Inlägg från: Anonym (Huh) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Huh)

Varför gillar så många Trump?

Reasonandsense skrev 2024-11-08 10:15:09 följande:

John Kelly ich Mark Milley kallade ju bäda Trump för en "fascist". Men vad vet vänsterextremister som dom? 🤷?♂️

Nej vänta nu, fet här är ju högt uppsatta Amerikanska generaler som fick tunga poster av dåvarande President Trump. När allierade kommer med såna här refernser, vem behöver fiender.🙄 Kanske är Trump inte så vettig, när x antal f.d. allierade till honom påstår det. Jag tycker det är uppenbart att han inte är vettig redan utan dom här referenserna, men ja.

Menar du att Trump är fascist?
  • Anonym (Huh)

Som svar på TS fråga beror det på en rad olika anledningar. Människor gillar inte det etablerade samhället, människor känner sig överkörda av en liberal vänster i USA som de inte anser står på folkets sida och det finns överlag en väldigt stark misstro mot det som kallas "politisk korrekthet". Trump ses som ett gott slagträ mot etablissemanget, och därför gillar folk honom.

• Anonym (Huh)
    Xenia skrev 2024-11-12 18:56:10 följande:
    Vilka är de goda sidorna? Att han lovar en massa, det brukar politiker göra.

Att han gör papperslösa invandrare från Mexiko till syndabockar, det är  ju klassisk populism, men ingen "god sida".

Beror det på att massmedia är missvisande att 80% av svenska folket är emot Trump (även en del SD:are)?

Är alla stora media i Sverige (SVT, SR, TV4, DN, Svenska Dagbladet, Göteborgsposten, Expressen, Aftonbladet etc) samma sak som "vänstermedia"? Då har du missuppfattat vad "vänster" är. Eller anser du att allt utom SD är "vänster"?
    Du må tycka att han är hur ond som helst, men människor i USA anser att han är bra i deras slagträ mot etablissemanget, dit vänstern (diffust begrepp) anses ingå. Frågan är väl snarare vad de som är emot Trump ska göra åt saken? Har du några idéer?
  • Anonym (Huh)
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-12 20:21:00 följande:
    Trumpen tillhör ju etablisemanget 
    Nej, de som röstar på honom anser inte att han tillhör etablissemanget hur mycket du än tycker att han gör det. Han ses som ett slagträ mot etablissemanget bland de som röstar på honom. Om man någonsin vill förstå hur han kunnat bli president borde detta vara den absolut första insikten.
  • Anonym (Huh)
    Xenia skrev 2024-11-13 09:59:56 följande:
    Det har ju alltid funnits rika och fattiga. Det har alltid funnits ett "etablissemang", varför detta hat mot "etablissemanget" nu?

Att hata de som är välutbildade är illavarslande. I stället borde folk se till att de själva och deras barn blir välutbildade. Att de tar reda på fakta och grundar sina beslut på det istf för på känslor och fördomar.

Kanske internet gjort folk dummare? De tar bara emot den information/propaganda som stämmer med deras egna åsikter och fördomar.

På vilket sätt ska Trump göra USA "great again"? Jag fattar inte ens vad han menar. USA har ju alltid varit stort, både i storlek och makt. Dessutom verkar han vilja göra USA mindre i världspolitiken.
    Svaret på din egen fråga ligger i ditt egna svar här nedan:
    Xenia skrev 2024-11-13 09:50:54 följande:

Ja, vad ska demokraterna göra när folk röstar mot sina egna intressen och följer Trump som de som följde råttfångaren i Hameln?

"Folk är inte så dumma som man tror, de är dummare."

Moralen och omdömet måste ha sjunkit mycket i USA, när så många struntar i att den de väljer till landets högsta ämbete både har usel moral och är totalt opålitlig.

Trump är ju också bara tre år yngre än Biden, han kan bli dement när som helst eller dö i hjärtinfarkt m m. Och då får världen J.D. Vance som president.

Vad exakt gör att du har befogenheter att diktera vad som är folkets intressen? Och på vilket sett är du moraliskt överlägsen de amerikanska väljarna som valde Trump? Denna arrogans och elitism är en bidragande orsak till varför folk röstar emot Demokraterna.
  • Anonym (Huh)
    Xenia skrev 2024-11-14 00:58:32 följande:

Det går ju inte att citera, siffrorna kommer hursomhelst. Får skriva av:

Vita utbildade (college graduate) kvinnor: 57% Harris, 41% Trump
    Vita outbildade (no degree) kvinnor: 35% Harris, 63% Trump 
    Vita utbildade (college graduate) män: 47% Harris, 50% Trump
    Vita outbildade (no degree) män: 29% Harris, 69% Trump

Det där ska ses som ett direkt misslyckande för Demokraterna snarare än något att skryta med. Outbildade människor är nutidens motsvarighet till äldre tiders arbetarklass, och det är arbetarklassen Demokraterna säger sig vilja företräda. Att man misslyckats så fatalt med det är faktiskt jävligt illavarslande.
  • Anonym (Huh)
    nihka skrev 2024-11-15 10:36:52 följande:
    Svar: fel.

Alla som inte gillar Trump är inte "hjärntvättade". Den som tror att alla som inte gillar Trump är hjärntvättade är nog den hjärntvättade i så fall.

Trump är bara en person med väldigt mycket pengar och väldigt låg moral där det sistnämnda hjälper det förstnämnda på traven rejält. Han kommer bli den första presidenten i USAs historia som är en dömd brottsling. Givetvis är det många som inte vill ha personer som anser sig stå över lagen på viktiga poster.
    Om det vore så att Trump är en isolerad företeelse skulle jag kunna köpa det du säger. Men runtom i världen ses samma mönster: Folk beundrar auktoritära ledare, högerpopulismen växer sig starkare och tar alltmer plats och protektionismen ökar, så uppenbart är att Trump inte är ensam. Detta tyder ju på att folk vill ha mer auktoritära ledare, mer högerpopulism och mer protektionism. Varför tror du det är så?
  • Anonym (Huh)
    Anonym (GF) skrev 2024-11-15 13:01:43 följande:
    För att det är oroliga tider. Sedan tar många demokratin för givet. De tror att de kommer att ha kvar sina rättigheter och friheter fast de röstar fram en auktoritär ledare.
    Sedan är det skillnad på icke-demokratier och på demokratier med auktoritära ledare. USA är ju fortfarande en demokrati. 
    Det där var visserligen ett nyktert svar vilket såklart uppskattas, men jag måste ändå säga emot detta. Högerpopulismen har varit på frammarsch i världen sedan slutet av 00-talet, och det skedde en explosion av högerpopulistiska vinster under 2010-talets mitt när tiderna var goda. Det måste ligga något mer i detta.
  • Anonym (Huh)
    nihka skrev 2024-11-15 13:53:37 följande:
    Om det var som du säger skulle inte Trump fått endast knappt 4% fler röster än Harris.
    Men nu är detta en generell trend över hela världen som inte är övergående. Man kan försöka förminska detta som du försöker göra, men faktum är att högerpopulismen faktiskt vinner.

Jag för min del har varit orolig och varnat för detta länge, men folk tar inte detta på allvar. Och jag förstår inte varför? Varför tar du inte detta på större allvar utan istället försöker stryka över detta?
  • Anonym (Huh)
    Anonym (GF) skrev 2024-11-15 16:46:18 följande:
    Fast det har alltid varit så att högervindar har blåst för att sedan är det mer vänstervindar. 

Hur vet du att det inte är övergående?
    Det där håller jag inte med om. Vänstervågen var i synnerhet från mellankrigstiden/ andra världskrigets slut för att ersättas av en avregleringsperiod från oljekrisen. Nu är liberaliseringen påväg att ersättas med protektionism, inte vänsterpolitik. Kolla den här videon, som jag tycker är upplysande:

Så jag håller verkligen inte med att det i nån större omfattning sker en vänstervåg.
  • Anonym (Huh)
    nihka skrev 2024-11-15 19:05:34 följande:
    Jag förminskar ingenting. Proportionell representation ger kanske sken av större skillnader i stöd än det finns. Trump fick knappt 52% av rösterna och Harris drygt 48% av rösterna. Det är knappast en högerpopulistisk trend bland väljarna. 
    Okej, men då får du tycka att det är så om du vill. Själv ser jag det som rätt allvarligt att Trump vinner i USA och att protektionism tar över mer och mer.
  • Anonym (Huh)
    nihka skrev 2024-11-16 13:39:04 följande:
    Valresultatat är inget tyckande och stödjer inte ditt påstående om att högern skulle vara så dominerande. Lite knappt hälften av väljarna röstade inte på Trump.

Att republikanerna stödjer just Trump tycker jag själv är olyckligt.
    Globalt stödjer faktiskt fakta att högerpopulismen är på frammarsch. Sen kan man sitta och låtsas som det regnar bäst man vill, men Trump kommer att vara president, republikanerna gjorde sitt bästa val sedan 1984 och detta med en person som Trump som kanditat. Om vi vänder på frågan: vad skulle få dig att reagera? Att Trump fick 60%? 70%? 80%? 100%?
  • Anonym (Huh)
    nihka skrev 2024-11-16 14:34:48 följande:
    Källa på det?

Det är inte precis så att det är första gången republikanerna vinner och det har varit väldigt jämnt länge. 
    Vänta, vet du inte om att Republikanerna gjorde sitt bästa val sedan Reagan 1984? Hur ska jag kunna ta dig på allvar när du inte ens vet det?

Tycker på allvar att Trump är jämförbar med Reagan, Nixon, Bush sr och jr, osv? Om du inte tycker det får du förklara hur du kan ta så lättvindigt på detta?
  • Anonym (Huh)
    nihka skrev 2024-11-17 08:15:41 följande:
    Vänta, vet du inte att om att republikanerna gjorde sitt sämsta val i procents övervikt i röster (förutom att man till och med förlorade the popular vote 2016) sedan valet 2000? Nästa all time low går hela vägen tillbaka till Nixon 1969. Hur ska jag kunna ta dig på allvar när du inte ens vet det?

Du jämför Trump med NIxin. OK. Jag ser också Gate-likheterna.

en.wikipedia.org/wiki/List_of_United_States_presidential_elections_by_popular_vote_margin
    Du kanske ska läsa länkarna du refererar till. Republikanerna gjorde sitt bästa val i procentuell övervikt i röster (1,72%) sedan 2004. Försök igen!
  • Anonym (Huh)
    nihka skrev 2024-11-18 20:00:30 följande:
    Vad bra att du har förstått att Trump vann. Resten av din galematias kan du dra för någon som bryr sig.
    Jag ska vara ärlig mot dig nu nihka, och ta inte detta personligt, men du är helt omöjlig att greppa. Å ena sidan verkar du så förfärad av att Trump vann att du i ren panik söker något som kan göra att förlusten känns mindre smärtsam, som att det bara var med några få procent. Sen å andra sidan verkar du totalt likgiltig över det och låtsas som att det inte är någon big deal.
    Samtidigt verkar du inte veta vad du pratar om. Tabellen du skickade visar tydligt att Trump gjorde republikanernas bästa val sedan 2004, men du verkar tro att det innebär att de gjorde ett dåligt val... Det går inte ihop. Du verkar inte ens veta vad protektionism är eller att de flestq amerikanska val brukar vara rätt jämna i popular vote (undantag finns, exempelvis Jefferson mot Pickney 1804 eller Monroe mot King 1816, men då får man gå drygt 200 år tillbaka).

Så snälla nihka, förklara vad du egentligen tycker? Det är ytterst förvirrande att läsa det du skriver.
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?