Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-07 11:45:45 följande:
Du har nog ganska mycket rätt.
Efter att nu ha kollat mer på amerikanska medier, även icke traditionella medier, har jag fått ännu mera bekräftelser på det jag skrev i ett tidigare inlägg:
Att den stora majoriteten som röstar på Trump röstar egentligen i första hand på partiet, alltså på Republican Party.
Och egentligen röstar man så för att man tydligt saknar förtroende för Harris och den politik som Democratic Party står för och som Biden har stått för.
Och folk i allmänhet har mindre förtroende för de politiker som representerar Democratic Party,
såväl för Harris, Biden som deras övriga topp-politiker,
och det verkar vara ännu tydligare på lokal nivå i många delstater,
många väljare har uppenbarligen ännu lägre förtroende än för de politiker som på lokal nivå representerar Republican Party.
Mitt intryck är att generellt gäller att många av de lokala politiker som representerar Democratic Part i genomsnitt har mycket lägre kompetens, i en generell jämförelse med många av de lokala politiker som representerar Republican Party.
Jag vill poängtera att jag inte tror att kändiseliten ägnar sig åt hokuspokus men finner det inte långsökt att det finns en elit som söker förbjudna kickar för att piffa upp tillvaron.
Toppolitiker som Harris och Biden är omgiven av celebriteter där kändisskap oftast går i arv. Det är en kändiselit som ägnar sig åt välgörenhetsprojekt och jag kan täcka mig att det sticker i ögonen för arbetsklassen där kontrasterna är tydligare i USA än vad den är i Sverige.
Jag tror också att det finns en lägre kometens hos demokraterna men deras kunskapslucka beror på att eliten ärver sitt kändisskap, det är en grupp människor som läser sig till kunskapen men vet inte hur kunskapen ska omsättas i praktiken. Även om Trumps far var bildad så har Trump en annan erfarenhet som demokraterna inte kan läsa sig till, dessutom har demokraterna media vid sin sida. Om demokraterna eller kändiseliten begår brott så räcker det med att betala sig ur straffet, demokraterna har skapat ett system som ska skydda eliten.