MrsPJ skrev 2024-06-23 00:58:02 följande:
Var får alla det här ifrån? Att barn bara plockas hit och dit hur lättvindigt som helst? Nu senast så lät man föräldrarna få ha kvar sin 9 veckor gamla bebis TROTS att en RÄTTSLÄKARE skrivit under på att de skador bebisen har (flertalet frakturer som nu hämmar barnets motorik), tillfogats av en annan person. Och föräldrarna har endast kommit med den genomskinliga ursäkten att de haft bebisen i bärsele för hårt åtdragen. Men absolut, soc går in här och var och bara tar ungarna hej vilt. Jag skulle säga att det borde vara lättare än det är. Mitt enda argument är Lilla hjärtat och det bör räcka. Men barnets rätt i Sverige betyder egentligen föräldrarnas rätt i lång fall.
Från mitt eget liv.
Rätt många inom vård och omsorg uttryckte att barnen INTE borde tas ifrån oss. Någon varnade till och med uttryckligen för att det kunde skada dem. Det struntade Soc i. De hade bestämt sig.
Sen tror jag ju inte att Soc tar barn hit och dit på måfå. Mina barn, tex, mådde dåligt och hade ett avvikande beteende. Men deras mående berodde inte på oss föräldrar (idag har vi läkarintyg på att barnen behöver oss) utan på saker som vi inte kunde påverka, tex sjukdom som vården då ännu inte lyckats diagnosticera.
Och parallelt med att detta händer min familj uppdagas fallet med flickan som druckit ättika. Socialtjänsten måste få mer resurser! De har idag befogenheter som sträcker sig långt utanför deras kompetens. Socialtjänsten måste bli en arbetsplats där många duktiga och erfarna vill jobba - inte ett skitställe som nyutbildade passerar i jakten på bättre jobb.
Det måste krävas att beslut om drastiska åtgärder tas av team med personer med olika proffessioner (tex psykolog läkare och socionom). Idag är tyvärr Socialtjänsten en dysfunktionell och rättsosäker organisation.