Xenia skrev 2024-11-20 15:01:44 följande:
TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-19 18:25:54 följande:
Jag såg några unga kvinnor på TV. De sa att Trump var som deras pappa. Trump är lite burdus och säger ibland lite konstiga saker, men så är pappor säger de. Men de har ändå ett hjärta av guld. Trump ses som en pappa för USA .
Verkligen ett känslomässigt argument! Ingen kvinna kommer någonsin att ha chansen då. Det är bara en pappa man litar på.
Fast det blir ännu svårförståeligare för mig. Jag kan förstå att en del såg t ex Reagan eller Bush som en trygg pappa (och struntade i deras politik).
Men en pappa som ljuger, förolämpar och säger saker som "grab them by the pussy" eller "they are not human" (om papperslösa mexikaner)? Ja, det beror på vilken slags pappa man har.
Alltså handlar allt om hur karismatisk presidentkandidaten är? Därför vann Kennedy, Clinton och Obama, men Biden och Harris är inte tillräckligt karismatiska? Biden vann bara för att en del absolut inte ville ha Trump, men de har tydligen ändrat sig sen dess.
Jag har fortfarande inte hittat något att gilla hos Trump. Kanske jag är för "svensk".
"
Alltså handlar allt om hur karismatisk presidentkandidaten är?"
Tror det är sällsynt med politiker som lever upp till det jag anser vara en bra ledare, mitt normala tillstånd är politiker förakt så jag har svårt att förstå hur man kan gilla kamala eller trump öht.
"
Ja, det beror på vilken slags pappa man har."
De med daddy issues verkar ha svårt att skilja på stark ledare och grandios narcissism men jag tror mycket handlar om vi mot dom så folk har översende med hur den egna sidan är.
Xenia skrev 2024-11-22 00:34:55 följande:
Tja, år 2016 vann Hillary Clinton folkets röst, år 2020 vann Biden valet, men denna gång vann Trump både valet och folkets röst.
För min del anser jag att nästan vemsomhelst varit bättre än Trump. Förra gången hade han goda rådgivare, den här gången bara de som tycker precis som han. Dvs ingen som kan stoppa honom när han får en galen idé. Förra gången hade han ibland kongessen emot sig, den har gången har republikanena majoritet i både senaten och representanthuset. Dessutom har han utsett konservativa domare i HD.
Det där med maktdelning i den styrande (presidenten), lagstifande (kongressen) och den dömande makten (HD) fungerar inte längre, republikanerna har alla tre i sin hand. Och Trump har republikanerna i sin hand, hur många vågar gå emot honom.
Det allra värsta är att Trump är klimatförnekare. Jordens undergång kommer närmare med honom vid makten. Det är inget som bara amerikaner drabbas av. Därför var Biden en bättre president än Trump.
"
För min del anser jag att nästan vemsomhelst varit bättre än Trump."
Kamala var nästan vemsomhelst när hon tog bidens plats i det primära valet men 'är inte trump' var inte en tillräckligt för att vinna.
något som jag antagligen har svårt att sätta mej in i
men om jag var kvinna och ville ha någon slags 'kvinnor kan/kvinnlig ledare representation', så hade jag inte velat att första kvinnliga presidenten skulle vara vemsomhelst,
jag förstår inte ens varför man förväntar sej något sånt inom politik där det är så mycket maktspel och mygel att den som vill vinna mest antagligen är sämre lämpad än den som blev utfryst tidigt av sina egna.
Kan du komma på någon nackdel hon hade förutom svart, kvinna och att folk röstat 'fel'?
Xenia skrev 2024-11-22 12:44:49 följande:
nattuw skrev 2024-11-22 12:31:34 följande:
Wikipedia: "Godhetssignalering är att uttrycka moraliska värderingar med huvudsakligt syfte att stärka den egna sociala ställningen inom en grupp."
sv.wikipedia.org/wiki/GodhetssignaleringAlltså något som ingen kan veta om någon annan . Därför ogiltigt som argument.
Jag har en känsla av att folk använder mer osakliga argument nuförtiden. Jag minns iaf inte "godhetssignalerande" från förr.
Ibland kan det, som när någon anstränger sej lite väl mycket för att röstfiska.
Borderline Personality Disorder and ?The Chameleon Effect?
One of the biggest and most challenging aspects of
Borderline Personality Disorder (BPD) is often 'The Chameleon Effect' - or 'mirroring'. This is the constant, unconscious change in the person's 'self', as they struggle to fit in with their environment, or the people around them. It is, essentially, a fluctuating identity. It is the manifestation of a basic inability or difficulty in establishing a stable sense of self.
....
It also explains why I am regarded by others as something of a 'social butterfly', constantly flitting from group to group, person to person, being different things to different people, as required. It explains my inability to say ?no?. It explains why my persona changes depending on whom I interact with ? even down to my accent and mannerisms. These are not conscious behaviours, but I have become more aware of them over time. I have begun to catch my Chameleon in action.
https://sarahmyles.net/2013/07/22/borderline-personality-disorder-and-the-chameleon-effect/ Psychologists reveal why Kamala Harris uses 'fake accents' after VP debuts bizarre Spanish twang in latest appearance'There's a possibility she feels like she won't fit in, so she overcompensates by taking this whole accent thing to the extreme.
'I think there could be an element of Harris trying to gain acceptance across these different demographics. But again, I think it's backfiring.'
As well as shaping her accent to suit certain groups, Harris has also been accused of shaping her policy stances to fit what is currently popular.
https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-13857323/psychologists-kamala-harris-fake-accent-hispanic-caucus.html