• Anonym (Kritisk förälder)

Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?

Är det verkligen rimligt att socitjänsten bara kan åka till förskolor och skolor och plocka med sig barn hur som helst?

Borde man inte höra föräldrarna innan något sådant sker? Barnen är ju ändå vårdnadshavare och det känns helt sjukt hur socialtjänsten bara kan upphäva det utan att ens haft den minsta kontakt med oss föräldrar. 

• Svar på tråden Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?
  • Anonym (Felfel)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-06-27 10:04:20 följande:

Jätteintressant att läsa era inlägg! Jag känner igen mycket och får helt klart en insikt - de använde ett formulär! Det är jättetydligt nu när jag ser tillbaka på det. De sa att de använde BBIC men berättade aldrig riktigt vad det var. Men när du pratar om folk som använder formulär in absurdum så inser jag ju att det var precis vad som hände och det var därför vi aldrig kunde nå fram med den information vi kände att de behövde. Det fanns inte utrymme för det i formuläret - för de hade helt fel formulär och vägrade byta. 

När vi jobbat med psykologer, även de Soc anlitade, gick det att ha riktiga samtal om barnen. De ställde relevanta frågor och förstod relativt snabbt ungefär vad problemet var. Men Soc valde att inte ta till sig den informationen. Den passade inte i den mall de valt för oss. 

Vi hade tex en som ställde massa frågor om gränssättning. Frågorna var helt irrelevanta för vår situation. Vi befann oss bla i en akut situation med plötsligt utbruten allvarlig beteendeförändring och så pratar de om hur vi skulle göra om vårt barn slängde godispapper på golvet. Men hejsan. Snacka om att helt ha missförstått situationen. Men detta skulle vi lägga drygt två timmar på istället för att vara med barnet som mådde dåligt. 

De påstod också att skolfrånvaron berodde på dålig gränssättning, något som experter sen när vi fick riktig hjälp helt avfärdade. Istället sa de åt oss att vi gjort helt rätt som släppt på kraven på barnen, att hälsa alltid går före skolarbetet och att skolan var de som skulle ställas högre krav på. Just detta har jag läst om fler familjer som råkat ut för - barn som inte orkar/klarar gå till skolan längre och Soc säger att det är föräldrarnas fel. 

Jag kan fortsätta i evigheter med exempel på precis det du skriver om (S) - folk som använder formulär och har slutat tänka själva. Det var jättetydligt att de istället för att med öppet sinne försöka ta reda på vad som var fel utgick från det standardformulär som ska följas när familjer har det problem som anmälaren fått för sig att vi hade. Och eftersom det var fel och de vägrade släppa sitt formulär såg de aldrig de verkliga problemen. Och det fanns inget sätt för varken oss, skolan eller vården att stoppa dem eller få in dem på rätt spår. 

Och det är som sagt det jag är skarpt kritisk mot - att Soc inte kan stoppas även om alla runt omkring ser att de är helt fel ute. 

Ja, det är ju vansinnigt. Soc borde lyssna på läkare och psykologer. Har de alltså på riktigt ingen sån dialog? Det är ju totalt galenskap.
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (Felfel) skrev 2024-06-27 12:32:49 följande:
    Ja, det är ju vansinnigt. Soc borde lyssna på läkare och psykologer. Har de alltså på riktigt ingen sån dialog? Det är ju totalt galenskap.

De ska väl ha det egentligen men det funkade inte i vårt fall. Vid något tillfälle hade Soc helt missuppfattat vad vården sagt, om en jätteviktig sak. När vi påtalade det blev de bara skitsura. 

Jag tror att vi har ett par personer på Soc hos oss som är väldigt olämpliga för sina jobb. En av dem är nog chefen. Jag har bekanta som kommer i kontakt med Soc genom sina jobb som tyvärr inte var förvånade när vi berättade om det som hänt. 

Vi ska IVO-anmäla vårt ärende men man skulle nog behöva en översyn av hela organisationen. Hur gör man det (S)? 

Anonym (Tyra) skrev 2024-06-27 13:07:03 följande:

De ska väl ha det egentligen men det funkade inte i vårt fall. Vid något tillfälle hade Soc helt missuppfattat vad vården sagt, om en jätteviktig sak. När vi påtalade det blev de bara skitsura. 

Jag tror att vi har ett par personer på Soc hos oss som är väldigt olämpliga för sina jobb. En av dem är nog chefen. Jag har bekanta som kommer i kontakt med Soc genom sina jobb som tyvärr inte var förvånade när vi berättade om det som hänt. 

Vi ska IVO-anmäla vårt ärende men man skulle nog behöva en översyn av hela organisationen. Hur gör man det (S)? 

Jag tror också at socialtjänsten skulle behöva göras om i grunden. Både organisatoriskt och vad gäller arbetsmetoder, liksom kompetenskrav på de som arbetar inom myndigheten. För som det är nu är det alltför många som har alltför dålig erfarenhet av deras tjänster. Det blir väldigt ofta fel och de gånger när det blir rätt, så tycks det ändå bli fel. I vart fall i förlängningen. När barn som "räddas" drabbas av psykisk ohälsa och tar livet av sig efter att ha blivit LVU-ade borde många ta sig en ordentlig funderare. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-27 14:06:37 följande:
    Jag tror också at socialtjänsten skulle behöva göras om i grunden. Både organisatoriskt och vad gäller arbetsmetoder, liksom kompetenskrav på de som arbetar inom myndigheten. För som det är nu är det alltför många som har alltför dålig erfarenhet av deras tjänster. Det blir väldigt ofta fel och de gånger när det blir rätt, så tycks det ändå bli fel. I vart fall i förlängningen. När barn som "räddas" drabbas av psykisk ohälsa och tar livet av sig efter att ha blivit LVU-ade borde många ta sig en ordentlig funderare. 
    Jag är kritisk mot mycket.
    Vi har en förskola med så högt satta mål men med urusla resurser och brist på personal att genomföra dem. Trots att all forskning visar att en förskola med god kvalitet kan ge efterverkningar ända upp 
    Vi har skola som bränner ut våra barn och lärarkåren med en läroplan som i sin utformning gör att vissa barn aldrig kommer att lyckas och lärarna aldrig räcka till.
    Den psykiska ohälsan hos barn och unga skenar medan vi har en vårdapparat som erbjuder mindre och mindre som stöd, och blir mer och mer nischad och mer och mer stängd.
    Föräldrar blir mer och vilsna och lämnade med en diagnos i handen och väldigt lite stöd för hur de ska hantera sin vardag och stötta sina barn.
    Arbetsmarknaden stänger ut en alldeles för stor del av vår befolkning och arbetsförmedlingens stöd är närmast obefintlig. Förr fanns det många enklare jobb och en variation men inte idag. 
    Vi har en bostadsmarknad i vilken ungdomar inte har en chans att ta sig in på, i alla fall inte om de saknar medel att köpa en lägenhet. Och har man en gång åkt ur systemet är det i princip omöjligt att ta sig in.

Och i detta har vi socialtjänsten som blir mer och mer och mer urholkad. Det yttersta skyddsnätet, pyttsan.
    Det saknas insatser inom alla områden och det saknas samordning.
    Vi har barn som växer upp i ett rum på vandrarhem för att saknas lägenheter, vi har funktionsnedsatta som vill ha stöd i vardagen men som ger upp för att utredarna kräver så mycket underlag, vi har missbrukare som behöver kunna motivera sig själva för att kunna få hjälp och vi har en ökad ungdomskriminalitet kring vilken socialsekreterare både saknar kunskaper och resurser att kunna stötta familjer kring.
    Och hela socialtjänsten är förlamad av dokumentation och gömmer sig bakom fina utredningsinstrument när vi med vår utbildning VET att relationen och mötet med den enskilde är det avgörande och det viktiga.
    Jag har alltid undrat för vem vi skriver alla snygga utredningar för....

Nu får vi ny socialtjänstlagen nästa år...ska bli spännande att se vad den innebär. Intentionen är att det ska bli mer förebyggande och tidiga insatser och mer kunskapsbaserat....

Jag tror dock socionomutbildningen i grunden med sitt systemteoretiska och relationella fokus är en bra utbildning och alldeles rätt för arbete inom socialtjänst.
    Kunskapen att kunna se helheten, vara spindeln i nätet och bedriva förändringsarbete.
    Men då måste man få resurserna att göra sitt jobb och socialarbetarna måste börja fightas för sitt perspektiv och sin kunskap. Och samverkan måste bli samverkan på riktigt. 
    Vi är tyvärr en loj arbetarkår just nu.

Nu fick ni mitt brandtal...lol...
  • Anonym (S)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-06-27 13:07:03 följande:

Lämna in klagomål till din kommun först och främst om ni inte redan gjort det.

Sen är det IVO och JO som ni kan lämna in anmälan till.
    IVO är tillsynsmyndighet för vård och omsorg och JO är det allmänt för myndigheter. Båda utför tillsyn av socialtjänst.
    Anonym (S) skrev 2024-06-27 17:55:24 följande:

IVO är tillsynsmyndighet för vård och omsorg och JO är det allmänt för myndigheter. Båda utför tillsyn av socialtjänst.
    Tror dessvärre att det är rätt lönlöst. IVO om det går att påvisa allvarlig vårdskada, men det blir nog svårt. Omöjligt att få rätt. JO skiter alla i, även om de skulle döma till din fördel. 
  • Anonym (Tyra)

Tack!

Anhöriga skrev brev till socialchefen (som inte lyfte ett finger för att hjälpa oss). Räcker det eller till vem ska en sån klagan ställas? 

Är det idé att anmäla både till JO och IVO? 

• Anonym

IVO är tillsynsmyndighet för vård och omsorg och JO är det allmänt för myndigheter. Båda utför tillsyn av socialtjänst.l
    Så gjorde vi, men de bara hänvisade oss till den andra... 

Den historien spädde på min redan stora tvivel och avsmak för myndigheter.
    Idag har jag som tur ä r inga minderåriga barn längre.
  • nihka
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-26 22:36:39 följande:
    Du kan ju inte på allvar tro att det skulle göra någon skillnad? Det har aldrig någonsin förekommit något polisiärt övervåld, eftersom polisens verksamhet är reglerad i lag. Ok, vi säger väl det då....Skrattande
    Du kan inte på allvar tro att någon myndighet verkar utan regelverk och agerar "hur som helst".

Ja, jag tror det är väldigt stor skillnad på verksamheter som är reglerade i lag och de som inte är det, men att det ändå kan bi fel ibland. Med betoning på ibland.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
    Anonym skrev 2024-06-28 05:38:59 följande:
    Så gjorde vi, men de bara hänvisade oss till den andra... 

Den historien spädde på min redan stora tvivel och avsmak för myndigheter.
    Idag har jag som tur ä r inga minderåriga barn längre.
    Systemet är riggat för att man inte ska kunna rå på det. Hur många med allvarliga vårdskador får rätt hos IVO exempelvis? Lär inte vara många. Soc kör sitt race och när de är klara är det ofta värre än innan. Många har undrat varför de kallas socialtjänsten. En tjänst för vem? Många gånger för de som arbetar där.

De problem som jag belyst i tråden gäller väl främst om man har mindre barn, men även äldre barn ju drabbas. Dålig skolnärvaro, droger m.m. Är inte helt övertygad om att tvångsåtgärder är det bästa där heller. 
    nihka skrev 2024-06-28 06:18:37 följande:
    Du kan inte på allvar tro att någon myndighet verkar utan regelverk och agerar "hur som helst".

Ja, jag tror det är väldigt stor skillnad på verksamheter som är reglerade i lag och de som inte är det, men att det ändå kan bi fel ibland. Med betoning på ibland.
    Lagar finns det. Sen finns det också interna regelverk och metodik, som inte alltid går hand i hand, liksom bedömningar. Att något är reglerat i lag säger just ingenting. Ytterst sällan någon myndighetsperson blir dömd för brott i tjänsteutövningen. Det är helt enkelt sällan brottsligt att vara helkass på sitt jobb. 
Svar på tråden Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?