Inlägg från: Anonym (Beror på) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Beror på)

Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?

Det beror ju på vad orosanmälan gäller. Om det verkar finnas en omedelbar fara för barnet så känns det väl naturligt att de hämtar barnet utan förvarning?

Vet ni vad ni är anklagade för?

• Anonym (Beror på)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-22 18:37:26 följande:
    Problemet som jag ser det är att "barns bästa" i praktiken beslutas av enskilda socialsekreterare. Misstankar kan vara väldigt vaga, men är det då rimligt att det första steget ska vara att barn omhändertas och det andra steget att starta en utredning?

Många blir falskt anklagade. Jag hoppas att alla som skriver här i tråden anser att det kan drabba dem själva och deras barn också. Rätt som det är får ni ett samtal från polisen att era barn är omhändertagna när ni sitter där på jobbet. 
    Så om det finns vaga misstankar om sexuellt utnyttjande eller misshandel så ska de starta en utredning som kan ta veckor tycker du....? Nej, de tar naturligtvis in barnet direkt först hellre än att riskera att barnet blir fortsatt utsatt under tiden.

Och som någon skrev, det är INTE en enskild handläggare som tar beslutet, det måste gå via domstolen. Om man inte kan invänta domslut så har soc rätt att ta barnet ändå.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-22 20:47:41 följande:
    Det behöver inte vara en privatperson. Bland viss förskolepersonal finns det en anmälningskultur. Jag tror de gått kurser där de lärt sig att de ska anmäla minsta misstanke, vilket de tolkar bokstavligt. Det är då något som socialtjänsten studsar på direkt - ibland. Ibland inte. Jag motsäger mig inte att socialtjänsten startar en utredning. Det jag tycker är märkligt och felaktigt att det första steget i denna process är att omhänderta barnen. Det andra att starta en utredning och ta kontakt med föräldrarna. Det borde rimligen ske i motsatt ordning om befogat.
    Det är ingen konstig kurs som just den förskolan har gått. Det ingår i lärares och fsk-personals roll att anmäla vid minsta misstanke. Det är deras skyldighet. De begår tjänstefel om de inte gör det. Förstår du hur jag menar? Anmälningsplikt kallas det om jag minns rätt.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-22 21:07:25 följande:
    Hur menar du då?
    Personen menar att föräldrarna kan hinna bearbeta barnen, hota, skrämma, muta, allt möjligt för att få barnen att ljuga för soc. Om det är allvarliga anklagelser så nej, självklart pratar man inte med föräldrarna innan man omhändertar barnen.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-22 21:17:01 följande:
    ...och om det motsatta händer? Att barnen hotas att berätta vad de varit med om, för annars får de inte träffa sina föräldrar?
    Det händer inte. Barnen pratar med personal som är speciellt utbildade för att ta hand om sådana saker, allt som sägs i rummet ska spelas in även om det bara är en vuxen med i rummet, barnen kan ibland ha en stödperson på plats och hur som helst skulle en som arbetar med barn på detta sätt aldrig hota ett barn! De får inte ens ställa ledande frågor. Det ska dokumenteras ordentligt vad som sagts och den som barnen pratar med är oftast en barnpsykolog eller på annat sätt specialutbildad, alltså inte någon vanlig socionom, iaf inte för yngre barn. Äldre tonåringar kan tänkas prata med annan personal eftersom de har en helt annan fattningsförmåga.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-22 21:18:40 följande:
    Den inställningen leder ovillkorligen till att helt oskyldiga föräldrar får sina barn omhändertagna av socialtjänsten. 
    Det är inte en inställning, det är deras lagstadgade skyldighet att orosanmäla. De får inte ens ställa följdfrågor till barnen.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-22 21:38:57 följande:
    Jag ställer mig helt frågande till vad du menar. Personal på skolan kan absolut anmäla vad som helst till socialtjänsten. De kan även privatpersoner göra. 

Det socialtjänsten borde göra enligt mig är att inleda en dialog med föräldrarna. 

Var har jag skrivit att alla mina barn blivit omhändertagna av socialtjänsten? 
    Med ditt "ta det säkra före det osäkra" så borde ju då samtliga barn hos samtliga föräldrar omhändertas för ingen kan ju veta säkert om de blir misshandlade och sexuellt utnyttjade hemma. Låter det som en bra lösning tycker du?
    Dialogen kommer efter omhändertagandet. Förstår du verkligen inte varför man vill höra barnens version först, innan föräldrarna har hunnit bearbeta barnen...?
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-22 21:52:37 följande:
    Om barnen redan blivit omhändertagna finns det ju inget att föra någon dialog om. Då har socialtjänsten redan fattat sitt beslut och låtit det få verkställighet. 

Hur säkerställer föräldrar att socialtjänsten inte bearbetat barnen?
    Men du vill ju att de har dialog före! Jag frågar om du inte förstår varför de arbetar i den ordning de gör?

Om du läser ett av mina nyare inlägg så förklarar jag för dig hur det går till. Soc skulle aldrig hota barn med att de inte får träffa sina föräldrar om de inte säger sanningen, eller liknande saker. Samtal med barnen ska bl.a. dokumenteras ordentligt och det är inte bara en ensam handläggare i den där processen, små barn ska prata med särskilt utbildade mm mm.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-22 22:08:21 följande:
    När du säger "skulle aldrig". Hur vet du det och hur säkerställs det att så inte sker?
    Mig veterligen är utdragen från dessa barnförhör sekretessklassade och lämnas inte ut till föräldrarna. Inte ens i efterhand. Det finns ingen insyn. Förhören bandas, men det lämnas inte ut. Man vet inte heller vad som sagts till barnen innan bandspelaren startades.  Det är lätt att få intrycket av att socialtjänsten i överhuvudtaget inte är särskilt intresserade över att höra föräldrars version eller att i överhuvudtaget ha någon kontakt med dem. 
    Därför att jag har viss insikt i soc rutiner kring sådant här, från flera olika håll. Det stämmer att föräldrarna inte får höra inspelningarna men däremot hörs de av ett flertal andra personer, inte bara på soc utan även hos domstol, polis mm om det behövs. Om det hade begåtts så grova tjänstefel så skulle det tas omhand.
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-22 22:03:49 följande:
    Jag förstår faktiskt inte din logik. Om föräldrar som faktiskt begår de hemskheter du anspelar på. Skulle de vara mer benägna att erkänna de brotten om de hördes efter barnen blivit omhändertagna än innan? Varför det i sådana fall?
    Jag tycker absolut att förskolor kan anmäla, men de måste ju givetvis göra någon bedömning av vad som sägs. Men det största ansvaret faller ju ovillkorligen på socialtjänsten. 
    Soc håller endast samtal, inte förhör som kan likställas med de som sker hos polisen och inte heller med tingsrättsförhandlingar. Det är inte soc roll att gräva fram sanningen, bara så mycket information som de kan för att därefter sätta in åtgärder eller ta ärendet vidare. De måste inte ens tro på vad personerna berättar för att göra detta. Soc är ingen dömande instans heller på samma sätt som en domstol.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-22 22:31:11 följande:
    Varför får föräldrarna inte höra inspelningarna? I det läget är det ju omöjligt för föräldrarna att kunna påverka barnet? Verkar nästan som att socialtjänsten vill dölja något genom att agera på det viset. Varför är det så hemligt?
    Vad menar du med att det inte är socialtjänstens roll att gräva fram sanningen? Det är väl det en sådan här utredningen borde handla om? Att bedöma huruvida föräldrarna är lämpliga som vårdnadshavare eller inte, men hur ska det ske om man inte ens vill inleda en dialog med dem, utan omhänderta barnen innan?

Huruvida barnen i ett senare skede skall omhändertas med stöd av LVU eller inte är ju ett fall för Förvaltningsrätten, men de går ju näsan alltid på socialnämndens beslut. 
    För att inte kunna bearbeta barnen i efterhand, straffa osv. Soc är inte klara bara för att de hållit ett inspelat förhör! Det kan bli fler händelser i framtiden också. Och sekretessen är till för att skydda barnens integritet dessutom.

Det är inte soc roll att döma, de tar fram information så gott de kan och om det behövs lämnas över till polis eller domstol tar de instanserna vid. Det enda soc behöver göra är att ta reda på tillräckligt för att se om deras egna insatser räcker eller vad som ska göras. De arbetar utifrån sin roll och inget mer. Dialogen kommer efter omhändertagandet i samband med utredningen. Då får föräldrarna uttala sig i frågan.
Svar på tråden Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?