• Anonym (Kritisk förälder)

Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?

Är det verkligen rimligt att socitjänsten bara kan åka till förskolor och skolor och plocka med sig barn hur som helst?

Borde man inte höra föräldrarna innan något sådant sker? Barnen är ju ändå vårdnadshavare och det känns helt sjukt hur socialtjänsten bara kan upphäva det utan att ens haft den minsta kontakt med oss föräldrar. 

• Svar på tråden Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?
    Tow2Mater skrev 2024-06-25 23:50:42 följande:
    Var och hur checkar man det? Och kan man verkligen lita på svaren man får? Skolor har ju iallafall betyg och nationella prov. Vad har socialtjänsten man kan jämföra?
    Antal LVU-placeringar per tusen invånare? 
  • Tow2Mater
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-26 00:01:33 följande:
    Antal LVU-placeringar per tusen invånare? 
    Vet inte hur det skulle visa hur väl socialtjänsten fungerar. Ar det bra med många placeringar i en jämforelse (visar det att de har tid och resurser), eller är det dåligt (kanske andra bättre insatser finns)?
  • Anonym (Nina)

TS,  har du ljugit här om att det handlar om ditt/dina barn?
    Vill du ha en allmän debatt om soc omhändertagande av barn så måste du ju våga stå för det, inte ljuga ihop historier och låtsas att du är förälder. 

• Anonym (Nina)

Och innan du kommenterar så citerar jag din trådstart:  "Barnen är ju ändå vårdnadshavare och det känns helt sjukt hur socialtjänsten bara kan upphäva det utan att ens haft den minsta kontakt med oss föräldrar."

• Meddelande borttaget
  • Anonym (S)
    Tow2Mater skrev 2024-06-25 23:50:42 följande:
    Var och hur checkar man det? Och kan man verkligen lita på svaren man får? Skolor har ju iallafall betyg och nationella prov. Vad har socialtjänsten man kan jämföra?
    När jag kollar in om en skola/skolkommun är bra så är det inte via betyg. För mig säger det väldigt lite. Finns många exempel på privata skolor som ger glädjebetyg men där elever som behöver stöd i princip jagas bort för att de kostar pengar.
    Jag kollar istället hur deras elevhälsa, fritidsverksamhet och lärartäthet ser ut. Hur ser omsättningen på personal ut. Hur jobbar man med systematiskt kvalitetsarbete, med trygghet och likabehandling
    Hur ser stödet ut för elever med särskilda behov ut.

Samma med socialtjänsten.
    Hur många ärenden per handläggare. Jobbar man själv eller i team (mer rättsäkra bedömningar). Hur stor omsättning/hur många sjukskrivningar.
    Hur ser det förebyggande arbetet ut. Som: finns det föräldrastöd, familjerådgivare, omfattade fältarbete och samarbete med polis och skola/förskola.
    Hur ser stödet ut vid separation som parrådgivning, samarbetssamtal etc
    Hur ser arbetet med våld i nära relation ut, finns det stöd för alla parter (offer/förövare och inblandade barn)

Hur mycket satsar man på sin socialtjänst helt enkelt.

Att mäta hur många anmälningar som leder till LvU är ju helt oviktigt. Säger ingenting.
    LvU beslutas ju i domstol och är en nödvändighet men får aldrig bli målet.
    Även ointressant att egentligen mäta hur många anmälningar som leder till insatser...säger ju väldigt lite om socialtjänst faktiska kvalitet...det flesta insatser är ju frivilliga...
    En god utredning ska ju visa på om behovet av stöd finns men vad för stöd finns det att erbjuda blir ju här väldigt intressant...

Idag sker ungefär 3600 LvU-placeringar/år i hela Sverige och  sammanlagt får kommunerna numera in ungefär 420 000 anmälningar.
    Anmälningar har ökat markant de senaste åren samtidigt som stödet till kommunernas socialtjänster minskat.
    Socialtjänsten har fått ett ökat ansvar för att jobba med gängkrimininella men är många gånger väldigt dåligt rustade för det. Både gällande insatser och kunskaper.
    Många stödfunktioner dras in/tas också bort, samtidigt som vallöften om att jobba just mot krimininalitet....

Mäta nöjda föräldrar är ju också en konstig parameter. De flesta vill ju inte ha kontakt och en del har låg insikt om sitt behov av stöd. De kommer aldrig att uttrycka nöjdhet. Det ligger i myndighetsutövningen natur.
    Samtidigt som det absolut i flera fall finns fog för missnöjdheten. Man måste vara forskare för att kunna utröna skillnaderna mellan de som alltid skulle vara missnöjda och de som är det på grund av bristande kvalitet....
  • Tow2Mater
    Anonym (S) skrev 2024-06-26 02:38:14 följande:
    När jag kollar in om en skola/skolkommun är bra så är det inte via betyg. För mig säger det väldigt lite. Finns många exempel på privata skolor som ger glädjebetyg men där elever som behöver stöd i princip jagas bort för att de kostar pengar.
    Jag kollar istället hur deras elevhälsa, fritidsverksamhet och lärartäthet ser ut. Hur ser omsättningen på personal ut. Hur jobbar man med systematiskt kvalitetsarbete, med trygghet och likabehandling
    Hur ser stödet ut för elever med särskilda behov ut.

Samma med socialtjänsten.
    Hur många ärenden per handläggare. Jobbar man själv eller i team (mer rättsäkra bedömningar). Hur stor omsättning/hur många sjukskrivningar.
    Hur ser det förebyggande arbetet ut. Som: finns det föräldrastöd, familjerådgivare, omfattade fältarbete och samarbete med polis och skola/förskola.
    Hur ser stödet ut vid separation som parrådgivning, samarbetssamtal etc
    Hur ser arbetet med våld i nära relation ut, finns det stöd för alla parter (offer/förövare och inblandade barn)

Hur mycket satsar man på sin socialtjänst helt enkelt.

Att mäta hur många anmälningar som leder till LvU är ju helt oviktigt. Säger ingenting.
    LvU beslutas ju i domstol och är en nödvändighet men får aldrig bli målet.
    Även ointressant att egentligen mäta hur många anmälningar som leder till insatser...säger ju väldigt lite om socialtjänst faktiska kvalitet...det flesta insatser är ju frivilliga...
    En god utredning ska ju visa på om behovet av stöd finns men vad för stöd finns det att erbjuda blir ju här väldigt intressant...

Idag sker ungefär 3600 LvU-placeringar/år i hela Sverige och  sammanlagt får kommunerna numera in ungefär 420 000 anmälningar.
    Anmälningar har ökat markant de senaste åren samtidigt som stödet till kommunernas socialtjänster minskat.
    Socialtjänsten har fått ett ökat ansvar för att jobba med gängkrimininella men är många gånger väldigt dåligt rustade för det. Både gällande insatser och kunskaper.
    Många stödfunktioner dras in/tas också bort, samtidigt som vallöften om att jobba just mot krimininalitet....

Mäta nöjda föräldrar är ju också en konstig parameter. De flesta vill ju inte ha kontakt och en del har låg insikt om sitt behov av stöd. De kommer aldrig att uttrycka nöjdhet. Det ligger i myndighetsutövningen natur.
    Samtidigt som det absolut i flera fall finns fog för missnöjdheten. Man måste vara forskare för att kunna utröna skillnaderna mellan de som alltid skulle vara missnöjda och de som är det på grund av bristande kvalitet....
    Var hittar man detta? eller vem fragar man som lamnar ut all denna info?
    Tow2Mater skrev 2024-06-26 00:17:21 följande:
    Vet inte hur det skulle visa hur väl socialtjänsten fungerar. Ar det bra med många placeringar i en jämforelse (visar det att de har tid och resurser), eller är det dåligt (kanske andra bättre insatser finns)?
    Det beror nog på vem du frågar. Pratar du med vissa socialsekreterare får jag närmast intryck av att de anser många LVU som bra.
    Ser man till barnen däremot tror jag att LVU inte är något vidare. Givetvis beror det ju också vad som är alternativet, men man vet ju att LVU-placerade barn lyckas sämre i livet och oftare drabbas av psykisk ohälsa. Ryggmärgsförsvaret från soc brukar då vara att de redan bär med sig sådana sociala trauman, men jag tror inte riktigt att det är hela sanningen.  Det är nog också få vårdnadshavare som vill ha sina barn LVU - placerade. 
    Anonym (Nina) skrev 2024-06-26 00:39:14 följande:

TS,  har du ljugit här om att det handlar om ditt/dina barn?
    Vill du ha en allmän debatt om soc omhändertagande av barn så måste du ju våga stå för det, inte ljuga ihop historier och låtsas att du är förälder. 

Nu är jag inte med på var du menar. Jag efterfrågar en allmän debatt. Jag låtsas inte att jag är förälder. Jag ÄR förälder. 
    Anonym (Nina) skrev 2024-06-26 00:56:49 följande:

När du skriver "oss föräldrar" i TS  så syftar du på att du är en av föräldrarna i fallet.   
    Annars hade du skrivit "föräldrarna".
    Jag genomskådade din agenda rätt omgående.   Diskussionen och ämnet i sig är rätt intressant, men inte som du framför det,  att du låtsas vara någon du inte är och  föra "föräldrarnas ord".

Jag är förälder. Intressant att du säger dig ha genomskådat min "agenda". Extra intressant, eftersom jag inte själv känner till att jag skulle ha någon. Mer än att jag finner de intressant att diskutera socialtjänstens arbetsmetoder och resultat. Det är ju ett intressant ämne, där det finns skilda åsikter. 
Svar på tråden Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?