Smecker skrev 2024-06-22 21:06:47 följande:
Problemet som jag ser det är att okunniga människor har fri och oövervakad tillgång till internet.
Nej, det är inte så socialtjänsten fungerar. Du behöver läsa på lite om socialrätt och barnskyddslagstiftningen, Socialstyrelsen har en hel del kunskapsstöd alldeles gratis på internet.
En fråga: Givet att det inte finns ett perfekt system och att det kan bli fel, vilket fel skulle du välja - ett system där barn omhändertas lite för tidigt, eller ett system där barn omhändertas lite för sent?
Jag delar inte din erfarenhet, men om du påstår att jag har fel, att barn inte kan omhändertas på beslut direkt av socialtjänsten (trots att jag vet att de gör just det) får du gärna hänvisa till aktuellt lagrum.
Din sista fråga är svår att ge ett entydigt svar på. Jag ser det inte som att man kan gissa och göra lite hur som. Beslut måste föregås av en gedigen utredning.
Är ungefär som om en läkare skulle stå och chansa vid operationsbordet. Operera bort organ på patienterna lite slumpmässigt för det KAN ju vara så att att någon har drabbats av cancer, men vi finner inte att vi har tid att göra en grundligare utredning, så därför opererar vi bort din tjocktarm just in case...