• Anonym (Kritisk förälder)

Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?

Är det verkligen rimligt att socitjänsten bara kan åka till förskolor och skolor och plocka med sig barn hur som helst?

Borde man inte höra föräldrarna innan något sådant sker? Barnen är ju ändå vårdnadshavare och det känns helt sjukt hur socialtjänsten bara kan upphäva det utan att ens haft den minsta kontakt med oss föräldrar. 

• Svar på tråden Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?
    Smecker skrev 2024-06-22 21:10:56 följande:
    Du menar att de gått kurser som utbildar dem i deras lagstadgade anmälningsskyldighet? Kurser som säger att det inte är anmälningspliktig personal som skall värdera och utreda misstankarna, utan att alla misstankar om att barn far illa skall anmälas och att det är socialtjänsten som skall utreda?

Toppen tycker jag. Såna kurser kan man inte få nog av bland anmälningspliktig personal.
    Den inställningen leder ovillkorligen till att helt oskyldiga föräldrar får sina barn omhändertagna av socialtjänsten. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-22 20:39:50 följande:
    Jag kan av olika skäl inte gå in på enskilda fall, men det kan räcka med att personal på förskola/skola gör en orosanmälan baserat på minsta misstanke. Det kan vara något barnet sagt till personalen. "Mamma var dum mot mig i morse". 
    Så om ett barn berättar något som väcker allvarlig oro hos personalen så ska de inte anmäla? Du tycker att de ska prata med föräldrarna, som kanske är förövare, och att föräldrarna sedan ska lyckas tysta sina barn?

Hur tycker DU att oro och anmälningar ska hanteras? Inte alls? Vi struntar i alla barn och låter dem bli misshandlade och sexuellt utnyttjade och mördade bara för att i ett fåtal fall råkade soc gå in lite för tidigt och omhänderta ett barn som inte behövde omhändertas?

Eftersom dina barn har hämtats allihop så är det ju allvarliga anklagelser som är riktade mot dig, så allvarliga att soc måste ta det säkra före det osäkra. Är inte det bra menar du? Hur ska soc veta om det är sant eller inte, de ska bara chansa och lämna små barn hos sina förövare?
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-22 20:34:04 följande:
    Jo, de är enskilda socialsekreterare som beslutar om akut omhändertagande. Möjligen att de behöver en påskrift från överordnad chef, men de är absolut inget domstolsbeslut.
    Nej, så går det verkligen inte till. Det är inte som att en socialsekreterare sitter ensam på sin kammare och tänker att nu ska jag åka och plocka detta barnet. 

Det kommer en anmälan och därefter görs alltid en skyddsbedömning dvs man gör en bedömning om det kan vara en akut fara för barnet, denna bedömning görs tillsammans på enheten, ofta med både socialsekreterare, 1:e socialsekreterare, enhetschef osv.  Det ska sedan dras för nämnden också och rätten ska fatta slutgiltigt beslut om omhändertagandet inom 2 veckor.
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-22 20:39:50 följande:
    Jag kan av olika skäl inte gå in på enskilda fall, men det kan räcka med att personal på förskola/skola gör en orosanmälan baserat på minsta misstanke. Det kan vara något barnet sagt till personalen. "Mamma var dum mot mig i morse". 
    Nej, det räcker verkligen inte med en minsta misstanke och att ett barn sagt att mamma var dum mot mig imorse. Det är inget man gör några akuta omhändertagande för. Det ska vara verkligt allvarliga saker som sexuella övergrepp, allvarlig pågående misshandel osv som föranleder akuta omhändertaganden. 
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-22 20:47:41 följande:
    Det behöver inte vara en privatperson. Bland viss förskolepersonal finns det en anmälningskultur. Jag tror de gått kurser där de lärt sig att de ska anmäla minsta misstanke, vilket de tolkar bokstavligt. Det är då något som socialtjänsten studsar på direkt - ibland. Ibland inte. Jag motsäger mig inte att socialtjänsten startar en utredning. Det jag tycker är märkligt och felaktigt att det första steget i denna process är att omhänderta barnen. Det andra att starta en utredning och ta kontakt med föräldrarna. Det borde rimligen ske i motsatt ordning om befogat.
    När det rör sig om allvarliga förhållanden så kan man självklart inte börja med en utredning och prata med föräldrarna först och då låta barnet stanna i den miljö där de eventuellt utsätts, det måste du väl ändå förstå? Om det som anmäls skulle vara sant så riskerar man ju att barnet fortsatt utsätts under tiden och till och med att det blir värre för barnet. Eller då att föräldrarna kan preparera, hota barnet så det inte vågar berätta om vad det utsätts för och så blir det inget av anmälan och barnet får fortsatt utsättas.

Du får ju tänka på att bara för att DU vet att anmälan är obefogad och att det inte finns någon fara för barnet så vet ju inte Soc det innan de utrett och man kan ju inte chansa med att låta barn vara kvar i en skadlig miljö under tiden.

• Anonym (C)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-22 21:18:40 följande:
    Den inställningen leder ovillkorligen till att helt oskyldiga föräldrar får sina barn omhändertagna av socialtjänsten. 
    Fast nej, lååångt ifrån alla annälningar leder till akut omhändertagande. De flesta anmälningar leder till utredning eller nedläggning.

Det är bara riktigt allvarliga anklagelser som leder till akut omhändertagande, och knappast det som du skrev tidigare, att ett barn säger att mamma var lite dum. 
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-22 21:17:01 följande:
    ...och om det motsatta händer? Att barnen hotas att berätta vad de varit med om, för annars får de inte träffa sina föräldrar?
    Det händer inte. Barnen pratar med personal som är speciellt utbildade för att ta hand om sådana saker, allt som sägs i rummet ska spelas in även om det bara är en vuxen med i rummet, barnen kan ibland ha en stödperson på plats och hur som helst skulle en som arbetar med barn på detta sätt aldrig hota ett barn! De får inte ens ställa ledande frågor. Det ska dokumenteras ordentligt vad som sagts och den som barnen pratar med är oftast en barnpsykolog eller på annat sätt specialutbildad, alltså inte någon vanlig socionom, iaf inte för yngre barn. Äldre tonåringar kan tänkas prata med annan personal eftersom de har en helt annan fattningsförmåga.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-22 21:17:01 följande:
    ...och om det motsatta händer? Att barnen hotas att berätta vad de varit med om, för annars får de inte träffa sina föräldrar?
    Vilket trams...
  • Smecker
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-22 21:15:19 följande:
    Jag delar inte din erfarenhet, men om du påstår att jag har fel, att barn inte kan omhändertas på beslut direkt av socialtjänsten (trots att jag vet att de gör just det) får du gärna hänvisa till aktuellt lagrum. 

Din sista fråga är svår att ge ett entydigt svar på. Jag ser det inte som att man kan gissa och göra lite hur som. Beslut måste föregås av en gedigen utredning. 
    Är ungefär som om en läkare skulle stå och chansa vid operationsbordet. Operera bort organ på patienterna lite slumpmässigt för det KAN ju vara så att att någon har drabbats av cancer, men vi finner inte att vi har tid att göra en grundligare utredning, så därför opererar vi bort din tjocktarm just in case... 
    Klart socialtjänsten kan göra akuta omhändertagande, du har dock fel i att det görs hur som helst och för minsta lilla. Det är ett gediget regelverk kring sådana situationer, och nej, det är inte en enskild socialsekreterare som sitter på sin kammare och tycker att det vore rätt gôtt att omhänderta lite barn idag. Det är alltid minst tre personer inblandade i ett akut omhändertagande, varav en är politiker i socialnämnden.

Nej, min fråga är inte svår att ge ett entydigt svar på. Det är de två systemen som finns att välja på, vilket system vill du ha? Vill du att socialtjänsten skall omhänderta lite för sent, och riskera att barn traumatiseras och/eller dör, eller vill du att socialtjänsten tar det säkra före det osäkra och omhändertar lite för tidigt, och riskerar att någon förälder blir sur och skriver ett okunnigt inlägg på FL?
    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Smecker
    Ja, det kan hända, tillfälligt. Dessutom är det ingen inställning, det är en lag.
    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Anonym (Beror på)
    Det är inte en inställning, det är deras lagstadgade skyldighet att orosanmäla. De får inte ens ställa följdfrågor till barnen.
    Anonym (C) skrev 2024-06-22 21:21:19 följande:
    Så om ett barn berättar något som väcker allvarlig oro hos personalen så ska de inte anmäla? Du tycker att de ska prata med föräldrarna, som kanske är förövare, och att föräldrarna sedan ska lyckas tysta sina barn?

Hur tycker DU att oro och anmälningar ska hanteras? Inte alls? Vi struntar i alla barn och låter dem bli misshandlade och sexuellt utnyttjade och mördade bara för att i ett fåtal fall råkade soc gå in lite för tidigt och omhänderta ett barn som inte behövde omhändertas?

Eftersom dina barn har hämtats allihop så är det ju allvarliga anklagelser som är riktade mot dig, så allvarliga att soc måste ta det säkra före det osäkra. Är inte det bra menar du? Hur ska soc veta om det är sant eller inte, de ska bara chansa och lämna små barn hos sina förövare?
    Jag ställer mig helt frågande till vad du menar. Personal på skolan kan absolut anmäla vad som helst till socialtjänsten. De kan även privatpersoner göra. 

Det socialtjänsten borde göra enligt mig är att inleda en dialog med föräldrarna. 

Var har jag skrivit att alla mina barn blivit omhändertagna av socialtjänsten? 
    Med ditt "ta det säkra före det osäkra" så borde ju då samtliga barn hos samtliga föräldrar omhändertas för ingen kan ju veta säkert om de blir misshandlade och sexuellt utnyttjade hemma. Låter det som en bra lösning tycker du?
Svar på tråden Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?