• Anonym (Kritisk förälder)

Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?

Är det verkligen rimligt att socitjänsten bara kan åka till förskolor och skolor och plocka med sig barn hur som helst?

Borde man inte höra föräldrarna innan något sådant sker? Barnen är ju ändå vårdnadshavare och det känns helt sjukt hur socialtjänsten bara kan upphäva det utan att ens haft den minsta kontakt med oss föräldrar. 

• Svar på tråden Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?
    Anonym (Tyra) skrev 2024-06-23 00:14:00 följande:

Exakt detta försökte vi förklara för vår handläggare. Det var som att prata med en betongvägg. Jag vill inte gå in närmare på hur våra barn skadades. Men Soc åtgärder gav mycket allvarliga konsekvenser. 

Som förälder får man väl någon typ av upprättelse när det hävs. Men för barnen är det något helt annat. Sina upplevelser bär de i minnet hela livet. Det är ju obegripligt/svårbegripligt för dem varför allt det här jättehemska hände dem. Och hur ska de fortsätta leva med vetskapen om att en av ens värsta mardrömmar kan bli verklighet när som helst och varken mamma, pappa eller ens polisen kan skydda dem. 

Nej, det är svårt. Jag förstår det. Barn kan ibland ha svårt för att skilja på verklighet och fiktion. De kan se saker på TV, de kan ta till sig ord som de inte borde av äldre barn eller sådant de ser på nätet eller gud vet vad. 

Även om det ibland kan vara svåra bedömningar för utomstående finner jag det hårresande hur vi kan ha ett system som möjliggör att barn kan skiljas från sina föräldrar, skickas iväg på barnförhör hos polis, efter att de blivit hämtade på förskola/skola. De fattar ju inte ens vad som händer och de förstår inte allvaret i situationen. Som förälder kan man uppleva en stor maktlöshet när de har att göra med motparter som gör allt i världen för att leta "bevis" och "skydda" barn från sina föräldrar. Det är ett vältrimmat maskineri som tar vid och de flesta föräldrar vet inte alls vad de ska göra, agera eller säga i det läget.

Många som skriver här tycks inte heller förstå att det kan drabba vem som helst, även dem. Jag kommer inte ihåg hur många av dessa fall som går vidare till fastställande av LVU, men jag vet att det bara är en bråkdel. Resten då tänker man. Alla omhändertaganden som gjordes i onödan. Vilka trauman har inte de skapat???
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-23 00:06:53 följande:
    Fast jag förstår fortfarande inte varför det inte skulle vara intressant att höra föräldrarna innan man omhändertar barnen. Och varför skulle inte föräldrarna kunna ställa frågor till barnen i efterhand och vad skulle vara så farligt med det? Hemlighetsmakeri riskerar ju snarare att väcka ont blod hos föräldrarna. Då föräldrarna informeras i efterhand fattar de ju att barnen måste sagt någonting, för annars hade ju inte barnen blivit omhändertagna. Ser noll logik i att föräldrarna inte ska kunna få ta del av inspelat material. 
    Det hinner man så klart inte. Föräldrarna kan inte frihetsberövas av soc och kan därmed komma åt barnen före. Det finns ingen anledning att höra föräldrarna innan man hört det eventuella offrets version. Lite som när man går till polisen, de vill så klart höra din sida av saken först innan de förhör någon annan. Är det också hemlighetsmakeri?

Du fattar inte varför barnens integritet ska skyddas genom att inte spela upp samtalen...?
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-22 23:59:42 följande:
    Nej, det skriver jag inte. Läs trådstarten en gång till. 
    Det står i trådstarten: det känns helt sjukt hur socialtjänsten bara kan upphäva det utan att ens haft den minsta kontakt med oss föräldrar.
    Anonym (.) skrev 2024-06-23 00:27:41 följande:
    Du utgår ifrån bra och oskyldiga föräldrar. Tyvärr är inte alla föräldrar det. En liten del av dem är manipulativa misshandlare som inte drar sig för att hota sina barn och få dem att ljuga för polisen.

Problemet är inte att socialtjänsten får lov att göra akuta omhändertaganden. Problemet är att de ofta saknar den tid och den kunskap som krävs för att göra en bra bedömning av när ett omhändertagande behövs och inte. 
    Lite av en elefant i en porslinsaffär. Jo, jag har lite svårt att se de briljanta med att socialtjänsten omhändertar 20 barn, varav det visat sig att bara 1 barn faktiskt blir utsatt i hemmet av sina föräldrar. Vem tar hand om de 19 andra och deras föräldrar? Vad får de för stöd efteråt?
    Anonym (Beror på) skrev 2024-06-23 00:35:13 följande:
    Det står i trådstarten: det känns helt sjukt hur socialtjänsten bara kan upphäva det utan att ens haft den minsta kontakt med oss föräldrar.
    Ja? Jag är förälder? Jag tycker det är sjukt hur socialtjänsten kan upphäva vårdnaden utan att ens varit i kontakt med oss föräldrar. 

Jag tror inte jag förstår, vad det är du inte förstår. Är det något som är oklart?
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (Beror på) skrev 2024-06-23 00:30:40 följande:
    Du verkar utgå från att det finns en risk för att en handläggare ljuger om vad barnen berättet, eller spä på eller nåt?

Just exakt den situationen uppstod inte för oss, men våra utredare skrev alldeles för många allvarliga felaktigheter i sin slutrapport - saker som enkelt kunde motbevisas  - för att man ska kunna låta det passera som enstaka slarvfel. 

Jag vet alltså med 100% säkerhet att det finns risk att handläggarna inte säger sanningen. De har ljugit för oss om vad barnens psykolog sagt till dem (psykologen berättade sanningen sen). Och de har försökt mörka information som deras egna inhyrda psykolog skrev och som motsade deras tes om vårt dåliga föräldraskap. 

Jag tror att det är mycket ovanligt att bli så undermåligt behandlade som vi blev. Men min familj är tyvärr beviset för att det finns orsak att inte alltid lita på Soc. 

• Anonym (....)
    Anonym (C) skrev 2024-06-22 18:44:39 följande:
    Det är verkligen inte enskilda socialsekreterare som beslutar om akut omhändertagande.

Jag skulle såklart bli väldigt orolig om det hände mig men samtidigt tacksam att samhället reagerar på om de tror att barn far illa. Har jag inte gjort något så kommer ju barnen tillbaka till mig.
    Jag hade varit mer upprörd och arg på den som kom med falska anklagelser, än på soc som gör sitt jobb och tar saker på allvar för att skydda barnen. För tänk på de anklagelser som INTE är falska och om soc inte agerar - vad händer med de barnen tror du? 
    Jo det är det. Även om det är socialnämnden som klubbar igenom beslutet officiellt, så händer det nästan aldrig att de går emot det som socialtanterna vill. Dessa ärenden kan gå åt vilket håll som helst, det är helt slumpmässigt, och beror på vilka två socialtanter som tilldelas ärendet. De i sin tur går på sin känsla, hur de uppfattar föräldrarna enligt personkemin med dem, sina egna fördomar o.s.v..
    Anonym (Beror på) skrev 2024-06-23 00:33:06 följande:
    Det hinner man så klart inte. Föräldrarna kan inte frihetsberövas av soc och kan därmed komma åt barnen före. Det finns ingen anledning att höra föräldrarna innan man hört det eventuella offrets version. Lite som när man går till polisen, de vill så klart höra din sida av saken först innan de förhör någon annan. Är det också hemlighetsmakeri?

Du fattar inte varför barnens integritet ska skyddas genom att inte spela upp samtalen...?
    Varför skulle man inte hinna det? 
    Hur ska en förälder kunna bemöta anklagelser utan att få höra dem?
    Varför ska barnens utsagor "skyddas" från föräldrarna? Varför skulle andra i den församlingen vara mer kvalificerade att få lyssna till detta än de egna föräldrarna och de som berörs?
  • MrsPJ

Var får alla det här ifrån? Att barn bara plockas hit och dit hur lättvindigt som helst? Nu senast så lät man föräldrarna få ha kvar sin 9 veckor gamla bebis TROTS att en RÄTTSLÄKARE skrivit under på att de skador bebisen har (flertalet frakturer som nu hämmar barnets motorik), tillfogats av en annan person. Och föräldrarna har endast kommit med den genomskinliga ursäkten att de haft bebisen i bärsele för hårt åtdragen. Men absolut, soc går in här och var och bara tar ungarna hej vilt. Jag skulle säga att det borde vara lättare än det är. Mitt enda argument är Lilla hjärtat och det bör räcka. Men barnets rätt i Sverige betyder egentligen föräldrarnas rätt i lång fall. 

• Anonym (....)
    MrsPJ skrev 2024-06-23 00:58:02 följande:

Var får alla det här ifrån? Att barn bara plockas hit och dit hur lättvindigt som helst? Nu senast så lät man föräldrarna få ha kvar sin 9 veckor gamla bebis TROTS att en RÄTTSLÄKARE skrivit under på att de skador bebisen har (flertalet frakturer som nu hämmar barnets motorik), tillfogats av en annan person. Och föräldrarna har endast kommit med den genomskinliga ursäkten att de haft bebisen i bärsele för hårt åtdragen. Men absolut, soc går in här och var och bara tar ungarna hej vilt. Jag skulle säga att det borde vara lättare än det är. Mitt enda argument är Lilla hjärtat och det bör räcka. Men barnets rätt i Sverige betyder egentligen föräldrarnas rätt i lång fall. 

Ja det är det jag säger, att dessa ärenden kan gå för långt åt båda hållen. Det är helt slumpmässigt vilket utfallet ska bli, det beror på vilka två socialtanter som får sig tilldelat ärendet, och så ska det inte vara.

Deras egna fördomar styr, t.ex. om den ledande socialtanten i paret fick barn tidigt och mötte misstro på grund av det; därför är hennes grundsyn att unga föräldrar är bra föräldrar, och hon kommer att se alla unga föräldrar hon träffar genom de glasögonen. En annan socialtant kanske hade det svårt under sin egen uppväxt för att föräldrarna var stränga med religiösa förtecken. En sådan socialtant kan uppfatta alla religiösa föräldrar som ondskan själv.

En tredje kan vara emot homosexuella föräldrapar av princip, en fjärde kan vara för homosexuella föräldrapar av princip, en femte kan vara för ensaminseminerade mammor av princip medan den sjätte är emot dem av princip, o.s.v.. Och sedan letar de efter bevis som stöder det de redan tror på, och bortser från allt som går emot den tes som de redan har bestämt sig för. 
Svar på tråden Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?