• Anonym (Kritisk förälder)

    Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?

    Är det verkligen rimligt att socitjänsten bara kan åka till förskolor och skolor och plocka med sig barn hur som helst?

    Borde man inte höra föräldrarna innan något sådant sker? Barnen är ju ändå vårdnadshavare och det känns helt sjukt hur socialtjänsten bara kan upphäva det utan att ens haft den minsta kontakt med oss föräldrar. 

  • Svar på tråden Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?
  • Anonym (Kritisk förälder)
    Anonym (Information) skrev 2024-06-24 11:01:39 följande:
    Du är inte för barnets bästa och det är sorgligt. Helt rimligt att socialtjänsten agerat. 
    Jag är för allas bästa och ser inte att barn står mot vårdnadshavare, utan att det är ett samspel. Olyckliga barn skapar olyckliga föräldrar och vice versa. 
    Socialtjänsten är tyvärr lite som en Elefant i en porslinsaffär. De saknar takt och ton. Jag hoppas för allas skull att de bättrar sig. 
  • Anonym
    Anonym (Tyra) skrev 2024-06-24 09:18:13 följande:

    Jag har funderat mycket på det. Hur kan vår handläggare leva med sig själv efter vad hon har gjort. Men grejen är att Soc in i det sista hävdade att vi föräldrar gjorde fel och var tvugna att ändra oss (trots att psykologerna, och sen även läkare, sa tvärtom). Jag tror att de ljög för sig själva för att stå ut, helt enkelt. (Eller så var de bara jäkligt inkompetenta och korkade.) 


    Vi har gott hopp att få Soc kritiserade av IVO. Men ersättning för lidande och förlorad arbetsinkomst vet jag inte om man kan få när det är Soc. som gjort fel. Jag skulle ju önska att de ansvariga blev personligen ställda inför rätta och straffade, som vem som helst annars som stalkar, trakasserar och är våldsam mot barn skulle bli.  


    Lycka till med att få rätt hos IVO... och ersättning kan du se dig i stjärnorna efter.

    Det är en skam att det ens får heta socialTJÄNST när de mest förstör och förödar där de drar fram.

    Vissa soctanter ljuger så de tror sig själva. Det bästa man kan göra när man får en sån kärring på halsen är att be att få denna utbytt. Det lyckades iaf jag med. Sen blev det ordning och reda.
    Dessvärre kan jag inte berätta så mycket men kan säga som så att hennes egna ungar var föremål för samma myndighet när de var minderåriga. Det fick jag veta via min advokat, som hjälpte mig att slippa LVU-domen som kärringsatan försökte få verkställd.
  • Anonym (Tyra)
    Anonym skrev 2024-06-24 15:03:14 följande:
    Lycka till med att få rätt hos IVO... och ersättning kan du se dig i stjärnorna efter.

    Det är en skam att det ens får heta socialTJÄNST när de mest förstör och förödar där de drar fram.

    Vissa soctanter ljuger så de tror sig själva. Det bästa man kan göra när man får en sån kärring på halsen är att be att få denna utbytt. Det lyckades iaf jag med. Sen blev det ordning och reda.
    Dessvärre kan jag inte berätta så mycket men kan säga som så att hennes egna ungar var föremål för samma myndighet när de var minderåriga. Det fick jag veta via min advokat, som hjälpte mig att slippa LVU-domen som kärringsatan försökte få verkställd.

    Tråkigt att höra att du har liknande erfarenheter!


    Enligt insatta vi haft kontakt med begicks flera formella fel, så vi har ändå visst hopp om IVO. Det är ju det sjuka här, att man inte kan stoppa Soc när de håller på ens när de bryter mot reglerna. Systemet är extremt rättsosäkert, och de som drabbas är barn. 


    För oss var en del av problemet att ärendet mycket snabbt blev en chefsfråga. Det var alltså chefen + handläggaren som var på mötena. Att byta handläggare kändes därför meningslöst och vi var också fruktansvärt rädda att reta upp dem. De kunde ju göra vad som helst! Vi stod helt maktlösa när de gjorde illa våra barn. 


    Men för att knyta an till TS fråga anser jag ändå att Soc behöver kunna omhänderta, och förhöra, barn. Problemet är hur organisationen ser ut och den skriande bristen på kompetens. De instruktioner vi fick av Soc gick i flera fall tvärt emot den moderna forskning vi läst och de råd vi fått från psykologer och andra experter. Soc hade noll koll. Men det är de som bestämmer. 

  • Anonym (Felfel)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-06-25 08:13:10 följande:

    Tråkigt att höra att du har liknande erfarenheter!


    Enligt insatta vi haft kontakt med begicks flera formella fel, så vi har ändå visst hopp om IVO. Det är ju det sjuka här, att man inte kan stoppa Soc när de håller på ens när de bryter mot reglerna. Systemet är extremt rättsosäkert, och de som drabbas är barn. 


    För oss var en del av problemet att ärendet mycket snabbt blev en chefsfråga. Det var alltså chefen + handläggaren som var på mötena. Att byta handläggare kändes därför meningslöst och vi var också fruktansvärt rädda att reta upp dem. De kunde ju göra vad som helst! Vi stod helt maktlösa när de gjorde illa våra barn. 


    Men för att knyta an till TS fråga anser jag ändå att Soc behöver kunna omhänderta, och förhöra, barn. Problemet är hur organisationen ser ut och den skriande bristen på kompetens. De instruktioner vi fick av Soc gick i flera fall tvärt emot den moderna forskning vi läst och de råd vi fått från psykologer och andra experter. Soc hade noll koll. Men det är de som bestämmer. 


    Jag blir så ledsen att läsa det du beskriver. Också av skälet att det får mig att fundera över hur de barn som omhändertas på rätt grunder ändå upplever omhändertagandet.

    Det är klart att det då är viktigt att de kommer bort från förövaren, men behandlas de också dåligt i samband med det kan det ju bli total katastrof - om de liksom upplever att både hemmet och samhället behandlar dem illa. Vem finns då kvar att lita på?
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (Felfel) skrev 2024-06-25 08:55:30 följande:
    Jag blir så ledsen att läsa det du beskriver. Också av skälet att det får mig att fundera över hur de barn som omhändertas på rätt grunder ändå upplever omhändertagandet.

    Det är klart att det då är viktigt att de kommer bort från förövaren, men behandlas de också dåligt i samband med det kan det ju bli total katastrof - om de liksom upplever att både hemmet och samhället behandlar dem illa. Vem finns då kvar att lita på?
    Jag har tänkt detsamma. Och jag har tänkt att om jag hade varit ensamstående och utan socialt nätverk - då hade jag förmodligen inte klarat av att kämpa. De hade fått köra mig till psykakuten, faktiskt. Och mina barn hade hamnat i ett familjehem av den anledningen att Soc stressat sönder deras mamma. 
  • Anonym
    Anonym (Tyra) skrev 2024-06-25 08:13:10 följande:

    Tråkigt att höra att du har liknande erfarenheter!


    Enligt insatta vi haft kontakt med begicks flera formella fel, så vi har ändå visst hopp om IVO. Det är ju det sjuka här, att man inte kan stoppa Soc när de håller på ens när de bryter mot reglerna. Systemet är extremt rättsosäkert, och de som drabbas är barn. 


    För oss var en del av problemet att ärendet mycket snabbt blev en chefsfråga. Det var alltså chefen + handläggaren som var på mötena. Att byta handläggare kändes därför meningslöst och vi var också fruktansvärt rädda att reta upp dem. De kunde ju göra vad som helst! Vi stod helt maktlösa när de gjorde illa våra barn. 


    Men för att knyta an till TS fråga anser jag ändå att Soc behöver kunna omhänderta, och förhöra, barn. Problemet är hur organisationen ser ut och den skriande bristen på kompetens. De instruktioner vi fick av Soc gick i flera fall tvärt emot den moderna forskning vi läst och de råd vi fått från psykologer och andra experter. Soc hade noll koll. Men det är de som bestämmer. 


    För oss, när vi började begära att kärringen byttes ut, satt deras chef med på ett samtal om detta. Efteråt byttes hon ut, visserligen till en liten jäntunge som troligen var nyexad men det blev ändå bättre.

    I vårt fall handlade det om ett äldre barn, gick väl i sjuan när det begav sig om jag minns rätt. Då spelar inte respektive förhör så stor roll, han kunde tala för sig redan då.

    Det är inte heller så att vi föräldrar misstänkliggjordes för något, utan det var sonens destruktiva val som ställde till det. 

    Det löste sig iaf sedan och idag är han högst skötsam.
  • Anonym (Mjau)

    Tycker soc har för lite resurser. Många mer barn som skulle behöva komma ifrån deras vårdnadshavare. 

    Det är mer än rimligt att de kan hämta barnen när fan som helst.
    Sämsta jävla regleringen som finns är att barn har rätt till sina föräldrar.  

    Föräldrar ska förtjäna sina barn. Är man en skit och psykiskt / fysiskt misshandlar sitt barn ska man bli av med barnen tills barnet är stor nog att själv bestämma om hen vill träffa sina skitar till vårdnadshavare. 

  • Anonym (S)

    En av de tragiska sanningarna idag är varje kommun får den socialtjänst som man är beredd att betala för...
    För socialtjänsten är ju inte EN myndighet utan 290...som alla styrs av hur mycket pengar som politikerna tycker att det ska få kosta...och ojojoj vad de fungerar olika bra.

    Jag har jobbar som socionom i olika tjänster och kommuner i 25 år (både inom socialtjänst och utanför) och sett verkligen svart på vitt kommuner där det är katastrofalt och det blir på många håll bara sämre och sämre när kommunerna ska spara....
    För många ärenden per handläggare, hög personalomsättning både bland handläggare och chefer,  oerfarna chefer som tillåts klättra alldeles för tidigt och oerfarna handläggare som lämnas med tuffa utredningar och alldeles för lite resurser för bra insatser tidigt och för förebyggande arbete och för lite stöd och vidareutveckling för att kunna göra bra utreningar och hitta goda insatser.
    Att inte kunna utföra det arbete som man utbildats till urholkar socialarbetarsjälen och många lämnar yrket, går in i väggen eller blir cyniska. 

    Sen har jag även sett kommuner där det fungerar väldigt väl men när det gäller socialtjänsten tiger hälsan verkligen still...väldigt få som berättar om goda berättelser...

    Många väljer boendekommun utifrån skolor men väldigt få checkar in hur väl socialtjänsten fungerar i kommunen de flyttar till/väljer att skaffa barn i för att de inte tror att det rör deras liv...
    Mitt råd är att göra det. 
    För vem som helst kan behöva stöd och vem som helst kan bli orosanmäld....och då vet jag iallafall jag några kommuner som jag INTE skulle vilja ha stöd från eller bli utredd av.
    Tro inte att en rik kommun är lika med en bra socialtjänst. Inte sällan är det tvärtom tyvärr...politikerna vill inte kännas vid eller ens ha de invånarna som är i behov av stöd utan på glassiga fina parker, kommunhus och företagsutveckling...

    Ställ krav på era lokalpolitiker inför nästa val....

  • Anonym (Kritisk förälder)
    Anonym (S) skrev 2024-06-25 21:57:07 följande:

    En av de tragiska sanningarna idag är varje kommun får den socialtjänst som man är beredd att betala för...
    För socialtjänsten är ju inte EN myndighet utan 290...som alla styrs av hur mycket pengar som politikerna tycker att det ska få kosta...och ojojoj vad de fungerar olika bra.

    Jag har jobbar som socionom i olika tjänster och kommuner i 25 år (både inom socialtjänst och utanför) och sett verkligen svart på vitt kommuner där det är katastrofalt och det blir på många håll bara sämre och sämre när kommunerna ska spara....
    För många ärenden per handläggare, hög personalomsättning både bland handläggare och chefer,  oerfarna chefer som tillåts klättra alldeles för tidigt och oerfarna handläggare som lämnas med tuffa utredningar och alldeles för lite resurser för bra insatser tidigt och för förebyggande arbete och för lite stöd och vidareutveckling för att kunna göra bra utreningar och hitta goda insatser.
    Att inte kunna utföra det arbete som man utbildats till urholkar socialarbetarsjälen och många lämnar yrket, går in i väggen eller blir cyniska. 

    Sen har jag även sett kommuner där det fungerar väldigt väl men när det gäller socialtjänsten tiger hälsan verkligen still...väldigt få som berättar om goda berättelser...

    Många väljer boendekommun utifrån skolor men väldigt få checkar in hur väl socialtjänsten fungerar i kommunen de flyttar till/väljer att skaffa barn i för att de inte tror att det rör deras liv...
    Mitt råd är att göra det. 
    För vem som helst kan behöva stöd och vem som helst kan bli orosanmäld....och då vet jag iallafall jag några kommuner som jag INTE skulle vilja ha stöd från eller bli utredd av.
    Tro inte att en rik kommun är lika med en bra socialtjänst. Inte sällan är det tvärtom tyvärr...politikerna vill inte kännas vid eller ens ha de invånarna som är i behov av stöd utan på glassiga fina parker, kommunhus och företagsutveckling...

    Ställ krav på era lokalpolitiker inför nästa val....


    Är det inte bara att vägra ha någon kontakt med dem? Bara enkelt förkunna att det inte finns något att prata om. Meddela att man har yppandeförbud. Socialtjänsten "utreder" ju ändå och de verkar ju ärligt talat inte så intresserade eftersom de inte lämnar ut barnens redogörelser till föräldrarna ändå. 
  • Tow2Mater
    Anonym (S) skrev 2024-06-25 21:57:07 följande:

    En av de tragiska sanningarna idag är varje kommun får den socialtjänst som man är beredd att betala för...
    För socialtjänsten är ju inte EN myndighet utan 290...som alla styrs av hur mycket pengar som politikerna tycker att det ska få kosta...och ojojoj vad de fungerar olika bra.

    Jag har jobbar som socionom i olika tjänster och kommuner i 25 år (både inom socialtjänst och utanför) och sett verkligen svart på vitt kommuner där det är katastrofalt och det blir på många håll bara sämre och sämre när kommunerna ska spara....
    För många ärenden per handläggare, hög personalomsättning både bland handläggare och chefer,  oerfarna chefer som tillåts klättra alldeles för tidigt och oerfarna handläggare som lämnas med tuffa utredningar och alldeles för lite resurser för bra insatser tidigt och för förebyggande arbete och för lite stöd och vidareutveckling för att kunna göra bra utreningar och hitta goda insatser.
    Att inte kunna utföra det arbete som man utbildats till urholkar socialarbetarsjälen och många lämnar yrket, går in i väggen eller blir cyniska. 

    Sen har jag även sett kommuner där det fungerar väldigt väl men när det gäller socialtjänsten tiger hälsan verkligen still...väldigt få som berättar om goda berättelser...

    Många väljer boendekommun utifrån skolor men väldigt få checkar in hur väl socialtjänsten fungerar i kommunen de flyttar till/väljer att skaffa barn i för att de inte tror att det rör deras liv...
    Mitt råd är att göra det. 
    För vem som helst kan behöva stöd och vem som helst kan bli orosanmäld....och då vet jag iallafall jag några kommuner som jag INTE skulle vilja ha stöd från eller bli utredd av.
    Tro inte att en rik kommun är lika med en bra socialtjänst. Inte sällan är det tvärtom tyvärr...politikerna vill inte kännas vid eller ens ha de invånarna som är i behov av stöd utan på glassiga fina parker, kommunhus och företagsutveckling...

    Ställ krav på era lokalpolitiker inför nästa val....


    Var och hur checkar man det? Och kan man verkligen lita på svaren man får? Skolor har ju iallafall betyg och nationella prov. Vad har socialtjänsten man kan jämföra?
Svar på tråden Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?