• Anonym (Kritisk förälder)

Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?

Är det verkligen rimligt att socitjänsten bara kan åka till förskolor och skolor och plocka med sig barn hur som helst?

Borde man inte höra föräldrarna innan något sådant sker? Barnen är ju ändå vårdnadshavare och det känns helt sjukt hur socialtjänsten bara kan upphäva det utan att ens haft den minsta kontakt med oss föräldrar. 

• Svar på tråden Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?
  • Anonym (N)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-26 22:36:39 följande:
    Du kan ju inte på allvar tro att det skulle göra någon skillnad? Det har aldrig någonsin förekommit något polisiärt övervåld, eftersom polisens verksamhet är reglerad i lag. Ok, vi säger väl det då.... // Skrattande

Dock kan man anmäla dessa poliser så att de plockas bort. Är ju det som är syftet.

Anonym (N) skrev 2024-06-26 22:45:21 följande:

Dock kan man anmäla dessa poliser så att de plockas bort. Är ju det som är syftet.

Anmäla kan du förstås göra, men i 99,9% av fallen leder det ingen vart. Har det inte dokumenterats med film, har det aldrig hänt.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-26 18:02:33 följande:
    Nu är jag inte med på var du menar. Jag efterfrågar en allmän debatt. Jag låtsas inte att jag är förälder. Jag ÄR förälder. 
    Du försöker låtsas att det är dina barn tråden handlar om.

Barnen är ju ändå vårdnadshavare och det känns helt sjukt hur socialtjänsten bara kan upphäva det utan att ens haft den minsta kontakt med oss föräldrar

• Anonym (Nina)

Man skriver/säger inte "oss föräldrar" om det är ett påhittat fall man vill diskutera,  och det vet du mycket väl.
    Om du vill ha en allmän debatt så skriv det,  nu har du fått i stort sett alla som svarat i tråden att tro att det är dina barn som blivit omhändertagna, och det var ju ditt syfte också när du tex skrev "oss föräldrar" om de omhändertagna barnen. 

Anonym (Nina) skrev 2024-06-26 23:06:25 följande:
    Du försöker låtsas att det är dina barn tråden handlar om.

Barnen är ju ändå vårdnadshavare och det känns helt sjukt hur socialtjänsten bara kan upphäva det utan att ens haft den minsta kontakt med oss föräldrar. 
    Jag har redan skrivit några gånger att jag skrev fel. Menade förstås att det föräldrarna som är vårdnadshavare. Jag är själv förälder. 
  • Anonym (N)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-26 22:55:49 följande:
    Anmäla kan du förstås göra, men i 99,9% av fallen leder det ingen vart. Har det inte dokumenterats med film, har det aldrig hänt.
    Så är det med alla brott dock. 
    Anonym (Nina) skrev 2024-06-26 23:11:24 följande:

Man skriver/säger inte "oss föräldrar" om det är ett påhittat fall man vill diskutera,  och det vet du mycket väl.
    Om du vill ha en allmän debatt så skriv det,  nu har du fått i stort sett alla som svarat i tråden att tro att det är dina barn som blivit omhändertagna, och det var ju ditt syfte också när du tex skrev "oss föräldrar" om de omhändertagna barnen. 

Oavsett om mina barn blivit omhändertagna eller inte så spelar det ingen roll för sakdiskussionen. Bör socialen bara åka och hämta barn hur som helst och upphäva vårdnaden utan att ens ha varit i kontakt med föräldrarna? Jag tycker det är horribelt. 
    Anonym (N) skrev 2024-06-26 23:25:31 följande:
    Så är det med alla brott dock. 
    Det tror jag faktiskt inte. Poliser slipper lindrigare undan när de gör fel.
  • Anonym (Nej)

En släkting är socialarbetare och hon säger att det absolut värsta med jobbet är alla de barn man måste lämna hos människor ( vårdnadshavare ) man VET att de far illa hos. Så otroligt många barn far illa och många gånger vet socialarbetaren detta men får/kan inte göra något pga brist på bevis. 
    Nej, de tar inte barn hur som helst. Vi läser ju i tidningarna var och varannan dag om barn som dött pga vårdnadshavare där socialen varit inkopplad men de inte kunnat agera pga lagar coh regler. 

• Anonym (Nina)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-26 23:23:13 följande:
    Jag har redan skrivit några gånger att jag skrev fel. Menade förstås att det föräldrarna som är vårdnadshavare. Jag är själv förälder. 
    Menar inte att du skrev del på vårdnadshavare,  utan att du skrev "oss föräldrar".   Det skriver man inte om inte ens egna barn är involverade.   
    Det spelar roll för diskussionen att du försökte vilseleda att det är dina barn som blivit omhändertagna, istället för att inleda en allmän diskussion.
    Att du anser att soc ska prata med vårdnadshavare innan de omhändertar barn har framgått tydligt.   Jag håller inte med, det finns många fall där barn behöver omhändertas omgående. 
Svar på tråden Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?