pengar.

Tycker du inte att personer som bryter mot lagen ska ställas till svars? Trumps rap sheet är ju ganska lång och han vinner brottslighetsligan överlägset. Hur kan han ha haft 90% av media emot sig? Har de inte tidningar söder om New York?

Grover Cleveland, demokrat som vann, förlorade och vann.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-07 12:01:05 följande:

När man lyssnar och läser (andra än svenska medier) så slås man ofta av att många som stödjer Demokraterna ger intryck av att generellt vara i huvudsak  känslostyrda människor, som sällan sakligt diskuterar ekonomiska frågor eller sakfrågor.
    Medan många som stödjer Republikanerna är mer faktabaserade, diskuterar ekonomiska frågor och andra sakfrågor.

Medan man i många svenska medier ofta kan märka en strävan, en agenda, att framställa det ungefär tvärtom, att de som röstar på Trump alla är farliga människor, eller åtminstone framställs i många svenska medier som farliga människor med farliga känslor.

Ett exempel i svenska medier, och bland många svenskar, är att den där "förskräckliga" shamanen från stormningen av Capitolium genom svenska medier har fått stor genomslagskraft och upplevs som betydelsefull och något betydelsefullt hos många svenskar.
    Medan den personen är både okänd och fullkomligt betydelselös bland de allra flesta i USA och i övriga världen.
    I USA och i övriga världen bryr man sig mycket lite om att den där figuren rent visuellt ser spännande och sensationell ut på foto, för i övriga världen är man van vid mer märkliga figurer än den där.
    Medan många i Sverige har det där fotot och den där personen fastetsad på näthinnan och man låter det visuella påverka ens känslor.
    Och tack vare många svenska medier, deras strävan och deras agenda, så verkar många svenskar känslomässigt koppla ihop den där "förskräckliga" shamanen med Trump, oavsett att någon koppling i verkligheten aldrig har påvisats.

Ett annat färskt exempel är att när Trump lågmält säger ?fight? så översätts det i svenska public service textrad till ?kriga?.  
    Medan när den färgade kvinnan Harris upprepat och med högt tonläge använder ordet ?fight, fight?, och t o m sträcker upp en knuten näve i luften, så översätts det till ?kämpa?.
    Jag tycker att det är ganska uppenbart att någon låter sig styras av en helt annan strävan och agenda också i detta lilla exempel.
    Med en sådan strävan och agenda så råder det ingen tvekan om att man lyckas påverka många människor, särskilt då de människor som låter sig styras mera känslomässigt.

Är det en treåring som står och förklarar för en tvåring hur världen fungerar?

Dom blåa är känslostyrda och dom röda är sakliga. Ja jävel vad många sakliga kvinnor och osakliga män det dök upp där helt plötsligt - typ hälften av den röstande befolkningen. Hahaha!
  • Anonym (Extra)
    nihka skrev 2024-11-07 16:48:31 följande:

Dom blåa är känslostyrda och dom röda är sakliga. Ja jävel vad många sakliga kvinnor och osakliga män det dök upp där helt plötsligt - typ hälften av den röstande befolkningen. Hahaha!
    Det blåser högervindar i hela Europa på grund av att man är trött på vänsterpolitiken. Du kan nog vara lugn, detta är ett normalt förlopp och vänsterpolitik brukar röstas bort när man har tröttnat på den. 
  • nihka
    Anonym (Extra) skrev 2024-11-07 17:01:14 följande:
    Det blåser högervindar i hela Europa på grund av att man är trött på vänsterpolitiken. Du kan nog vara lugn, detta är ett normalt förlopp och vänsterpolitik brukar röstas bort när man har tröttnat på den. 
    Nu har ju dina bisarra tankar om höger-vänster  och saklig-känslostyd sin grund i din egen känslostyrda tillvaro.

USA ligger inte i Europa utan på andra sidan Atlanten och det var tämligen jämt mellan höger och vänster i veckans val.
  • Anonym (Röstar på partiet)
    nihka skrev 2024-11-07 16:48:31 följande:

Menar du att vita gubben Trump är en treåring och den där färgade kvinnan Harris skulle mer vara som en tvååring då?
    Jag tycker inte det är ok av dig med en sådan beskrivning och jag delar inte din åsikt.

Ingen har sagt något om alla eller hälften av den röstande befolkningen. Jag har beskrivit vad jag har lagt märke till gällande många av dem jag läst och lyssnat till.

Genom att studera många olika amerikanska medier, och andra internationella medier, genom att prata med flera som bor i USA, så har jag bildat mig de uppfattningar som jag berättar om, och jag noterar att det finns tydliga skillnader mellan medierapporteringen i svenska medier i jämförelse med amerikanska.
    Om du inte håller med om det så är det min uppfattning att du saknar all koll på amerikanska medier.

Jag har fått en tydlig bild, det är min uppfattning, att många som stödjer demokraterna är känslostyrda, de diskuterar inte ekonomi och verkar inte bry sig om andra sakfrågor, utan förmedlar mycket mera känslor och hur de känner för än det ena och än det andra.
    För mig är det tydligt att många fler republikaner mera resonerar om sakfrågor och i jämförelse mycket mindre om hur de känner.

Jag har inte kollat någon statistik, men om det är din uppfattning att fler kvinnor stödjer demokraterna, och om du med det menar att kvinnor generellt är mer känslostyrda, så har jag ingen anledning ifrågasätta din uppfattning.

För din och andras skull påpekar jag att jag inte har lagt någon som helst värdering i detta, jag har inte skrivit något om att det ena eller det andra skulle vara bättre eller mera rätt, inget om bra eller dålig med att vara känslostyrd.
    Jag har bara berättat om min åsikt att jag enkelt kan konstatera att dessa skillnader finns.

Om du anser dig ha belägg för motsatsen skulle det vara intressant om du kan berätta om hur du har kommit fram till det?
  • Anonym (Extra)
    nihka skrev 2024-11-07 17:31:14 följande:
    Nu har ju dina bisarra tankar om höger-vänster  och saklig-känslostyd sin grund i din egen känslostyrda tillvaro.

USA ligger inte i Europa utan på andra sidan Atlanten och det var tämligen jämt mellan höger och vänster i veckans val.
    USA kanske inte uppskattade EU:s politik?  
  • Xenia
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-07 11:45:45 följande:
    Du har nog ganska mycket rätt.

Efter att nu ha kollat mer på amerikanska medier, även icke traditionella medier, har jag fått ännu mera bekräftelser på det jag skrev i ett tidigare inlägg:

Att den stora majoriteten som röstar på Trump röstar egentligen i första hand på partiet, alltså på Republican Party.

Och egentligen röstar man så för att man tydligt saknar förtroende för Harris och den politik som Democratic Party står för och som Biden har stått för.

Och folk i allmänhet har mindre förtroende för de politiker som representerar Democratic Party,
    såväl för Harris, Biden som deras övriga topp-politiker,
    och det verkar vara ännu tydligare på lokal nivå i många delstater,
    många väljare har uppenbarligen ännu lägre förtroende än för de politiker som på lokal nivå representerar Republican Party.

Mitt intryck är att generellt gäller att många av de lokala politiker som representerar Democratic Part i genomsnitt har mycket lägre kompetens, i en generell jämförelse med många av de lokala politiker som representerar Republican Party.
    Om vi jämför Kamala Harris och Donald Trump så är Harris minst lika välutbildad som Trump, hon har juridisk utbildning.

Jag tror det är snarare tvärtom, de "vanliga människor" som dyrkar Trump, saknar förtroende för högutbildade, de ses som "eliten" man vill bli av med.

Jag har aldrig fattat vad Biden gjort som är så hemskt. Priserna har höjts. Är det politikernas sak att bestämma priserna på mat, bilar m m? Det var så man gjorde i  Sovjet.
  • Xenia

Hur får ni det till att demokrater är mer känslostyrda än republikaner? Kolla bara på de som hejar på Trump vid hans möten, de verkar sannerligen helt känslostyrda och därför lätta för Trump att manipulera.

Svar på tråden Varför gillar så många Trump?