Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-22 22:08:21 följande:
När du säger "skulle aldrig". Hur vet du det och hur säkerställs det att så inte sker?
Mig veterligen är utdragen från dessa barnförhör sekretessklassade och lämnas inte ut till föräldrarna. Inte ens i efterhand. Det finns ingen insyn. Förhören bandas, men det lämnas inte ut. Man vet inte heller vad som sagts till barnen innan bandspelaren startades. Det är lätt att få intrycket av att socialtjänsten i överhuvudtaget inte är särskilt intresserade över att höra föräldrars version eller att i överhuvudtaget ha någon kontakt med dem.
Därför att jag har viss insikt i soc rutiner kring sådant här, från flera olika håll. Det stämmer att föräldrarna inte får höra inspelningarna men däremot hörs de av ett flertal andra personer, inte bara på soc utan även hos domstol, polis mm om det behövs. Om det hade begåtts så grova tjänstefel så skulle det tas omhand.
Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-22 22:03:49 följande:
Jag förstår faktiskt inte din logik. Om föräldrar som faktiskt begår de hemskheter du anspelar på. Skulle de vara mer benägna att erkänna de brotten om de hördes efter barnen blivit omhändertagna än innan? Varför det i sådana fall?
Jag tycker absolut att förskolor kan anmäla, men de måste ju givetvis göra någon bedömning av vad som sägs. Men det största ansvaret faller ju ovillkorligen på socialtjänsten.
Soc håller endast samtal, inte förhör som kan likställas med de som sker hos polisen och inte heller med tingsrättsförhandlingar. Det är inte soc roll att gräva fram sanningen, bara så mycket information som de kan för att därefter sätta in åtgärder eller ta ärendet vidare. De måste inte ens tro på vad personerna berättar för att göra detta. Soc är ingen dömande instans heller på samma sätt som en domstol.