Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-23 12:03:05 följande:
Ja, barnens ord är dennes vittnesmål det håller jag med om.
Som anklagad förälder borde det då rimligen vara så att man får höra hela vittnesmålet för att kunna bemöta eventuella anklagelser. Har tolkat det som att man om det skulle bli en domstolssak har man rätt till det. Om det däremot inte blir en domstolsfråga har man inte rätt till det. Däremot sitter soc och lyssnar igenom hela samtalet och kommer sedan i efterhand och berättar vad barnet skulle ha uttryckt. Då är det inte vittnesmål längre, utan då är det faktiskt hörsägen.
Ja, det måste ju finnas någon slags grund till arbetssättet. Jag vet inte vad syftet skulle vara. Som jag ser det skapar det enbart grund för misstro och misstänksamhet.
Under ett barnför då barnet förs från förskola/skola upphävs vårdnaden och det är inget LVU beslut. Det finns ingen nämnd som beslutat om det.
Nja, så går det bara till i domstolar så om någon ska bli dömd kanske man kan få höra inspelningen, men när det gäller soc så nej, man måste inte höra den ordagranna berättelsen. Du förstår väl att det är känsligt för barnets del och att det som sagts måste få stanna hos personer som inte är inblandade? Att det kan få efterverkningar i hemmet när barnet kommer till föräldrarna igen?
Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-23 12:06:57 följande:
Själv känner jag att det är svårt att bemöta saker som någon uppfattat att någon annan skulle uttryckt, helt utan dokumentation. Det tar liksom inte så bra.
Ja det är klart du får känna, men vad ska man göra då? Vägra svara bara för att det är tredje, fjärdehandsuppgifter...? Det kommer bara få en att framstå som ännu mer misstänkt.