MrsPJ skrev 2024-06-23 00:58:02 följande:
Var får alla det här ifrån? Att barn bara plockas hit och dit hur lättvindigt som helst? Nu senast så lät man föräldrarna få ha kvar sin 9 veckor gamla bebis TROTS att en RÄTTSLÄKARE skrivit under på att de skador bebisen har (flertalet frakturer som nu hämmar barnets motorik), tillfogats av en annan person. Och föräldrarna har endast kommit med den genomskinliga ursäkten att de haft bebisen i bärsele för hårt åtdragen. Men absolut, soc går in här och var och bara tar ungarna hej vilt. Jag skulle säga att det borde vara lättare än det är. Mitt enda argument är Lilla hjärtat och det bör räcka. Men barnets rätt i Sverige betyder egentligen föräldrarnas rätt i lång fall.
Ja det är det jag säger, att dessa ärenden kan gå för långt åt båda hållen. Det är helt slumpmässigt vilket utfallet ska bli, det beror på vilka två socialtanter som får sig tilldelat ärendet, och så ska det inte vara.
Deras egna fördomar styr, t.ex. om den ledande socialtanten i paret fick barn tidigt och mötte misstro på grund av det; därför är hennes grundsyn att unga föräldrar är bra föräldrar, och hon kommer att se alla unga föräldrar hon träffar genom de glasögonen. En annan socialtant kanske hade det svårt under sin egen uppväxt för att föräldrarna var stränga med religiösa förtecken. En sådan socialtant kan uppfatta alla religiösa föräldrar som ondskan själv.
En tredje kan vara emot homosexuella föräldrapar av princip, en fjärde kan vara för homosexuella föräldrapar av princip, en femte kan vara för ensaminseminerade mammor av princip medan den sjätte är emot dem av princip, o.s.v.. Och sedan letar de efter bevis som stöder det de redan tror på, och bortser från allt som går emot den tes som de redan har bestämt sig för.