• Anonym (Kritisk förälder)

Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?

Är det verkligen rimligt att socitjänsten bara kan åka till förskolor och skolor och plocka med sig barn hur som helst?

Borde man inte höra föräldrarna innan något sådant sker? Barnen är ju ändå vårdnadshavare och det känns helt sjukt hur socialtjänsten bara kan upphäva det utan att ens haft den minsta kontakt med oss föräldrar. 

• Svar på tråden Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?
    Anonym (C) skrev 2024-06-22 21:47:14 följande:

Nu vet jag inte hur du läste? Jag vet att personal och privatpersoner kan anmäla. Jag frågade dig om du inte tycker att deras oro ska anmälas? Hur tycker du deras oro ska hanteras, de ska strunta i att anmäla?

så du hade hellre sett att polisen kom till ditt jobb och hämtade dig för att socialtjänsten skulle föra en dialog? Och föräldrar som misshandlar och sexuellt utnyttjar sina barn skulle ju givetvis inte ljuga utan de skulle berätta precis allt i dialogen med socialtjänsten?
    Inga barn behöver skyddas och inga utredningar behövs för föräldrarna berättar givetvis sanningen bara soc frågar?

Säkra före det osäkra när något uttryckt allvarlig oro. Som jag skrev!

Om ett barn berättar för dig att deras föräldrar slår dem varje dag, vad skulle du göra? Inte anmäla antar jag, du skulle bara prata med föräldrarna och säger de att nämen vi slår inte barnet, så är allt frid och fröjd sen.

Jag förstår faktiskt inte din logik. Om föräldrar som faktiskt begår de hemskheter du anspelar på. Skulle de vara mer benägna att erkänna de brotten om de hördes efter barnen blivit omhändertagna än innan? Varför det i sådana fall?
    Jag tycker absolut att förskolor kan anmäla, men de måste ju givetvis göra någon bedömning av vad som sägs. Men det största ansvaret faller ju ovillkorligen på socialtjänsten. 
    Anonym (Beror på) skrev 2024-06-22 21:56:35 följande:
    Men du vill ju att de har dialog före! Jag frågar om du inte förstår varför de arbetar i den ordning de gör?

Om du läser ett av mina nyare inlägg så förklarar jag för dig hur det går till. Soc skulle aldrig hota barn med att de inte får träffa sina föräldrar om de inte säger sanningen, eller liknande saker. Samtal med barnen ska bl.a. dokumenteras ordentligt och det är inte bara en ensam handläggare i den där processen, små barn ska prata med särskilt utbildade mm mm.
    När du säger "skulle aldrig". Hur vet du det och hur säkerställs det att så inte sker?
    Mig veterligen är utdragen från dessa barnförhör sekretessklassade och lämnas inte ut till föräldrarna. Inte ens i efterhand. Det finns ingen insyn. Förhören bandas, men det lämnas inte ut. Man vet inte heller vad som sagts till barnen innan bandspelaren startades.  Det är lätt att få intrycket av att socialtjänsten i överhuvudtaget inte är särskilt intresserade över att höra föräldrars version eller att i överhuvudtaget ha någon kontakt med dem. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-22 22:03:49 följande:
    Jag förstår faktiskt inte din logik. Om föräldrar som faktiskt begår de hemskheter du anspelar på. Skulle de vara mer benägna att erkänna de brotten om de hördes efter barnen blivit omhändertagna än innan? Varför det i sådana fall?
    Jag tycker absolut att förskolor kan anmäla, men de måste ju givetvis göra någon bedömning av vad som sägs. Men det största ansvaret faller ju ovillkorligen på socialtjänsten. 
    Nej, de kanske inte erkänner, men barnen har det tryggare någon annanstans än hemma med föräldrar som misshandlar och/eller utnyttjar dom. De får kanske ännu mer stryk för att de skvallrade på dagis om de inte omhändertas.

Tycker du verkligen det är rimligt att släppa hem ett barn till föräldrarna när dagispersonalen sett fysiska bevis för övergrepp t ex? 
  • Anonym (X)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-22 22:08:21 följande:
    När du säger "skulle aldrig". Hur vet du det och hur säkerställs det att så inte sker?
    Mig veterligen är utdragen från dessa barnförhör sekretessklassade och lämnas inte ut till föräldrarna. Inte ens i efterhand. Det finns ingen insyn. Förhören bandas, men det lämnas inte ut. Man vet inte heller vad som sagts till barnen innan bandspelaren startades.  Det är lätt att få intrycket av att socialtjänsten i överhuvudtaget inte är särskilt intresserade över att höra föräldrars version eller att i överhuvudtaget ha någon kontakt med dem. 
    Verkar som du tror det är en konspiration mellan dagispersonalen, socialtjänsthandläggarna, polisen, psykologer mm. 
  • Anonym (Tyra)

Det är redan skrivet men behöver skrivas om och om igen: det är inte fel att Soc kan omhänderta barn akut. Det är livsviktigt att de kan det. Det som är fel är att Socialtjänsten dras med allvarlig resurs- och kompetensbrist. Snabba och svåra beslut tas av för dåligt utbildad personal med för lite erfarenhet på för kort tid. 

Socialtjänsten är ökänd för sin dåliga arbetsmiljö. Det är jättehög personalomsättning för folk vill inte jobba där. Och det vet alla vad som händer med kompetensnivån och möjligheten till kompetensuppbyggnad och -överföring i såna organisationer. 

En sak jag också tycker är viktig att lyfta är att socionomutbildningen inte innehåller något om npf. Nada. (Min källa till det är en nyutbildad socionom.) Men ändå har de i princip oinskränkt makt över dessa barn och ungdomars liv. Det är skrämmande att det får fortgå. 

• Anonym (Beror på)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-22 22:08:21 följande:
    Därför att jag har viss insikt i soc rutiner kring sådant här, från flera olika håll. Det stämmer att föräldrarna inte får höra inspelningarna men däremot hörs de av ett flertal andra personer, inte bara på soc utan även hos domstol, polis mm om det behövs. Om det hade begåtts så grova tjänstefel så skulle det tas omhand.
    Soc håller endast samtal, inte förhör som kan likställas med de som sker hos polisen och inte heller med tingsrättsförhandlingar. Det är inte soc roll att gräva fram sanningen, bara så mycket information som de kan för att därefter sätta in åtgärder eller ta ärendet vidare. De måste inte ens tro på vad personerna berättar för att göra detta. Soc är ingen dömande instans heller på samma sätt som en domstol.
  • Anonym (C)
    Logiken är att barnen ska vara på en säker plats medan föräldrarna utreds!

Men det tycker inte du om jag förstår dig rätt. Barnen ska vara hos sina föräldrar oavsett?
    Anonym (X) skrev 2024-06-22 22:10:57 följande:
    Verkar som du tror det är en konspiration mellan dagispersonalen, socialtjänsthandläggarna, polisen, psykologer mm. 
    Konspiration tror jag inte att de här, men ibland kan det bli en väldigt olycklig cocktail från folk som bara tror att de gör sitt jobb. En del vill nog lite väl mycket och hjälpa "rättvisan" en bit på traven. Det slutar inte alltid så bra, men oftast helt riskfritt för de inblandade då det saknas bevis. Rimligt att anta är väl dessutom att de skyddar varandra. De är ju väl medvetna om att det inte finns någon transparens i deras utredningar. Det går inte att belägga sanningshalten och trots att barnförhören bandas lämnas de inte ut pga sekretess. Sekretess mellan barn och föräldrar. Rätt sjukt skulle jag säga. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-22 22:19:19 följande:
    Konspiration tror jag inte att de här, men ibland kan det bli en väldigt olycklig cocktail från folk som bara tror att de gör sitt jobb. En del vill nog lite väl mycket och hjälpa "rättvisan" en bit på traven. Det slutar inte alltid så bra, men oftast helt riskfritt för de inblandade då det saknas bevis. Rimligt att anta är väl dessutom att de skyddar varandra. De är ju väl medvetna om att det inte finns någon transparens i deras utredningar. Det går inte att belägga sanningshalten och trots att barnförhören bandas lämnas de inte ut pga sekretess. Sekretess mellan barn och föräldrar. Rätt sjukt skulle jag säga. 
    Ett barn måste kunna berätta om övergrepp mm utan att deras föräldrar får reda på vad de säger. Förstår du inte att det är för barnets säkerhet? Annars kan ju föräldrarna hitta på förklaringar eller undanröja bevis. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-22 22:19:19 följande:
    Vad är det du blivit anklagad för?
Svar på tråden Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?