• Anonym (Kritisk förälder)

Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?

Är det verkligen rimligt att socitjänsten bara kan åka till förskolor och skolor och plocka med sig barn hur som helst?

Borde man inte höra föräldrarna innan något sådant sker? Barnen är ju ändå vårdnadshavare och det känns helt sjukt hur socialtjänsten bara kan upphäva det utan att ens haft den minsta kontakt med oss föräldrar. 

• Svar på tråden Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?
  • Anonym (Anonym1)

Med all respekt för TS och övriga som delat sina upplevelser, ingen rök utan eld brukar det heta. Hur hade ni själva agerat om ni suttit som ansvarig på SOC? Förskolan ringer in en orosanmälan, en tjej har uppgett att pappa har..... eller en pojke uppger att mamma har.... 

Hur hade du/ni gjort? Ringt mamman som kanske är helt ovetandes vad pappan gör på dottern? Ringt pappan och frågat om det stämmer? Väntat till hämtning och bett förskolepersonalen konfrontera förälder? Startat ett ärende? 

Tiden tickar nu vänner... klockan är 15 och snart hämtar en förälder barnet.. tick tack tick tack... inte kan det väl stämma det tjejen berättar att pappa när han druckit coca cola tar med sig tjejen in i duschen eller inte kan det väl stämma att mamma tar sprutor i armen och sen somnar... blåmärkena som förskolepersonalen uppger kan ju uppkommit när dom lekte i skogen på skolan... att det svider när tjejen kissar är väl inte konstigt i februari, tjejer får ju lätt urinvägsinfektion... tick tack tick tack

Skälvklart oturligt i de fall där det inte föreligger något som helst men vart kommer röken ifrån? Att soc hämtar barn för att jävlas eller utan minsta lilla finner jag osannolikt men självklart kan alla göra misstag. Ett misstag är dock alltid bättre än en misshandel som kan fortsätta.. 

Tänkt klart på hur du skulle gjort? Pappan körde nyss från jobbet mot förskolan.. tick tack tick tack

Anonym (Anonym1) skrev 2024-06-23 14:42:06 följande:

Med all respekt för TS och övriga som delat sina upplevelser, ingen rök utan eld brukar det heta. Hur hade ni själva agerat om ni suttit som ansvarig på SOC? Förskolan ringer in en orosanmälan, en tjej har uppgett att pappa har..... eller en pojke uppger att mamma har.... 

Hur hade du/ni gjort? Ringt mamman som kanske är helt ovetandes vad pappan gör på dottern? Ringt pappan och frågat om det stämmer? Väntat till hämtning och bett förskolepersonalen konfrontera förälder? Startat ett ärende? 

Tiden tickar nu vänner... klockan är 15 och snart hämtar en förälder barnet.. tick tack tick tack... inte kan det väl stämma det tjejen berättar att pappa när han druckit coca cola tar med sig tjejen in i duschen eller inte kan det väl stämma att mamma tar sprutor i armen och sen somnar... blåmärkena som förskolepersonalen uppger kan ju uppkommit när dom lekte i skogen på skolan... att det svider när tjejen kissar är väl inte konstigt i februari, tjejer får ju lätt urinvägsinfektion... tick tack tick tack

Skälvklart oturligt i de fall där det inte föreligger något som helst men vart kommer röken ifrån? Att soc hämtar barn för att jävlas eller utan minsta lilla finner jag osannolikt men självklart kan alla göra misstag. Ett misstag är dock alltid bättre än en misshandel som kan fortsätta.. 

Tänkt klart på hur du skulle gjort? Pappan körde nyss från jobbet mot förskolan.. tick tack tick tack

Faktum är att det brukar vara massor av rök, men ingen eld. Om du visste hur få av dessa händelser där soc och polisen hämtar ungarna utan att det i förlängningen leder till konkreta åtgärder i form av LVU tror jag inte du skulle skriva som du gör. 

Dessutom går det inte till som du skriver. Det dröjer oftast dagar och veckor från det att soc får in en orosanmälan till dess att de agerar. 
  • Anonym (För sent)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-06-23 00:29:54 följande:
    :(
    Visste vuxna om din situation men agerade inte? 
    Jag vet inte om alla omgångar. Vi flyttade 12 gånger innan jag fyllde 15, till lika många kommuner.  Jag kan ju gissa varför. Jag vet att jag berättade flera gånger för lärare och jag vet också att de gjorde precis det ts förespråkar - talade med min pappa. Ett par dagar senare flyttade vi igen, varje gång. Och så blev någon straffad, jag eller syskon. Så jag slutade berätta till slut. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2024-06-23 14:42:06 följande:

Du inser väl att TS är den enda här i tråden som inte förstår varför socialtjänsten ibland behöver göra omedelbara omhändertaganden eller ta med barn till polisförhör utan föräldrarnas vetskap?

Att en del andra har erfarenhet av socialtjänstens inkompetens och tidsbrist är en annan sak. Den inkompetensen orsakar fel åt båda hållen. Vi behöver en socialtjänst som är bra på att se skillnad på olika sorters rök och som har tid att leta efter eldhärdar.
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (För sent) skrev 2024-06-23 15:16:03 följande:
    Jag vet inte om alla omgångar. Vi flyttade 12 gånger innan jag fyllde 15, till lika många kommuner.  Jag kan ju gissa varför. Jag vet att jag berättade flera gånger för lärare och jag vet också att de gjorde precis det ts förespråkar - talade med min pappa. Ett par dagar senare flyttade vi igen, varje gång. Och så blev någon straffad, jag eller syskon. Så jag slutade berätta till slut. 

Jag är så ledsen för vad du och dina syskon tvingades genomleva! Man undrar om lärarna kontaktade Soc. 

Det är det här som är så himla skevt. Samtidigt som mina barn felaktigt omplacerades och for väldigt illa av det finns det barn som du och dina syskon där man inte gör något. Och istället för att hjälpa de som behövde hjälp la de tid och resurser på att skada mina barn. 

Vi drabbades strax efter att det tragiska fallet med flickan som drack ättika uppdagades. Jag har funderat på om det påverkade Soc att göra som de gjorde med oss - att de var så rädda att missa något att de liksom tappade tankeförmågan. 

Anonym (För sent) skrev 2024-06-23 15:16:03 följande:
    Vad sa din mamma då? 12 flyttar till olika kommuner. Hade han hela tiden bostäder och arbete som väntade på honom i andra kommuner? Säger inte att du ljuger, men det låter rätt unikt. 

Hur klarade ni av att hela till flytta med skolgång och arbete? 

Jag tror socialtjänsterna behöver en annan typ av fingertoppskänsla och samordning. Jag är nämligen inte av åsikten att det är bättre att socialtjänsten omhändertar 20 barn för mycket än 1 barn för lite. De som tycker så är antagligen bara de som själva inte har drabbats. 
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-23 14:06:38 följande:
    Har lite svårt att se logiken i resonemanget.

Föräldrar/vårdnadshavare ska inte få lyssna på inspelningen, utan istället få den återberättad av tredje part. På vilket sätt skulle det vara mindre känsligt? Antingen återger ju socialtjänsten vad barnet sagt, eller så återger de inte vad barnet sagt. I det första fallet så borde man ju då lika gärna kunna få höra det direkt från källan. I det andra fallet skulle då socialtjänsten sitta och fabulera och hitta på, kanske överdriva eller undanhålla? Vad finns det för poäng med det? Hur ska man som förälder kunna verifiera att barnet verkligen uttryckt det? Vad har föregått samtalet? Vilket är sammanhanget? Det skapar väl bara misstro och jag förstår verkligen inte syftet med det. Det skapar misstänksamhet precis som du säger.

Svara kan man ju göra, men beroende på vad som sägs kan jag tänka mig att bemötandet blir ganska vagt och ganska så kort. 
    Skillnaden är att handläggaren ger dig ett sammandrag, inte explicita detaljer.

Du verkar fortfarande inte fatta att det är barnets rätt att skyddas som går före vuxnas nyfikenhet.
  • Core

Det ska väl mycket till innan man plockar ett barn bara sådär? Måste vara pågående eller initierad utredning om brott skulle jag tro.

Sen ställer jag mig skeptisk till hur de jobbar efter jag hörde dokumentären att stjäla ett barn

Jag hoppas att rutinerna ändrats i grunden sedan dess, en person ska själv inte ha den makten över ett liv.

• Anonym (Beror på)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-23 14:58:14 följande:
    Faktum är att det brukar vara massor av rök, men ingen eld. Om du visste hur få av dessa händelser där soc och polisen hämtar ungarna utan att det i förlängningen leder till konkreta åtgärder i form av LVU tror jag inte du skulle skriva som du gör. 

Dessutom går det inte till som du skriver. Det dröjer oftast dagar och veckor från det att soc får in en orosanmälan till dess att de agerar. 
    De har en skyldighet att inom 24 timmar göra en förhandsbedömning.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-23 16:53:39 följande:
    Vad sa din mamma då? 12 flyttar till olika kommuner. Hade han hela tiden bostäder och arbete som väntade på honom i andra kommuner? Säger inte att du ljuger, men det låter rätt unikt. 

Hur klarade ni av att hela till flytta med skolgång och arbete? 

Jag tror socialtjänsterna behöver en annan typ av fingertoppskänsla och samordning. Jag är nämligen inte av åsikten att det är bättre att socialtjänsten omhändertar 20 barn för mycket än 1 barn för lite. De som tycker så är antagligen bara de som själva inte har drabbats. 
    Jasså? Är det bättre att ett barn dör eller riskerar att dö för att det finns oskyldiga föräldrar? Vidrigt. Fullständigt vidrigt.
Svar på tråden Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?