Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-22 18:37:26 följande:
Problemet som jag ser det är att "barns bästa" i praktiken beslutas av enskilda socialsekreterare. Misstankar kan vara väldigt vaga, men är det då rimligt att det första steget ska vara att barn omhändertas och det andra steget att starta en utredning?
Många blir falskt anklagade. Jag hoppas att alla som skriver här i tråden anser att det kan drabba dem själva och deras barn också. Rätt som det är får ni ett samtal från polisen att era barn är omhändertagna när ni sitter där på jobbet.
Det är verkligen inte enskilda socialsekreterare som beslutar om akut omhändertagande.
Jag skulle såklart bli väldigt orolig om det hände mig men samtidigt tacksam att samhället reagerar på om de tror att barn far illa. Har jag inte gjort något så kommer ju barnen tillbaka till mig.
Jag hade varit mer upprörd och arg på den som kom med falska anklagelser, än på soc som gör sitt jobb och tar saker på allvar för att skydda barnen. För tänk på de anklagelser som INTE är falska och om soc inte agerar - vad händer med de barnen tror du?